  • 21. Data: 2009-08-28 15:58:31
    Temat: Re: Trwałe płyty DVD?
    Od: "lamer" <l...@p...pl>

    Użytkownik "Doxent" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:h78r01$7kt$1@inews.gazeta.pl...

    > w tasiemki bym się nie bawił. SSD niemaltretowany powinien być wieczny.
    > Niektóre firmy chwalą się trwałością 170 lat na swoje dyski.

    Czyli produkują już te dyski od 170 lat? :> Bo chwalić niezweryfikowanymi
    danymi to się można...

    lamer

  • 22. Data: 2009-08-28 16:08:04
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Doxent <d...@g...pl> wrote:

    > w tasiemki bym się nie bawił. SSD niemaltretowany powinien być wieczny.
    > Niektóre firmy chwalą się trwałością 170 lat na swoje dyski. Swoją drogą ROHS
    > skróci ten czas do 3-4 lat niestety więc trzeba je powielać co jakiś czas na
    > nowo.

    Właśnie to powielanie co jakiś czas miałem na myśli. Moim zdaniem w backupie
    chodzi o to aby mieć dwie kopie - jak jedna zawiedzie to druga jest w odwodzie.

    Czyli w praktyce oznacza to, że CAŁĄ kolekcję np. zdjęć trzymamy na dysku
    (dyskach) komputera i okresowo wykonujemy kopię na inny nośnik. Okresowo też
    należałoby sprawdzić czy dane na innym nośniku nadal są takie same jak na
    dysku.

    No i teraz rozbija się o ten inny nośnik - płyty jest ciężko weryfikować
    automatem bo trzeba je zmieniać.

    > Najlepiej też posiadać kilka komputerów tylko na składowanie danych. Ważne
    > dane trzymać na kilku mało używanych dyskach. Prawdopodobieństwo, że padną
    > wszystkie na raz jest niewielkie.

    No dokładnie o to mi chodzi. Moim zdaniem dobrym rozwiązaniem jest zewnętrzny
    dysk albo domowy NAS. Wtedy wykonanie i weryfikacja kopii jest dosyć prosta -
    odpalamy i po kilku godzinach jest gotowe. Ważne, że nie musimy tego obsługiwać
    ręcznie.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 23. Data: 2009-08-28 18:57:37
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba Mikolaj Tutak napisała na pl.comp.pecet:

    > Czasami TDK kupuje dobre nośniki czasami gówniane (np. CMC). Kwestia
    > szcześcia.

    Żeby było zabawniej, Verbatimy od CMC to jedyne jakich teraz używam, bo
    po prostu najlepiej czytają się we wszystkich stacjonarkach.

    A co do pytania autora wątku, może te:
    http://www.tdk-media.eu/index.php?id=49&lang=pl

    Z tym, że nie miałem przyjemności testować. Natomiast do długotrwałego
    archiwizowania danych na nośnikach optycznych służy DVD-RAM. Z
    Panasonica za ~7zł kiedyś kupiłem. Niezła technologia, działa jak
    pendrive ;]
    Marcin Kocur

  • 24. Data: 2009-08-28 19:07:23
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba Kot Prezydenta napisała na pl.comp.pecet:

    > No tomasz szczęście bo TDK to tylko nazwa, nie produkują płytek a
    > jedynie kupuja u różnych dostawców, czasem ich płytki sa rozpoznawane
    > jako ricoh, czasem sony czasem no name - zależy na co trafisz.

    Znaczy TDK pokazuje D21? Z tego co ja wiem, Sony też nie produkuje
    płyt - najczęściej kupują od Taiyo Yuden i Prodisca.

