  • 51. Data: 2014-08-23 23:30:27
    Temat: Re: Termostat - cross post ( pojecha?o to te? na Fizyce)
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 23 Aug 2014 20:44:29 +0200, Mario <m...@...pl> wrote:

    >Super. Zamiast słuchać idiotów ględzących o PIDe lepiej oprzeć się na
    >akademickiej publikacji z której wynika, ze wady regulatora
    >dwupołożeniowego najlepiej się rozwiązuje dodając do niego człon
    >różniczkowy i zwiększając częstotliwość załączania mocy. Można też
    >według tego papieru dodać człon całkowy i wbrew złym doradcom na grupie
    >przerobić regulator dwustanowy na regulator dwustanowy o charakterystyce
    >PID.

    To zupelnie nei sa akademickie rozwazania. Takie regulatory
    dwupolozeniowe z akcja PID produkowalo sie w Polsce na poczatku lat
    70. Byly to regulatory calkowicie elektromechaniczne, bez zadnych
    transystorow, mikroprocesorow i innych cudow. Produkowano rozniez
    regulatory trojpolozeniowe (krokowe) do sterowania obiektami typu
    gzranie/chlodzenie. Nie wiem czy dalej sie produkuje.

    Dzis tez produkuje sie regulatory dwupolozeniowe o podwyzszonej
    dokladnosci. Firma Honeywell produkuje takie regulatory do sterowania
    ogzrewaniem i klimatyzacja. Sam mam taki regulator na scianie w domu.
    W stosunku do zwyklego dwupolozeniowego opartego na bimetalu,
    zaoszczedza okolo 20% kosztow grzania/chlodzenia. Polecam

    "Czysty" PID jest dobry do tego do czego jest dobry. Ale neistety,
    dobry jest do stosunkowow niewielu rzeczy. Automatyka posunela sie
    dosyc do przodu od czasu wymyislenia PIDa i nie jest to tylko postep
    akademicki

    A.L.

  • 52. Data: 2014-08-23 23:36:24
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 23 Aug 2014 23:25:23 +0200, Mario <m...@...pl> wrote:

    >Nie rozumiem celu twojej walki. Co za różnica
    >czy zastosuje się do rad ludzi uznawanych przez ciebie za idiotów i
    >zrobi tego PIDa czy też najpierw uzupełni swoją wiedzę i podsuwane przez
    >ciebie akademickie publikacje z których zrozumie, że najlepiej przerobić
    >ten zwykły dwustanowy regulator na regulator dwustanowy o
    >charakterystyce PID.

    Uzasadnienie napisalem pare postow ponizej.

    yak na marginesie, myslalem ze na tej grupie sa inzynierowie myslacy
    po inzyniersku. A tymczasem - cos nie dziala i nie wiadomo dlaczego -
    zrob cos innego.

    Na ogol zastosowanie takiego a nie innego regulatora wynika z jakichs
    powodow. Oryginalny Pytacz zrealizowal regulator dwupolozeniowy.
    Widocznie mial powody (ktorych nei znam). Dopoki nei poznam tych
    powodow, to nie bede mu radzil "zastosuj PIDa". Bo ciagly PID i
    regulator dwupolozeniowy to jednak inne zwierzeta.

    Wiec niech moze OP wypowie sie co tak na prawde chcial zrobici po co?

    A.L.

  • 53. Data: 2014-08-23 23:39:03
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-23 23:20, A.L. pisze:

> [...]
    > kosztowne, na przykald piecem elektrycznym pobierajacym 10 KW mocy.
    > Oczywiscie, takim piecem mozan sterowac w sposob ciagly, ale znacznie
    > taniej jest sterowac pzrekaznikiem. W wielu przypadkach koszt
    > sterowania ciaglego moze byc nieuzasadniony, jezeli sterowanie
    > dwupolozniowe daje zadowalajaca dokaldnosc
    >
    > Po drugie, istnieje wiele wariantow regulatora dwupolozeniowego o
    > podwyzszonej jakosci regulacji. Co wiecej, znane sa od lat, gdy
    > jeszcze nie bylo mikroprocesorow. Najczesciej poprawe regulacji
    > uzyskuje sie pzrez dodatkowoa petle spzrezenia zwrotnego. Jest to

