-
X-Received: by 10.31.136.139 with SMTP id k133mr3328630vkd.8.1517600302995; Fri, 02
Feb 2018 11:38:22 -0800 (PST)
X-Received: by 10.31.136.139 with SMTP id k133mr3328630vkd.8.1517600302995; Fri, 02
Feb 2018 11:38:22 -0800 (PST)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!peer03.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer02.iad!feed-me.highwinds-medi
a.com!news.highwinds-media.com!i22no6229718qta.1!news-out.google.com!e39ni2033q
tk.1!nntp.google.com!s47no6226650qta.0!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.go
oglegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.samochody
Date: Fri, 2 Feb 2018 11:38:22 -0800 (PST)
In-Reply-To: <p529f3$c05$1@node1.news.atman.pl>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=164.126.152.19;
posting-account=WKCfJQoAAABGeHkoWcAFup86Q28I2YKQ
NNTP-Posting-Host: 164.126.152.19
References: <p4vs33$28i$1@node1.news.atman.pl>
<1xbctvbm108t3.vp40vcy97r7q$.dlg@40tude.net>
<p51n1s$1hi$1@node2.news.atman.pl>
<5a746842$0$566$65785112@news.neostrada.pl>
<p529f3$c05$1@node1.news.atman.pl>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <f...@g...com>
Subject: Re: Trzymanie dłoni na dźwigni zmiany biegów uszkodzi ją?
From: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
Injection-Date: Fri, 02 Feb 2018 19:38:23 +0000
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Received-Bytes: 4031
X-Received-Body-CRC: 2651601681
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2624063
[ ukryj nagłówki ]nie ma zadnego problemu. Jest kilka systemow sterowania skrzynia biegow. Pomijajac
elementy zewnetrze sterowanie skrzynia biegow w srodku wygladamniej wiecej tak.
Wodziki do ktorych przykrecone sa widelki maja blokade polozenia. Jest to zrobione
tak ze w wodziku sa wciecia w ktore dociskana jest sprezyna kulka. Sila potrzebna do
pokonania oporow kulki jest spora i wynosi kilkadziesiat niutow, kilka kG. Samo
trzymanie reki na wajsze do wybierania nie jest w stanie pokonac oporow jaki daje
blokada. Wycieranie sie widelek i przesuwki ma inne podloze. Jest nim naturalne
zuzywanie sie wspolpracujacych elementow. Przesuwka to sprzeglo laczace kolo zebate z
walkiem glownym. Najczesciej jest to sprzeglo oparte na wielowypuscie i wielorowku.
Dokad wypusty i rowki maja rownolegle plaszczyzny nic sie nie dzieje. W miare
zuzywania sie powierzchnie staja sie zbiezne. Robi sie klin. Wytwarza on sile
powodujaca spychanie przesuwki z wielowypustu na kole zebatym. Przesuwka napiera na
widelki i dokad sila napierajaca jest mniejsza od sily zatrzasku z kulka nic dla
uzytkownika sie nie dzieje. Uzytkownik nie jest w stanie stwierdzic takiego stanu.
Jesli sila spychajaca stanie sie wieksza od sily z jaka blokuje zatrzask zaczyna
wyskakiwac bieg. W wyniku zuzycia sprzegla jakim jest przesuwka w skrzyni zaczynaja
dziac sie cuda. Przesuwka i wspolpracujace z nia widelki sa bardzo dobrze smarowane.
Nowa przesuwka ma szlifowany rowek pod widelki. W rysach jakie powstaly po szlifowniu
utrzymywany jest olej. Jesli przesuwka zacznie napierac na widelki to rowek sie
wygladza do polysku i jest bardzo dokladnie dopasowany do widelek. Powoduje to
pogorszenie smarowania i scieranie sie wspolpracujacych elementow. Po wymianie kola
zebatego, przesuwki i widelek usterka z wyskakiwaniem ustepuje. W skrzyni biegow
zrobione sa opory nie pozwalajace na zbyt duzy skok wybieraka. I teoretycznie
wieszajac sie na dzwigni zmiany biegow uzytkownik nie powinien byc w stanie
spowodowac takie przesuniecie wybieraka zeby przesunal sie na tyle daleko zeby
spilowac widelki. O ile skrzyni nie powinno sie dac uszkodzic trzymajac reke na
dzwigni to uszkadza sie ja poprzez szybkie zmiany biegow. Przy szybkiej zmianie
synchronizator ktory jest rodzajem hamulca ciernego nie zdazy wyhamowac kola zebatego
i przesuwka wchodzi na wielowypust z pewnym oporem powodujacym szybsze zuzycie
wspolpracujacych elementow. Oczywiscie konstruktorzy skrzyn wiedza o tym i tak
projektuja skrzynie zeby miala zywotnosc nie mniejsza niz zalozona ale i niewiele
wieksza przy prawidlowej eksploatacji.
Następne wpisy z tego wątku
- 03.02.18 08:47 J.F.
- 03.02.18 14:03 Marek S
- 03.02.18 14:08 Marek S
- 03.02.18 20:33 Grzegorz Tomczyk
- 03.02.18 20:52 Marek S
- 03.02.18 21:37 z
- 03.02.18 23:32 Marek S
- 04.02.18 02:26 z
- 05.02.18 15:46 Q,E,D.
- 05.02.18 16:43 Zenek Kapelinder
- 05.02.18 19:16 Pszemol
- 05.02.18 23:33 Grzegorz Tomczyk
- 06.02.18 02:10 Marek S
- 06.02.18 02:19 Marek S
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
Najnowsze wątki
- 2025-01-06 Jeździ, skręca, hamuje
- 2025-01-06 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-06 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Zielona GĂłra => Konsultant WdroĹźeniowy Comarch XL/Optima (KsiÄgowoĹ
- 2025-01-06 Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- 2025-01-06 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-06 Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- 2025-01-06 Białystok => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-06 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-06 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-06 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-06 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-06 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-06 śnieg