  • 41. Data: 2021-10-16 20:18:36
    Temat: Re: Transformator centralowy
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 16 Oct 2021 17:59:23 +0200, Marek napisał(a):

> [...]

    Zapewne by się dało ale przy obciążeniu innym niż rezystancyjne nie
    będzie to łatwe a nie wiem jakiego rodzaju obciążenie będzie. IMO
    powinieneś użyć diod Shottky'ego.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 42. Data: 2021-10-16 21:03:51
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Marek <l...@w...pl> wrote:
    > Z pomiar?w miernikiem:
    >
    > strona pierwotna ma 9 ko?k?w z nakr?tk? (oznaczona rzymsk? I) :
    >
    > o 3V o 3,3V o 3,6V o 162V o 4,7V o 19,5V o 19,8V o 19V o
    >
    > |_______________ tu pod?aczam 230V _____________|

    ^ ^
    | |

    Dlaczego nie tu? Albo po prostu cale uzwojenie? Jesli te
    liczby wyzej to znamionowe napiecia to podlaczyles jakbys
    mial 215. Jesli pomierzone napiecia to cos podejrzanie malo.
    Teraz nominalne napiecie sieci to 230V wiec potrzebujesz 5%
    wiecej na pierwotnym niz przy 220V.

    --
    Waldek Hebisch

  • 43. Data: 2021-10-17 11:05:56
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    Dlaczego nie tu? Albo po prostu cale uzwojenie? Jesli te

    Jest podłączone na całe uzwojenie, na największej możliwej rezystancji.
    Trochę dużo roboty ale zastanawiam się czy nie przewinąć też uzwojenia
    pierwotnego dla spokoju tylko jak to nic nie zmieni to na próżno robota

  • 44. Data: 2021-10-17 12:09:56
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    Jeszce napiszę dla porównania, zmierzyłem wymontowane trafo z kuchenki
    mikrofalowej 800 W i na biegu jałowym watomierz pokazuje 62 W a amperomierze
    3,2 A...
    Dziękuję wszystkim za podpowiedzi i cierpliwość do mnie i pozdrawiam :)

  • 45. Data: 2021-10-17 12:44:07
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 17 Oct 2021 12:09:56 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > 3,2 A...
    > Dziękuję wszystkim za podpowiedzi i cierpliwość do mnie i pozdrawiam :)

    Te trafa są do pracy przerywanej, tak pi razy oko kilka minut na pół
    godziny. I z reguły mają wymuszony obieg powietrza żeby szybciej stygły.
    Więc się nie dziwię że moc tracona na jałowym to 8% mocy znamionowej.
    Ale takie rzeczy są niedopuszczalne dla pracy ciągłej i to w
    odpowiedzialnym zastosowaniu.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 46. Data: 2021-10-18 04:21:36
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Marek <l...@w...pl> wrote:

    > Dlaczego nie tu? Albo po prostu cale uzwojenie? Jesli te
    >
    > Jest pod??czone na ca?e uzwojenie, na najwi?kszej mo?liwej rezystancji.
    > Troch? du?o roboty ale zastanawiam si? czy nie przewin?? te? uzwojenia
    > pierwotnego dla spokoju tylko jak to nic nie zmieni to na pr??no robota

    Sprobuj to trafo jako autotrafo: polacz uzwojenie wtorne w szereg z
    pierwotnym, tak zeby napiecia sie dodawaly. Zakladajac ze jest
    to trafo na nizsze napiecie powinienes dostac znacznie mniejszy
    prad jalowy. Masz sporo odczepow to mozesz sprawdzic jak
    prad jalowy zalezy zaleznie gdzie poloczysz i ile zwojow na
    wolt potrzebujesz by miec rozsadny prad jalowy.

    --
    Waldek Hebisch

  • 47. Data: 2021-10-18 11:33:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 15 Oct 2021 21:16:13 +0200, Marek napisał(a):
    > Co znow wraca do pytania - czy prad dobrze zmierzony.
    >
    > A zmierz jeszcze omomierzem opor uzwojenia pierwotnego.
    > I^2*R powinno oszacowac moc strat, nawet 100W powinno troche rozgrzac.
    >
    > Pomierzyłem miernikiem i metodą techniczną, w obydwu wychodzi ok. 0,3 oma.

    co znaczy "w obydwu" ?
    wtorne, jesli jest na 54V, powinno miec znaczaco nizsza rezystancje,
    niz pierwotne.

    gdzies obok pisales, ze wtorne nawiniete drutem 2.1mm, czyli 3.3mm kw
    przekroju. I z pomiarow ci wychodzi, ze powinno miec ok 80zw.