    Świetnie, że wnosisz na grupę kawał porządnej akademickiej wiedzy. Tylko
    nie wiem skąd u ciebie ta agresja wobec osób które proponują PIDa.
    Proponowane w tej publikacji zmiany są tak jak napisałeś znane od czasów
    gdy nie było jeszcze mikroprocesorów. Tylko czemu projektant układu ma
    linearyzować swój regulator dwupołożeniowy przy pomocy dodatkowej pętli
    sprzężenia (tworząc z niego tą sztuczką regulator proporcjonalny),
    jeśli może dopisać kilka linijek kodu i zrobić to na procku.

    > Rozdzial 4. Jest tez w mojej (i kolegow) ksizce Automatyka w Pytaniach
    > i Odpowiedziach. O ile sobie przypominam, jest pare pytan i odpowiedzi
    > na temat podwyzszania dokladnosci regulatorow dwupolozenioeych.
    >
    > Stosunkowo proste zabiego moga z regulatora dwupolozeniowego uczynic
    > regulator o akcji zblizonej do PID. Dowod tego faktu jest w publikacji
    > cytowanej powyzej

    Nadal wydaje mi się, że takie zabiegi mają bardziej sens gdy ma się do
    czynienia z gotowym regulatorem i chce się poprawić jego parametry.
    Autor projektu i kodu może to zrobić pisząc po prostu lepszy algorytm.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 54. Data: 2014-08-23 23:56:52
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 23 Aug 2014 23:39:03 +0200, Mario <m...@...pl> wrote:

    >Świetnie, że wnosisz na grupę kawał porządnej akademickiej wiedzy. Tylko
    >nie wiem skąd u ciebie ta agresja wobec osób które proponują PIDa.

    Ja nie mam zadnej agresji do PIDa i osob proponujacych PIDa. Ja jestem
    przeciwko sugerowaniu ze PID nadaje sie do wszystkiego. Nie nadaje sie
    do wszystkiego. Nie nadaje sie na przyklad do sterowania lodowka.
    Nadaje sie do sterowania obiektami ciaglymi, stabilnymi, stacjonarnymi
    (nei zmieniajacymi wlasciwosci w czasie), przy braku silnych zaklocen
    i przy stabilnej wartosci zadanej

> [...]
    >sprzężenia (tworząc z niego tą sztuczką regulator proporcjonalny),
    >jeśli może dopisać kilka linijek kodu i zrobić to na procku.

    No oczywiscie ze takie rzeczy DZISIAJ robo sie algorytmcznie. Tylko
    tzreba wiedziec ze trzeba to zrobic, jak to zrobic i co z tego wynika.
    A.L.

  • 55. Data: 2014-08-24 00:11:45
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-23 23:36, A.L. pisze:

    > Uzasadnienie napisalem pare postow ponizej.
    >
    > yak na marginesie, myslalem ze na tej grupie sa inzynierowie myslacy
    > po inzyniersku. A tymczasem - cos nie dziala i nie wiadomo dlaczego -
    > zrob cos innego.

    To już z grubsza ustalono. I nie musi robić czegoś innego tylko zmienić
    program i ewentualnie przekaźnik.
    A inżynierskie podejście to też jest zmiana metody na taką o której
    wiadomo, że jest skuteczna zamiast doktoryzować się z analizy
    rozwiązania niedobranego do zastosowania. W praktyce inżynierskiej w
    przeciwieństwie do świata nauki liczy się czas i przez to koszt.

    > Na ogol zastosowanie takiego a nie innego regulatora wynika z jakichs
    > powodow. Oryginalny Pytacz zrealizowal regulator dwupolozeniowy.
    > Widocznie mial powody (ktorych nei znam).

    Może tym powodem był brak doświadczenia, przez co nie przewidział
    negatywnych stron wybranego rozwiązania.

