  • 31. Data: 2015-10-15 14:37:26
    Temat: Re: Tesla
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Agent0700" <a...@g...pl> wrote in message
    news:mvo27k$n6v$1@node2.news.atman.pl...
> [...]
    ps.com...

    > surowce wtórne kosztują, każdy by chciał mieć za darmo.

    Tu nie chodzi o zyski tylko o odzyskanie zasobów naturalnych.

  • 32. Data: 2015-10-15 14:51:42
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote in message

    > Myślę że chodziło o względy sanitarne - jednak co innego kubeł
    > z butelkami PET, nawet brudny, a co innego kubeł na śmieci wszystkie,
    > składowany w ciepełku tydzień, gdzie się wrzuca zdechłe koty przez
    > auto przejechane i resztki krowich kości ze stołu lub brudne szmaty
    > i gazety po wymienie oleju w silniku samochodowym czy igły i lekarstwa...
    > :-(

    Materiały medyczne od dawna muszą być utylizowane prawie jak odpady
    promieniotwórcze.
    Oleje z warsztatów sa odbierane przez wyspecjalizowane firmy.
    Zdechłe koty też są utylizowane albo przez mrówki albo przez specjalne
    firmy.
    W/w rzeczy od dawna nie wolno było wyrzucać do zwykłych śmieci. Teraz
    butelki PET, metale i inne surowce w towarzystwie resztek spożywczych jadą
    na hałdy.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 33. Data: 2015-10-15 15:00:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > Ale jak to wytłumaczyć jebnietemu co żeby zaoszczędzić na smieciach 5
    > złotych miesięcznie myje butelki i puszki po kocim zarciu zanim je
    > wyrzuci.

    Wytłumaczyc. Jak człowiekowi.

  • 34. Data: 2015-10-15 15:51:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jeśli nie chodzi o zysk to udowodnij ze aluminium ze starych puszek po piwie jest
    droższe od aluminium zrobionego w hucie a zbiera się puste puszki żeby na ulicach ich
    nie było, nie mam pojęcia jak trzeba mieć zryte po beretem żeby napisać ze recyklingu
    nie robi się dla zysku mierzonego dolarami albo ojro.

  • 35. Data: 2015-10-15 16:05:12
    Od: atm <...@v...pl>

    On 2015-10-15 15:51, Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    nie było, nie mam pojęcia jak trzeba mieć zryte po beretem żeby napisać ze recyklingu
    nie robi się dla zysku mierzonego dolarami albo ojro.

    To az taki problem, ze ktos na tym zarabia? Fajnie, ze bateria
    alkaliczna pojdzie na odpowidni przerob zamiast trafic na wysypisko lub
    do oceanu. A ze ktos ma z tego kase? Swietnie, ze potrafil sie tak ustawic.
    To tak jakby pojsc do toalety w mieszkaniu i postawic klocka obok
    muszli. Dla zasady. Nie bedzie na mnie zarabiala oczyszczalnia,
    wodociagi no i z pewnoscia nie zarobi na mnie producent papieru!!!
    Toaleta zas jest na tyle daleko od salonu, ze mnie to nie interesuje co
    sie tam dzieje...

  • 36. Data: 2015-10-15 16:30:48
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> wrote in message
    ps.com...
> [...]
    > po beretem żeby napisać ze recyklingu nie robi się dla zysku mierzonego

    Nie mówimy o aluminium tylko o deficytowym licie w akumulatorach.
    Kopalnie litu na świecie możesz na palcach obu rąk policzyć.
    Zasoby światowe tego pierwiastka są bardzo małe, co podnosi ceny
    wyrobów końcowych (dlatego właśnie nie opłaca się reanimować
    starych laptopów, bo koszt baterii akumulatorów do nich jest zaporowy).

    Z aluminium jest zupełnie inna historia. Pierwiastka jest w skorupie
    ziemskiej pod dostatkiem, razem z żelazem i krzemem jest jednym
    z najpopularniejszych zasobów naturalnych... Tu o co innego chodzi.
    Wytopienie aluminium z rudy to ogromne ilości potrzebnej energii.
    Ta energia (albo ze spalonego węgla, albo elektryczna) jest zmagazynowana
    w metalicznym aluminium (puszka) i wrzucając ją do śmieci powodujesz
    że energia jest bezpowrotnie rozpraszana na śmietnisku. Tracimy ją.
    Aby stopic puszkę trzeba małą frakcję tej energii zużyć co przy rudzie.

    Podsumowując: powody recyklingu aluminium i litu sa inne, ale
    w obu przypadkach nieodpowiedzialne jest wrzucanie tych
    wyrobów do śmietnika.

    I jeszcze kwestia kosztów - producent ponosi koszty recyklingu,
    Wbrew pozorom surowiec taki jak puszki czy makulatura, czy też
    akumulatory nie jest darmowym surowcem. Trzeba kupić pojemniki
    odpowiednio oznaczone, porozstawiać je po całym obszarze,
    w określonych odstępach czasu wysłać płatnego pracownika aby
    pojechał autem zużywającym benzynę i pozbierał te odpady,
    przywiózł do fabryki, oczyścił, posortował, to są koszty dla takiego
    przedsiębiorcy które musi on ponieść niezależnie od tego czy
    Tobie, Zenkowi, za taką zużytą bateryjkę zapłaci czy nie...
    A więc nie zazdrość tych zysków, jeśli mają je, bo robią nam wszystkim
    przysługę w globalnym rozliczeniu.