    > ja
    > osobiście unikam TDK - kupuje verbatimy (czyli )mitsubishi chemicals

    Ach, no tu się popisałeś. Z jednokrotnie nagrywalnych MKM nie widziałem
    jeszcze nigdy. Dla kupujących Verbatima ściąga:

    Przy samym otworze w środku płyty jest w plastiku wytłoczony kod.
    Przykładowe kody:

    PAH637JA31035535 6 to CMC (kod zaczyna się od kilku literek)
    4254F1213+04308C10 to Prodisc (+ lub - w środku kodu)
    5007 512 +R C B 10930 to Moser Baer India
    VI4417KA144652 Singapur (kod zaczyna się od V)

    Marcin Kocur

  • 25. Data: 2009-08-28 19:11:51
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba Marcin Kocur napisała na pl.comp.pecet:

> [...]
    > 4254F1213+04308C10 to Prodisc (+ lub - w środku kodu)
    > 5007 512 +R C B 10930 to Moser Baer India
    > VI4417KA144652 Singapur (kod zaczyna się od V)

    Zapomniałem dodać, powyższe dotyczy plusów (pewne oprócz prodisca i
    singapuru, ale nie sprawdzałem nigdy).

    Na Tajwanie są 2 fabryki, Prodisca i CMC, także płyty z napisem Made in
    Taiwan mogą być z 2 różnych fabryk.

    Moser Baer India to oczywiście Made in India (bardzo dobre, ale nie na
    stacjonarki)

    Made in Japan to Taiyo Yuden (słabe, ale nie tragiczne)
    Prodisci są dobre, ale szybko się psują po zarysowaniu.

    CMC najlepsze do stacjonarek.

    Jak kogoś interesuje więcej, czytać od końca
    http://forum.cdrinfo.pl/f28/verbatim-dvd-r-x16-57886
    /index74.html

    Marcin Kocur

  • 26. Data: 2009-08-28 22:06:36
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    On 2009-08-28 16:52, Doxent wrote:

> [...]
    > Niektóre firmy chwalą się trwałością 170 lat na swoje dyski. Swoją drogą
    > ROHS skróci ten czas do 3-4 lat niestety więc trzeba je powielać co
    Mówisz o SSD czy HDD? Dlaczego skróci? Co trzeba powielać na nowo?

  • 27. Data: 2009-08-29 14:22:02
    Od: "Tiber" <p...@p...onet.pl>

    Silly, silly Kot Prezydenta nabazgrału:

    > Po co liczyć na szczeście ;-)

    No patrz, a ja słyszałem kiedyś opowieści o tym, że Verbatim się
    "popsuł", że ponoć CD jest spoko, ale DVD to już bywa loteria. I w czyje
    opowieście mam wierzyć?
    Pisząc o TDK-ach nie pisałem z pozycji jakieś znawcy wiedzy tajemnych i
    supereksperta, ale ZU, który niestety z TDK-em ma takie doświadczenia, a
    nie inne. Nie widzę problemu z ewentualną powtarzalnością tych
    doświadczeń.

    --
    tbr

  • 28. Data: 2009-08-30 16:55:47
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    XYZ pisze:
    > Jakie odporne na starzenie płyty DVD-R(W) i DVD+R(W) polecacie? Czy
    > trwałość danych jest zależna of formatu zapisu -/+?

    Niestety, jedynym sensownym rozwiązaniem jest zapisywanie
    każdej płyty w dwóch lub trzech kopiach, z czego jedna jest
    używana, a pozostałe -- magazynowane w idealnych warunkach.
    Przy jakichkolwiek problemach z odczytem normalnie używanej
    płyty ma się szansę, że jedna lub druga kopia nadają się
    jeszcze do użycia i skopiowania w całości.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 29. Data: 2009-08-31 09:47:52
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Napisz cos blizej.
    JaC

    -----

  • 30. Data: 2009-08-31 09:51:32
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Pomysł od strony teoretycznej sredni (pomijając kwestie rozproszenia magazynowania z
    uwagi na pożar czy zalanie).
    Jesli stosujesz przykładowo 3 płyty, to dane powinny się wzajemnie
    uzupełniać/weryfikować (jak w macierzy)
    JaC

    -----