    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <561ee35b$0$27516$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <mvn569$u6v$1@dont-email.me> <mvo27k$n6v$1@node2.news.atman.pl>
    <mvo6i9$3r5$1@dont-email.me>
    <7...@g...com>
    Subject: Re: Tesla
    Date: Thu, 15 Oct 2015 16:41:42 +0200

    dyskusyjnych:773ce8dd-1e3a-4b48-8410-65df71ff9548@go
    oglegroups.com...
    >Jeśli nie chodzi o zysk to udowodnij ze aluminium ze starych puszek
    >po piwie jest droższe od aluminium zrobionego w hucie a zbiera się
    >puste puszki żeby na ulicach ich nie było, nie mam pojęcia jak trzeba
    >mieć zryte po beretem żeby napisać ze recyklingu nie robi się dla
    >zysku mierzonego dolarami albo ojro.

    Ale w Polsce czy w Niemczech ?

    W Niemczech podatek od puszki jest tak duzy, ze na pewno aluminium w
    hucie taniej kosztuje.
    Czyli ten podatek jest wylacznie po to, aby ulice byly czyste, a
    wysypiska mniejsze.
    Oplacaloby sie nowe puszki z Polski przywozic i oddawac ... ale oni
    nie sa glupi, kaucje zwracaja tylko za swoje.

    Nawiasem mowiac - tyle rzeczy sie podrabia, a najwiekszy zysk bylby na
    podrabianiu niemieckich puszek i butelek.
    Oczywiscie do czasu malej skali, potem by granice zamkneli :-)

    Z butelkami nieco inna historia - je mozna umyc i napelnic ponownie.
    Czy solidne mycie nie kosztuje drozej niz nowa butelka w hucie to ja
    nie wiem.
    U nas w kazdym badz razie u nas skupuja niechetnie, widac sie nie
    oplaca :-)
    Dawniej mozna to bylo wytlumaczyc mechanizmem kaucji, teraz chyba nie,
    bo juz dawno w sklepie kaucji podanej nie widzialem.

    W Niemczech podatek na butelki jest rowniez wysoki, wiec oddaje sie do
    zwrotu, ale prawde mowiac to nie zwrocilem uwagi - wysylaja te puste
    butelki dalej, czy od razu przerabiaja na stluczke.
    Bo skupuje maszyna, ambitna, oglada kazda butelke, sprawdza czy
    niemiecka ....

    Samochody - o, dawniej to sie rozbieralo dla zysku.
    Oleje i kwasy do kanalu, czesci dobre na gielde, metale na zlom,
    reszta do lasu - prywatna inicjatywa, wiec na pewno sie oplacalo.
    Szczegolnie jak sie nie mialo innej pracy, za to mialo zasilek.

    Teraz tez sie recykluje dla zysku, ale jaki w tym udzial doplaty od
    panstwa to nie wiem :-)

    Cena zlomy stalowego rozna - teraz widze ze ok 30-50gr/kg.
    http://www.wtorstal.pl/cennik
    Bywalo juz 10gr, zreszta na puszki nadal tyle jest.

    Ciekawe - puszki aluminiowe jakos nie sa juz takie niechciane. A to
    sie chyba gorzej przetapia niz puszki stalowe ...
    Szklo stluczone sie kompletnie nie oplaca ... ale co sie dziwic, warte
    mniej wiecej tyle, co piasek ...

    Akumulatory olowiowe - o, to jest teraz chyba nadal cenne.
    Tzn akumulatory mniej, zlom olowiowy bardziej.

    J.