  • 1. Data: 2011-04-08 12:12:54
    Temat: USART w atmega - pytanie
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    W dataschicie wyczytałem:
    UDRE: USART Data Register Empty
    TXC: USART Transmit Complete

    oraz uchwyty przerwań
    UDR Empty Handler
    USART TX Complete Handler

    Czym się tak naprawdę róznią?
    Pierwsze przerwanie jest skutkiem bitu UDRE: USART Data Register Empty czyli
    wtedy kiedy data register staje się pusty a drugie przerwanie to skutek
    bitu TXC: USART Transmit Complete czyli gdy transmisja jest kompletna.
    Mam rozumieć że pierwsze przerwanie UDRE wystąpi wczesniej niż przerwanie
    TXC gdyż opróznienie bufora występuje wcześniej niż wysłanie kompletnej
    ramki z bitem stopu i parzystości co ma miejsce w drugim przerwwaniu?
    Czy jest jakieś uzasadnione za i przeciw w stosowaniu pierwszego lub
    drugiego? Wydaje mi się że pierwszy przypadek daje nam ciut lepszą ciągłość
    w wysyłaniu strumienia większej ilości bajtów.

    ???

    Marek

  • 2. Data: 2011-04-08 12:19:03
    Temat: Re: USART w atmega - pytanie
    Od: "AK" <_...@w...pl>

    > drugiego? Wydaje mi się że pierwszy przypadek daje nam ciut lepszą
    > ciągłość w wysyłaniu strumienia większej ilości bajtów.

    Tak bo tam jest jednobajtowe fifo.

    Pozdr
    MiSter

  • 3. Data: 2011-04-08 12:46:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisał
> [...]
    > lub drugiego? Wydaje mi się że pierwszy przypadek daje nam ciut
    > lepszą ciągłość w wysyłaniu strumienia większej ilości bajtów.

    Dokladnie o to chodzi - pierwsze stosujesz jesli chcesz wpisac
    kolejny bajt, aby oczekiwal w gotowosci do wyslania,
    drugie jak chcesz miec pewnosc ze wszystko wyslano, bo np trzeba
    wylaczyc nadajnik RS485.

    J.

  • 4. Data: 2011-04-08 12:52:37
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "AK" <_...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Tak bo tam jest jednobajtowe fifo.

    No nie do końca FIFO gdyż FIFO z założenia jest ładowany i opróżniany
    _szeregowo_ bit po bicie pierwszy wszedł pierwszy wyjdzie a tu w atmedze
    wpis do tego rejestru nie jest szeregowy leczrównolegle 8 bitów a
    oprózniany jest tylko szeregowo więc po prostu jest to zwykły rejestr
    przesuwny.
    Tak gwoli ścisłości.

    Marek

  • 5. Data: 2011-04-08 13:02:38
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> wrote in message
> [...]
    > wpis do tego rejestru nie jest szeregowy leczrównolegle 8 bitów a
    > oprózniany jest tylko szeregowo więc po prostu jest to zwykły rejestr

    Gwoli ścisłości fifo może być równoległe, bajtowe.

  • 6. Data: 2011-04-08 13:10:22
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "Lelek@" <r...@i...iw> napisał w wiadomości

    > "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> wrote in message

    > Gwoli ścisłości fifo może być równoległe, bajtowe.

    Piszesz zupełnie o czyms innym. Transmisja USART jest bitowa nie bajtowa i
    rejestr jest bitowy a nie bajtowy.

    Marek

  • 7. Data: 2011-04-08 13:24:14
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    > Piszesz zupełnie o czyms innym. Transmisja USART jest bitowa nie bajtowa i
    > rejestr jest bitowy a nie bajtowy.

    Jest 1 bajtowy rejestr a za nim dopiero SR opróżniany szeregowo i ten 1 bajt
    to pseudo fifo.

    Masz albo flagę że pusty SR albo że puste fifo w stronę Tx co oznacza, że
    dane zostały przeładowane z rejestru do SR.
    Kurde napisz sobie te kilka linijek assemblera i przećwicz na oscyloskopie
    na wolnej prędkości uartu. Wystaw sobie sygnały od tych flag na nogach
    portu.i patrz co się dzieje.
    Zapisz raz dwa bajty w 2 kolejnych cyklach maszynowych i może pojmiesz o co
    chodzi.
    To fifo jest po to żebyś miał całe 9, 10 czy 11 bitów czasu na przeładowanie
    nadajnika kolejnym bajtem, żeby nie robiły się dziury między bajtami.

  • 8. Data: 2011-04-08 13:31:51
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    > "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> wrote in message

    > Jest 1 bajtowy rejestr a za nim dopiero SR opróżniany szeregowo i ten 1
    > bajt to pseudo fifo.

    Ale zrozum człowieku że ty pisałeś o rejestrze bajtowym jako bajt za bajtem.
    Palnąłeś o rejestrze fifo a to co jest w atmedze nie jest żadnym fifo. Nawet
    nie pseudo fifo.
    To jest zwykły rejestr przesuwny 8-bitowy z presetem równoległym.
    Czy masz tam choćby jedno wejście bitowe szeregowe do niego za pomocą
    którego bitu po bicie jesteś go w stanie całego załadować? No nie, więc o
    czym ty piszesz?

    Marek

  • 9. Data: 2011-04-08 13:45:04
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    > To jest zwykły rejestr przesuwny 8-bitowy z presetem równoległym.

    Tam są 2 rejestry. Jeden jako poczekalnia, o którym mówimy fifo, a drugi
    przesuwny ze skrajnym bitem wystawionym do pinu. Tam są 2 rejestry
    mieszczące w sumie 2 bajty.

  • 10. Data: 2011-04-08 13:53:29
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    > Piszesz zupe nie o czyms innym. Transmisja USART jest bitowa nie bajtowa i
    > rejestr jest bitowy a nie bajtowy.

    Ale sa _dwa_ rejestry bajtowe. Mmozna wpisac do wyslania dwa bajty,
    nie czekajac na transmisje pierwszego.
    Inne uP ( np ADuC7026 maja 3 najtowa kolejke FIFO)

    Marcin