    Warto abyś poszerzył swoje horyzonty i zobaczył coś więcej
    poza czubkiem swojego własnego nosa...

  • 37. Data: 2015-10-15 16:41:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]
    >puste puszki żeby na ulicach ich nie było, nie mam pojęcia jak trzeba
    >mieć zryte po beretem żeby napisać ze recyklingu nie robi się dla

    Ale w Polsce czy w Niemczech ?

    W Niemczech podatek od puszki jest tak duzy, ze na pewno aluminium w
    hucie taniej kosztuje.
    Czyli ten podatek jest wylacznie po to, aby ulice byly czyste, a
    wysypiska mniejsze.
    Oplacaloby sie nowe puszki z Polski przywozic i oddawac ... ale oni
    nie sa glupi, kaucje zwracaja tylko za swoje.

    Nawiasem mowiac - tyle rzeczy sie podrabia, a najwiekszy zysk bylby na
    podrabianiu niemieckich puszek i butelek.
    Oczywiscie do czasu malej skali, potem by granice zamkneli :-)

    Z butelkami nieco inna historia - je mozna umyc i napelnic ponownie.
    Czy solidne mycie nie kosztuje drozej niz nowa butelka w hucie to ja
    nie wiem.
    U nas w kazdym badz razie u nas skupuja niechetnie, widac sie nie
    oplaca :-)
    Dawniej mozna to bylo wytlumaczyc mechanizmem kaucji, teraz chyba nie,
    bo juz dawno w sklepie kaucji podanej nie widzialem.

    W Niemczech podatek na butelki jest rowniez wysoki, wiec oddaje sie do
    zwrotu, ale prawde mowiac to nie zwrocilem uwagi - wysylaja te puste
    butelki dalej, czy od razu przerabiaja na stluczke.
    Bo skupuje maszyna, ambitna, oglada kazda butelke, sprawdza czy
    niemiecka ....

    Samochody - o, dawniej to sie rozbieralo dla zysku.
    Oleje i kwasy do kanalu, czesci dobre na gielde, metale na zlom,
    reszta do lasu - prywatna inicjatywa, wiec na pewno sie oplacalo.
    Szczegolnie jak sie nie mialo innej pracy, za to mialo zasilek.

    Teraz tez sie recykluje dla zysku, ale jaki w tym udzial doplaty od
    panstwa to nie wiem :-)

    Cena zlomy stalowego rozna - teraz widze ze ok 30-50gr/kg.
    http://www.wtorstal.pl/cennik
    Bywalo juz 10gr, zreszta na puszki nadal tyle jest.

    Ciekawe - puszki aluminiowe jakos nie sa juz takie niechciane. A to
    sie chyba gorzej przetapia niz puszki stalowe ...
    Szklo stluczone sie kompletnie nie oplaca ... ale co sie dziwic, warte
    mniej wiecej tyle, co piasek ...

    Akumulatory olowiowe - o, to jest teraz chyba nadal cenne.
    Tzn akumulatory mniej, zlom olowiowy bardziej.

    J.

  • 38. Data: 2015-10-15 17:21:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Znowu pierdolisz jak potluczony. Producent nie ponosi kosztów recyklingu bo wlicza go
    w cenę za która kupuje odbiorca końcowy.

  • 39. Data: 2015-10-15 20:34:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 15 Oct 2015 13:35:03 +0200, yabba napisał(a):

    > Były u nas sortownie śmieci nieposortowanych. Podobno było odzyskiwane coś
    > około 80% i nawet przynosiły dochody. Po wejściu ustawy śmieciowej zostały
    > zamknięte i teraz wszystkie śmieci nieposortowane lecą na wysypisko.

    Sortowni smieci jest coraz wiecej - zdaje sie, ze pod nowa ustawa
    wszystkie maja byc sortowane. Kazda gmina ma miec, choc tworza
    miedzygminne.

    Przy czy o ile latwo sie sortuje sie stal i metale niezelazne,
    to reszta wymaga ludzi.

    http://trojmiasto.tv/Zobacz-nowoczesna-sortownie-smi
    eci-od-srodka-6887.html
    https://www.youtube.com/watch?v=cMW2TZuCPc4
    https://www.youtube.com/watch?v=cEr92B1Gp9o
    https://www.youtube.com/watch?v=UJocgMvvehg

    J.

  • 40. Data: 2015-10-15 22:20:13
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Pszemol"

    > A co mnie to obchodzi. Te miejsca są odemnie tak daleko ze nie jestem
    > pewny czy istnieją.

    Ale możesz się przyczynić dla dobra ludzkości i taki akumulator wyrzucić do
    odpowiedniego pojemnika w sklepie z elektroniką za miast do kubła z
    odpadkami skąd trafi na wysypisko.
    ---
    A ile ludzkość będzie to wrzucenie do pojemnika kosztowało ?

    Bo żeby wrzucić trzeba przedmiot najpierw przetransportować. W praktyce
    oznacza to przywiezienie. Wyemitujemy w atmosferę spaliny by ocalić małą
    bateryjkę. Każdy z nas !