  • 21. Data: 2014-01-06 18:43:58
    Temat: Re: Trzy nowe formaty! ;)
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 6. Januar 2014 18:37:37 UTC+1 schrieb Uncle Pete:

    > OT:

    to nie zalezy od kadru tylko od Ciebie.
    kolkiem na myszy ustalasz kat widzenia.
    jesli ustawisz taki kat jaki odpowiada naturalnemu postrzeganiu , zobaczysz rowniez
    naturalne proporcje.
    dodatkowo masz mozliwosc zblizenia, oddalenia a wiec jakby wzbogacenie w stosunkz do
    naturalnego postrzegania. Do ogladajacego nalezy wybor. Ja uwielbiam obraz
    szerokokatny , wiele osob nie znosi.
    Kobiety czesciej od mezczyn doznaja zawrotu glowu przesuwajac obraz , co odpowiada
    zjawiskom naturalnym. Obracajac sie dookola tez doznaje sie uczucia zawrotu glowy.

  • 22. Data: 2014-01-06 19:02:34
    Od: pwz <p...@o...eu>

    W dniu 2014-01-06 13:16, XX YY pisze:
    (...)
    > przyklad naturalnego kadru :
    >
    > http://spherapan.vot.pl/199/199.html

    Nie zgadzam się. To nie jest naturalny kadr. Naturalny byłby ostry obraz
    w samym centrum pola widzenia, a dookoła (vide: widzenie peryferyjne)
    powinno być mocno nieostre. Naturalnie oko ludzkie widzi b. ostro to co
    jest vis a vis źrenicy, a wokół (góra - dół - lewo - prawo) obraz jest
    mocno rozmazany. Należałoby więc jeszcze dodać eliptyczną winietę :-P
    pwz

  • 23. Data: 2014-01-06 19:24:49
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 6. Januar 2014 19:02:34 UTC+1 schrieb pwz:
> [...]
    >
    > jest vis a vis źrenicy, a wokół (góra - dół - lewo - prawo) obraz jest
    >
    > mocno rozmazany. Należałoby więc jeszcze dodać eliptyczną winietę :-P

    jesli ktos widzi ostro tylko w srodku pola widzenia zas na brzegach juz nie , to ma
    wade wzroku i to powazna.
    niu ruszajac glowa skieruj wzrok na brzeg pola widzenia - widzisz ostro czy nieostro?

  • 24. Data: 2014-01-06 19:43:13
    Od: "saskatchewan" <t...@t...pl>

    > przyklad naturalnego kadru :
    >
    > http://spherapan.vot.pl/199/199.html

    Pani w brazowych spodenkach miala 2 siostry.

  • 25. Data: 2014-01-06 20:06:40
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 2014-01-06 13:16, XX YY pisze:

    > przyklad naturalnego kadru :
    >
    > http://spherapan.vot.pl/199/199.html

    do dupy, nie da się zobaczyć co jest za krawędzią muru.

  • 26. Data: 2014-01-06 20:26:55
    Od: pwz <p...@o...eu>

    W dniu 2014-01-06 19:24, XX YY pisze:

> [...]
    ma wade wzroku i to powazna.
    > niu ruszajac glowa skieruj wzrok na brzeg pola widzenia - widzisz ostro czy

    Tak ci się tylko wydaje.
    A dla niedowiarków pierwszy z brzegu filmik:
    https://www.youtube.com/watch?v=vtXPV_u_YMA

    A te bardziej naukowe:
    - https://www.youtube.com/watch?v=bpMpMYt68KA

    i mój faworyt:
    -
    http://www.youtube.com/watch?v=ine-3hKDYLM&list=PLiv
    jPDlt6ApQhuYe9r7EVeWMGXJWAZsNw&index=2
    (niestety nie jestem w stanie znaleźć odcinka "Brain Games" z National
    Geographic, w którym poddani eksperymentowi ludzie mieli wybrać "ładne"
    cheerleaderki spośród dwóch stojących po bokach centralnie ustawionej
    dziewczyny - w nim jest wszystko ładnie wyjaśnione i pokazane
    eksperymentalnie).

    No chyba że jesteś UFO-kiem i pełne pole widzenia 360 st. masz ostre ;-)
    pwz

  • 27. Data: 2014-01-06 21:10:34
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 6. Januar 2014 20:06:40 UTC+1 schrieb Bartolomeo:

    > do dupy, nie da si� zobaczy� co jest za kraw�dzi� muru.

    oczywiscie , ze sie da , musisz sie wychylic za monitor do tylu.

