  • 1. Data: 2011-04-08 06:47:19
    Temat: DAC w mikrokontrolerach STM32
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Witam
    Czy któryś z Szanownych Grupowiczów wykorzystywał DAC w tych prockach ?
    Jak wygląda jego dwunastobitowość ? ;-) Bo na ten przykład
    "dwunastobitowy" DAC w ATXMEGA to zwykły szumofon, który dobrze jak ma
    7bitów :-/

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 2. Data: 2011-04-10 18:05:50
    Temat: Re: DAC w mikrokontrolerach STM32
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011.04.08 08:47, Grzegorz Kurczyk pisze:
> [...]
    > Jak wygląda jego dwunastobitowość ? ;-) Bo na ten przykład
    > "dwunastobitowy" DAC w ATXMEGA to zwykły szumofon, który dobrze jak ma

    Przepraszam, że tak "podebne się" pod Twojego posta, ale tak jakoś mnie
    naszło :)... Pytanie dotyczy nieszczęsnej XMEGI :).. szumofon - ale czy
    po uśrednieniu te wartości są jako-takie?? Chcę po prostu zrobić
    zasilacz sterowany z procka, i chciałem wykorzystać DAC jakiegoś
    mikrokontrolera. I pytanie - czy w tej XMEGA dokładność jest podobnie
    kiepska? Czy po odfiltrowaniu szumów z tego DACa jakimś prostym RC (ale
    może być stała czasowa rzędu setek ms) dostanę choćby 8 bitów
    rozdzielczości?? Czy raczej wartości nie będą zbyt dokładne??
    Pytam, bo wymagania dla DACa nie są chyba wygórowane, a dużo taniej mi
    wyjdzie dać procka XMEGA (który wydajnościowo wystarczy) lub STM32
    (który się będzie nudzić), niż jakiś inny uC + zewnętrzny DAC
    (potrzebuję 2 kanały)...

    Konop

  • 3. Data: 2011-04-10 21:29:31
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 10.04.2011 20:05, Konop pisze:
> [...]
    > wyjdzie dać procka XMEGA (który wydajnościowo wystarczy) lub STM32
    > (który się będzie nudzić), niż jakiś inny uC + zewnętrzny DAC

    Witam
    Nie próbowałem filtrować bo potrzebny mi jest możliwie szybki DAC. W
    takim przypadku jak u Kolegi (sterowanie prądem/napięciem zasilacza) z
    powodzeniem wykorzystywałem "DAC" w postaci generatora PWM z filtrem
    dolnoprzepustowym. Uzyskanie 10-bitowej rozdzielczości nie było większym
    problemem.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2011-04-11 12:33:19
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Nie pr bowa em filtrowa bo potrzebny mi jest mo liwie szybki DAC. W
    > takim przypadku jak u Kolegi (sterowanie pr dem/napi ciem zasilacza) z
    > powodzeniem wykorzystywa em "DAC" w postaci generatora PWM z filtrem
    > dolnoprzepustowym. Uzyskanie 10-bitowej rozdzielczo ci nie by o wi kszym
    > problemem.

    Z jednej strony PWM wystarczy, z drugiej - napięcie wyjściowe jest
    uzależnione od napięcia zasilającego, a nie od stabilnego napięcia
    odniesienia... W moim przypadku napięcie wyjściowe będzie ok. 10x
    większe od napięcia sterującego, więc różnica rzędu 0,1V da 1V błędu
    na wyjściu... Dlatego, jeśli nie kosztuje to wiele, to wolę użyć DAC.
    Z drugiej strony - pewnie wystarczyło by dać "stabilniejszy
    stabilizator", albo programowo korygować wartości wpisywane do DAC na
    podstawie pomiarów wartości napięcia zasilającego... Ale wydaje mi
    się, że lepiej użyć DAC :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 5. Data: 2011-04-11 17:14:11
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 11.04.2011 14:33, Konop pisze:
> [...]
    > stabilizator", albo programowo korygować wartości wpisywane do DAC na
    > podstawie pomiarów wartości napięcia zasilającego... Ale wydaje mi

    Można też PWM-em sterować klucz zasilany ze stabilnego źródła napięcia :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 6. Data: 2011-04-11 17:15:03
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 11.04.2011 14:33, Konop pisze:
    > Z jednej strony PWM wystarczy, z drugiej - napięcie wyjściowe jest
    > uzależnione od napięcia zasilającego, a nie od stabilnego napięcia
    > odniesienia...
    Ja właśnie zrezygnowałem z PWM na rzecz DAC, skoro już go procesor ma.
    Ale w praktyce przetestuję oba rozwiązania dopiero za tydzień - brak czasu.

    Michoo

  • 7. Data: 2011-04-11 17:52:33
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Można też PWM-em sterować klucz zasilany ze stabilnego źródła napięcia :-)

    Klucz (w rozumieniu takim, jak ja to słowo rozumiem :P) nic nie da,
    potrzebne są dwa klucze :)... Jeśli mówimy o prostych kluczach w stylu
    "zwarty-rozwarty"... tu jednak trzeba podawać napięcie odniesienia na
    przemian z masą...

    Konop

  • 8. Data: 2011-04-11 17:57:26
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-04-11 19:52, Konop pisze:

> [...]
    > potrzebne są dwa klucze :)... Jeśli mówimy o prostych kluczach w stylu
    > "zwarty-rozwarty"... tu jednak trzeba podawać napięcie odniesienia na

    Bierzesz HC04 i zasilasz z dobrze stabilizowanego napięcia.

  • 9. Data: 2011-04-11 17:59:19
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 11.04.2011 19:52, Konop pisze:

    > Klucz (w rozumieniu takim, jak ja to słowo rozumiem :P) nic nie da,
    > potrzebne są dwa klucze :)...
    Dajesz na bramę NMOSa PWM przez filtr RC, źródło podpinasz do masy, a do
    drenu przez rezystor napięcie odniesienia.

    Michoo

  • 10. Data: 2011-04-11 18:07:14
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011.04.11 19:59, Michoo pisze:

    > Dajesz na bramę NMOSa PWM przez filtr RC, źródło podpinasz do masy, a do
    > drenu przez rezystor napięcie odniesienia.

    To chyba nie zadziała, nie?? :P...

    Konop