    to mi wychodzi jakies poltorej warstwy drutu, i 4 mm grubosci
    uzwojenia ... wydaje mi sie nieco malo, jak pierwotne ma tyle samo,
    to okno jakies niewykorzystane.
    ale z tego tez wychodzi, ze pierwone powinno miec drut ok fi 1,
    0.8 mm2 przekroju, ok 320 zwojow. przy jakis 25cm obwodu zwoju,
    to jest 80m drutu, i powinno miec opor ok 1.8 ohm.
    wtorne jakies 16 razy mniej, czyli 0.1 ohm

    co znow nas prowadzi do pytania ... czy na pewno masz dobre mierniki?

    -6A pradu jalowego wydaje sie duzo za duzo,

    -przy 1.8 ohm to jest ok 70w strat mocy ... plus w rdzeniu.
    IMO - mocno cieple by bylo,

    -0.72V na zwoj tez nam sie wydaje cos za duzo.

    skoro i tak zamierzasz przewinac wtorne, to policz ile tych zwojow tam
    jest ...

    J.

  • 48. Data: 2021-10-18 11:38:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Oct 2021 12:15:01 +0200, Marek napisał(a):
> [...]
    > trzeciej możliwosci nie widzę.
    >
    > Już się wyjaśniło, rozmawiałem ze znajomym elektrykiem, który pracuje przy
    > konserwacji podstacji i wyjaśnił mi, że dobrze zmierzyłem i te 6,7 A na
    > mierniku cęgowym i innym to prawidłowy pomiar tak ma być, trafo jest OK i ma
    > gdzieś orientacyjnie około 1,2 kVA. Powiedział, że jest coś takiego jak moc
    > czynna, bierna i pozorna i zaproponował podłączyć przez taki gniazdkowy
    > licznik energii i będzie do 200 W.
    > Podłączyłem, miernik gniazdkowy pokazuje 235 V, 6,7 A i 93 W czyli te 93 W

    Jakas duza mi sie wydaje, no i powinna klocka niezle grzac.

    zwarty zwoj gdzies w srodku, czy kolejny miernik ci wariuje )

    J.

  • 49. Data: 2021-10-18 11:57:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > No to mi wychodzi 570 VA. Trochę się różni od 1,2 kVA :) I jest mniej
    > wiecej tyle ile chcą Lewińscy oraz Mandziejewicz.

    > Czyli jest 54 V / 10 A a ma być 27 V / 20 A bilans mocy będzie ten sam.
    > Podsumowując 40 zwoi drutu średnicy 3 mm = 27 V / 20 A - czy dobrze rozumuję
    > z tą średnicą drutu ?

    Dobrze ... tylko wczesniej pisales o 12V
    A sam drut ... 3mm to juz dosc gruby moze lepiej nawijac dwoma 2.1mm
    rownolegle.

    > Bo chyba grubszy drut nie ma sensu bo więcej z trafa
    > nie wycisnę ?

    A miejsce w oknie jest?

    Niby im grubzy tym lepszy, ale pierwotne tez by trzeba pogrubic, a
    chyba nie chcesz ruszac.

    a moze i ruszyc - nawinac zgodnie z regulami, to przestanie 6A jalowo
    plynac.

    > Nie wydaje mi się by trafo miało jakieś zwarcia na pierwotnym, jest tylko
    > letnie jałowo i przemierzyłem omomierzem wszystkie odczepy i włączam go na
    > najwyższą oporność czyli na całym możliwym uzwojeniu na stronie pierwotnej.

    A to na pewno jest na 230V ?

    Moze miedzyfazowe 110V *1.73 =190V

    czemu nie, ale napiecie musisz chyba podniesc, bo spadki na
    tyrystorach wieksze.
    I jesli to ma byc uklad dwupolowkowy, to moze warto drut ciut grubszy.

    J.

  • 50. Data: 2021-10-18 19:51:18
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

[...]

    Sprawdziłem, niestety nie jest kolorowo, dokładałem odczepami po kolei, prąd
    spadał a na całym dodanym uzwojeniu wtórnym w szereg z pierwotnym czyli
    dodatkowo 54 V i prąd spadł z 6,7 A tylko do 4,2 A to nie jest zadowalająco
    chyba ? Na dowiniętym uzwojeniu testowym tym 10 zwojowym jest teraz 6 V a
    było 7,2 V.
    Trochę mało prawdopodobne by transformator był na 110 V bo się nie grzeje na
    230 V, chodzi mi po głowie zasilić go ze 110 V i sprawdzić ale nie mam
    autotrafa.