  • 28. Data: 2014-01-06 21:12:48
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > No chyba �e jeste� UFO-kiem i pe�ne pole widzenia 360 st. masz ostre ;-)
    >
    > pwz

    to nie jest sprawa kadru tylko wielkosci monitora jakiego uzywasz i odleglosc
    obserwacji. podejdz tak blisko do monitora , zeny wypelnial cale pole widzenia ,
    kolkiem myszki nastaw powiekszenie(zblizenie). bedziesz mial kadr postegany
    naturalnie tak jak sobie tego zyczysz , z wylaczeniem trojwymiarowosci. Ale tego nikt
    nie obiecywal , choc sie tez da.

  • 29. Data: 2014-01-07 11:08:31
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "mt" <f...@i...pl> wrote:

    [...]
    > To raczej ty niewiele rozumiesz, bo coś takiego już było w produkcji
    > chociażby we wspomnianym GH1 czy np. w LX3, więc jeżeli zajęło ci 5
    > lat na to, aby zrozumieć ideę, to gratuluję.

    Widzę, że dalej się upierasz przy bardzo "dziwnym" podejściu do
    tematu. Temat wątku jest tylko jeden - wyjątkowa ubogość natywnych
    formatów matryc (całe dwa na całą branżę, ale wśród sensownych rozmiarów
    i kosztów - tylko jeden jedyny, co może irytować).

    To, do czego z takim uporem wracasz, to był jedynie poboczny
    argument, przypomnienie, że nawet w ramach jednej puszki nie ma
    ostatecznego obowiązku rozstawania się z natywnym formatem, do którego
    ktoś/system się przyzwyczaił.

    Aż mam ochotę pytać - gdzie wyczytałeś, że to niby ja wpadłem na to
    odkrycie (w cudzym aparacie, bo przecież jest to od dawna znane)? W
    dodatku uważam, że nie jest stosowane ze względu na podwyższone koszty
    matrycy (trudno wykroić bez strat, w efekcie kosztuje jak duża, a w
    praktyce pracuje jak mała), więc póki koszty produkcji nie spadną do
    kosztów marginalnych, to pozostanie jedynie rozwiązaniem ciekawostkowym,
    choć możliwym.

    > Że niby jak? Jak wytniesz fragment o innych proporcjach z koła
    > obrazowego to niby lepiej wykorzystujesz rozdzielczość szkieł?

    Większa powierzchnia sensora + wyższe skupienie na środku szkła +
    mniejsze "zapotrzebowanie" na telecentryczność, w przeciwieństwie do np.
    jakichś formatów panoramicznych typu 16:9.

    Rozmiar pikseli to zupełnie inna bajka. Sam jestem zwolennikiem
    redukcji ich liczby, ale przy ekstremalnym żyłowaniu słabego światła i
    tak to wykorzystywana powierzchnia matrycy ma mniej-więcej liniowe
    znaczenie dla ogólnej jakości obrazu.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 30. Data: 2014-01-07 12:17:45
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Mariusz [mr.] wrote:
    > Sam chętnie zacząłbym korzystać z czegoś o znacznie fajniejszych
    > proporcjach matrycy, a przecież nic producentom nie stoi na
    > przeszkodzie! Dany system określa w końcu jedynie minimalne pole
    > obrazowe obiektywu, ale już nie proporcje obrazu. W koło można wpisać
    > różne prostokąty, także te fotograficznie bardziej sensowne od 3:2
    > (przypomnę tu całą dyskusję pt. "Format idealny").

    dla mnie format 3:4 jest zbytnio naciągnięty, ponadto znacząco sie odchyla
    od tzw złotego podziału.
    3:2 jest nabliższe temu podziałowi bo mamy tutaj 1,5 a złoty podział to ok
    1.6..

    jakiś czas temu w swoim olku ustawiłem format 3:2 i mam spokój.

    > Jest wielu zwolenników kwadratu, ale ja osobiście najchętniej
    > wybrałbym 5:4, a ostatecznie 4:3 (które w wersji m4:3 jest dla mnie
    > ciut za małe).

    to najlepiej 1:1, kwadrat jest powszechnie stosowany w aparatach średniego
    formatu i OK