  • 1. Data: 2011-12-18 11:07:58
    Temat: UPS, agregat czy UPS plus agregat
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Czesc,

    Zadanie: zasilic komputer (priorytet 1) i kociol CO (priorytet 2), jesli
    wystapi zanik zasilania sieciowego. Zasilanie awaryjne powinno starczyc na
    kilka godzin (5-6).

    Czy lepiej inwestowac w UPS-y z pojemnymi akumulatorami, agregat spalinowy
    dajacy prad odpowiedniej jakosci, czy moze tani agregat niewielkiej mocy
    plus zwykle, male UPS-y w roli filtrow i buforow?

    Pytam tu, bo chodzi mi wylacznie o wzgledy techniczne i poglad na sprawe
    przez pryzmat doswiadczenia zawodowego/hobbystycznego elektronikow.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 2. Data: 2011-12-18 14:01:52
    Temat: Re: UPS, agregat czy UPS plus agregat
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 18.12.2011 12:07, Maciek pisze:

    > Czy lepiej inwestowac w UPS-y z pojemnymi akumulatorami, agregat spalinowy

    domek czy centrum miasta?

    Wielu ma upsu i akumulatory samochodowe. ale akumulatory przeżyją 3 do 6
    lat. JAk prąd padnie na dłużej to lipa. Generator prądotwórczy musisz
    ręcznie odpalić, przepiąć zasilanie, kopci i hałasuje. ale może stać
    latami i nie trzeba nowych akumulatorów. Stojąc nie pobiera parędziesiąt
    watów by doładowywać akumulatory. Tak wiec jak masz domek i nie
    nerwowych sąsiadów - agregat. jak centrum miasta, blok - akumulatory
    samochodowe i ups.

    ToMasz

    PS jak puscisz agregat w piwnicy to spaliny możesz odprowadzać do
    komina, albo do rynny!

  • 3. Data: 2011-12-18 14:47:18
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 18 Dec 2011 15:01:52 +0100, ToMasz napisał(a):

> [...]
    > ręcznie odpalić, przepiąć zasilanie, kopci i hałasuje. ale może stać
    > latami i nie trzeba nowych akumulatorów.

    No wlasnie, znam mankamenty i zalety generatora. Pytanie tylko (jak w
    pierwszym poscie), czy pakowac sie w drogi generator, ktory potrafi
    bezposrednio zasilac elektronike, czy kupic byle jaki z UPS-ami w roli
    filtrow.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 4. Data: 2011-12-18 15:17:42
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 18 Dec 2011 15:47:18 +0100, Maciek napisał(a):

    > czy pakowac sie w drogi generator, ktory potrafi
    > bezposrednio zasilac elektronike

    Nie bardzo rozumiem to zastrzeżenie. Fakt, małe generatory nie muszą mieć
    małych zniekształceń, ale dzisiejsza elektronika wcale nie jest znów tak
    wymagająca. Bardziej bym się bał tego co wychodzi z niektórych UPS-ów.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2011-12-18 15:28:37
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 18 Dec 2011 16:17:42 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Nie bardzo rozumiem to zastrzeżenie. Fakt, małe generatory nie muszą mieć
    > małych zniekształceń, ale dzisiejsza elektronika wcale nie jest znów tak
    > wymagająca. Bardziej bym się bał tego co wychodzi z niektórych UPS-ów.

    Mozesz rozwinac?

    Dobrze, za napisalem na te grupe, bo moze sie czegos konkretnego dowiem.
    Grzebiac na slepo po sieci znalazlem sporo ostrzezen przed pradem z tanich
    generatorow, ale chyba zadnego zastrzezenia co do pradu z zasilacza
    awaryjnego.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 6. Data: 2011-12-18 15:52:32
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    Maciek wrote:
    > Czesc,
    >
    > Zadanie: zasilic komputer (priorytet 1) i kociol CO (priorytet 2),
    > jesli wystapi zanik zasilania sieciowego. Zasilanie awaryjne powinno
    > starczyc na kilka godzin (5-6).

    no ale kolego, spalinowy odpalisz w 10-20minut a jak nie bedzie chcial zapalic
    itd, UPS przelacza sie tak szybko ze sprzet nawet sie nie dowie ze pracuje z
    UPS. Musisz miec i to i to, odpowiedno zrobiona instalacje w domu by kluczowe
    galezie zasilania mozna bylo przepiac w tych 20minutach na spalinowy generator.