    > Dopoki nei poznam tych
    > powodow, to nie bede mu radzil "zastosuj PIDa". Bo ciagly PID i
    > regulator dwupolozeniowy to jednak inne zwierzeta.

    Stosując istniejący układ dostanie nie ciągły PID a zlinearyzowany PWMem
    na wyjściu. Czyli w sumie coś co jest w linkowanych przez ciebie
    materiałach.

    > Wiec niech moze OP wypowie sie co tak na prawde chcial zrobici po co?

    Zgadza się. Bo jeśli układ steruje temperaturą wystarczająco dokładnie,
    a denerwuje go jedynie częste kłapanie przekaźnik,a to może wygłuszyć
    obudowę.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 56. Data: 2014-08-24 00:25:27
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-23 23:56, A.L. pisze:

    > Ja nie mam zadnej agresji do PIDa i osob proponujacych PIDa. Ja jestem
    > przeciwko sugerowaniu ze PID nadaje sie do wszystkiego. Nie nadaje sie
    > do wszystkiego. Nie nadaje sie na przyklad do sterowania lodowka.

    Odkąd stosuje się sprężarki Scroll można płynnie sterować mocą
    chłodzącą. Jak najbardziej do sterowania stosuje się PID. Nie dam głowy,
    że w domowych lodówkach ale w większych isntalacjach chłodniczych i w
    klimach owszem.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 57. Data: 2014-08-24 00:42:40
    Temat: Re: Termostat - cross post ( pojechało to też na Fizyce)
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    "A.L." <a...@a...com> wrote in message
> [...]
    oups.com...
> [...]
    AVR221.zip

    > Najlepiej reaktor atomowy

    Oj, tam zaraz reaktor... mozna zrobic termostat na jednym tranzystorku i w
    dodatku uzyskac proporcjonalna regulacje mocy.
    http://www.rbg.ul.schule-bw.de/elektronik/Thermostat
    schaltung.htm
    Tylko po chu... ten ATMEL? Wyraznie widac, ze watkotworca chce sie pobawic.

    A z dowcipow to przypomina mnie sie odpowiedz na pytanie:
    -Kak rabotajet jadernyj reaktor?
    -On rabotajet tak: Zyy, zyy, zyy, zyy, zyy...

  • 58. Data: 2014-08-24 04:13:25
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 23 Aug 2014 22:42:40 -0000, "Magnus Elephantus"
    <m...@n...dot> wrote:

> [...]
    tschaltung.htm
    >Tylko po chu... ten ATMEL? Wyraznie widac, ze watkotworca chce sie pobawic.

    Tez mam takie wrazenie. Nic nagannego

    >A z dowcipow to przypomina mnie sie odpowiedz na pytanie:
    >-Kak rabotajet jadernyj reaktor?
    >-On rabotajet tak: Zyy, zyy, zyy, zyy, zyy...

    O... To duzo dluzsze jest..

    A.L.

  • 59. Data: 2014-08-24 05:21:48
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 24 Aug 2014 00:11:45 +0200, Mario <m...@...pl> wrote:

> [...]
    >rozwiązania niedobranego do zastosowania. W praktyce inżynierskiej w
    >przeciwieństwie do świata nauki liczy się czas i przez to koszt.

    No wlasnie. To mialem na mysli. I dlatego wtedy gdy wystarcza prosty
    regulator dwupolozeniowy na pzrekazniku, raczej sie nie stosuje PIDu
    na mikroprocesorze

    A.L.

  • 60. Data: 2014-08-24 10:12:46
    Od: Jawi <t...@p...com>

    W dniu 2014-08-23 02:07, s...@g...com pisze:
    > No niby wszystko cacy, ale ino za pierwszym razem uruchomienia tego algorytmu. A
    dalej, to przekaźnik zacznie cykać jak posrany..

    > Macie jakiś pomysł ??
    Albo wprowadzić do algorytmu opóźnienie, niech między przełączeniami
    czeka ileś czasu.
    Temperatura się ustabilizuje na grzałce, bo te chyba cykania to efekt
    przejścia między stanami?