    Jak nie masz czestych i dlugotrwalych padow zasilania to UPS chyba lepszy.
    Uzywany APC kupilem z 5lat temu na all.... dziala do dzis, w sluzbie juz bedzie
    mial moze 10rok? Zadne kondensatory nie wyslych, nigdy nie mial awarii...

  • 7. Data: 2011-12-18 15:56:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maciek,

    Sunday, December 18, 2011, 3:47:18 PM, you wrote:

> [...]
    > pierwszym poscie), czy pakowac sie w drogi generator, ktory potrafi
    > bezposrednio zasilac elektronike, czy kupic byle jaki z UPS-ami w roli

    UPSy zazwyczaj wymagają dobrych i drogich agregatów. Można kupić
    stare, głupie UPSy i agregatem zasilać od strony akumulatorów -
    sprawnośc mniejsza ale nawet najtańszy agregat da radę.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2011-12-18 17:14:45
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Nie bardzo rozumiem to zastrzeżenie. Fakt, małe generatory nie muszą mieć
    > małych zniekształceń, ale dzisiejsza elektronika wcale nie jest znów tak
    > wymagająca. Bardziej bym się bał tego co wychodzi z niektórych UPS-ów.

    Jeśli można mieć zastrzeżenia do tanich UPSów to w kwestii kształtu
    sinusoidy no i może jeśli chodzi o czas przełączania, ale to już w dość
    wymagających przypadkach odbiorników. Dla PCta to akurat nie jest zbyt
    istotne. Może dla pompy obiegowej ale podobno nawet całkiem prostokątny
    przebieg są w stanie znieść. Z taniego agregatu to nie bardzo wiadomo co
    wyjdzie. Obawiam się, że zakres dopuszczalnych napięć nie jest
    utrzymany. Gdybym dawał agregat (a do tego się przymierzam) to pewnie
    dałbym sieciowe ograniczniki napięcia żeby ograniczyć od góry a i tak
    zasilał kompa przez UPS aby podtrzymał napięcie gdy się na przykład
    obroty silnika obniżą np przy włączaniu pompki.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2011-12-18 17:22:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 18 Dec 2011 16:28:37 +0100, Maciek napisał(a):

    > Mozesz rozwinac?

    Olbrzymia większość tzw. "elektroniki" jest zasilana z sieci za
    pośrednictwem własnego zasilacza. Wiesz, prostownik, filtr, stabilizator.
    Łatwo jest zaprojektować taki zasilacz który wytrzyma najdziksze fikołki
    napięcia zasilajacego i się z tego korzysta. Np. są urządzenia nie mające
    przełącznika 110/220 a mogące pracować przy obu napięciach. Cokolwiek złego
    będzie w napięciu zasilającym, zostanie odfiltrowane i ustabilizowane.
    Natomiast mogę sobie wyobrazić złą pracę urządzeń z poprzedniej epoki, np.
    jakichś urządzeń magnetyczno-rezonansowych, prymitywnych zasilaczy z
    niewielkim stopniem filtracji, jak w lampowych odbiornikach itd.
    Oczywiście, to tylko generalizacja. Zawsze się może trafić supernowoczesne
    urządzenie które jednak nie będzie chciało działać zasilane prostokątem czy
    przebiegiem z 20% trzeciej harmonicznej. Eksperyment rulez.
    Co do zasilania UPS-ów z agregatów to, zważywszy na istnienie dwóch
    rodzajów UPS-ów, nie obawiałbym się zastosować UPS-a tzw. online (z
    buforową pracą baterii). UPS offline przy wymyślnych zniekształceniach
    napięcia z generatora może mieć kłopoty z synchronizacją. tak wieść gminna
    niesie, ja nie sprawdzałem :)

    --
    Jacek

  • 10. Data: 2011-12-18 17:23:52
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-12-18 16:52, Papkin pisze:

> [...]
    > ze pracuje z UPS. Musisz miec i to i to, odpowiedno zrobiona instalacje
    > w domu by kluczowe galezie zasilania mozna bylo przepiac w tych

    Jeśli jest konieczność utrzymania ciągłej pracy. UPS jest po to by
    pozamykać aplikacje i zachować dane. Agregat po to żeby nie być pół dnia
    bez komputera, ogrzewania czy telewizji. Ale nie zawsze konieczne jest
    bezprzerwowe przejście z podtrzymania UPSem na agregat.

    --
    pozdrawiam
    MD