  • 61. Data: 2013-12-13 15:43:51
    Temat: Re: Termopara - jak to używać
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Ile W potrzeba aby radio grało. Mi w domowych warunkach 1W mocy w głośniku
    > jest aż za dużo. Maksymalna sprawność wzmacniacza w klasie A jest chyba
    > rzędu 35%. Czyli anodowe wzmacniacza końcowego potrzebuje 3W. Z jednym małym
    > wyjątkiem nic na lampach nie robiłem, ale taka mała żaróweczka latarkowa
    > miała 0.2A*3.5V czyli 0,7W. Lampy chyba świecą słabiej niż taka żaróweczka.
    > Strzelam, że 2W dla tych dwu czy trzech lamp w radiu wystarczy na żarzenie.
    > Dodając jeszcze ze 2 W na obwody wejściowe wychodzi mi razem około 7W dla
    > radia dającego w głośnik około 1W.

    Nie trzeba strzelać, kilka razy podawałem linki do opisów technicznych
    radzieckich radioodbiorników bateryjnych. A dla tych, co się brzydzą
    ruskich bukw, nawet dałem wyciąg z danych dotyczących poboru mocy.
    Lampy radiowe świecą słabiej od latarki, ale one nie są od świecenia
    -- katody mają grzać. Tak czy inaczej, pół ampera przy dwóch woltach
    starcza na sześć lamp. To jest zaledwie jeden wat -- nie każda lampa
    ma grzałkę jak promiennik podczerwieni w kurniku.

    Chociaż radia takie reklamowano jako "dające się słuchać nawet przy
    otwartym oknie", to bardzo głośno nie grały. Za to prąd anodowy 10 mA
    im wystarczał. Przy napięciu kilkudziesięciu woltów, góra stu. To mniej
    niż kolejny jeden wat. Warto pamiętać, że odbiornika detektorowego
    (czyli bez zasilania) też da się słuchać przez głośnik. Dobra długa
    antena, i w nocy, gdy było cicho, w Warszwie słuchałem Jedynki z Raszyna.

    Jarek

    PS
    Tutaj wyguglałem PDF z podanymi wprost w tabelce parametrami ołówkowej
    pentody 1Ż24b (że też człowiek tyle lat pamięta oznaczenia ruskich lamp).

    http://ep.com.pl/files/4419.pdf

    Cytuję:
    napięcie żarzenia -- 0,95-1,4 V
    prąd żarzenia -- 11-15 mA

    Czyli 0,01 W wystarcza do żarzenia katody! Moc w obwodzie anodowym około
    0,1 W. Takie lampy siedziały między innymi w sondach meteorologicznych.
    Podobne można kupić na Allegro (szukać pod "lampa ołówkowa" lub "lampa
    paluszkowa"). Ceny od kilku złotych wzwyż. Nawet bym kupił z adresem
    wysyłki do kurnika, ale drób przecież i tak sam nie będzie potrafił tego
    zmierzyć.

  • 62. Data: 2013-12-13 15:50:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    [...]

    > paluszkowa"). Ceny od kilku złotych wzwyż. Nawet bym kupił z adresem
    > wysyłki do kurnika, ale drób przecież i tak sam nie będzie potrafił tego
    > zmierzyć.

    W każdym kurniku znajdzie się niepotrzebny miernik i szpulka drutu...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 63. Data: 2013-12-13 17:05:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jej wpływ na cały układ jest żaden.
    > Skoro jest żaden to zewrzyjmy zimne końce tej termopary, bo czy ona jest
    > czy nie ma to ona nie wpływa na resztę układu.
    > Jeżeli zwarliśmy te końce to tak jakbyśmy połączyli z sobą przewody A+
    > oraz A-.
    > Miernik jest nam niepotrzebny, z resztą jego styki są w tej samej
    > temperaturze, tak więc zgodzisz się ze mną, że jest on zbędny, bo on nie
    > ma wpływu na cały ukłąd.
    > Zatem zwieramy z sobą końce przewodów B+ i B- , które były poprzednio
    > podłączone do miernika. Ponieważ są to przewody z takigo samego materiału

    Czyli mamy po lewej stronie kawałek materiału A, a po prawej kawałek
    materiału B, a między nimi dwa połączenia:
    - jedno na górze (w gałęzi +) i drugie na dole (w gałęzi -).

> [...]
    > spoinie, a druga termopara posiada spoinę w punkcie połcząenia A- i B- zaś
    > jej zimne końce są w pierwszej sppoinie.
    > Jeżeli spoina pierwsza będzie w wyższej temperaturze i założymy, że wtedy
    > na przewodzie B+ pojawi się potencjał dodatni to w przypadku spoiny
    > drugiej, będzie się ona znajdować w niższej temperaturze, a zatem będzie
    > generować na przewodzie B- potencjał ujemny. Ponieważ termopary są z sobą
    > połączone, a generują dokładnie symetryczne STE to siły obydwu termopar
    > wzajemnie się znoszą. Jeżeli siły się znoszą to poprzez termopary nie

    I twierdzisz, że jak połączenie u góry będzie w innej temperaturze jak to u
    dołu to żaden prąd nie popłynie.
    Dokładnie taki eksperyment zrobiłem (ten mój opis z dwiema blaszkami i
    szklankami) i prąd popłynął (nie wykrywałem go amperomierzem ani
    mikrovoltomierzem tylko kompasem.
    P.G.

  • 64. Data: 2013-12-13 18:26:25
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:PiotrGalka.pme.1386950718@news.chmurka.net...

> [...]
    > Dokładnie taki eksperyment zrobiłem (ten mój opis z dwiema blaszkami i
    > szklankami) i prąd popłynął (nie wykrywałem go amperomierzem ani

    Czekaj, muszę to jeszcze raz przemyśleć, bo się "zawiesiłem", a jestem
    dzisiaj lekko po imprezie ;)

  • 65. Data: 2013-12-13 19:13:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

    >Od samego początku nie rozumiem jak Ci wychodzi ten 1W.
    >Jeśli taka lampa dostaje z paliwa np. 100W (tak tu coś było) i ma
    >sprawność świecenia np. 5% to znaczy, że 95W oddaje w postaci ciepła.
    >Uważasz, że z tych przepływających 95W da się tylko 1W zamienić na
    >prąd ?

    Summa summarum tak wlasnie nalezaloby napisac - termopara ma niska
    sprawnosc, wiec z tych 95W tylko niewielka ilosc "da sie zamienic" na
    prad.

    Ale cos mi sie widzi ze kogutkowi o co innego chodzilo - lampa
    produkuje spaliny, te spaliny ogrzewaja termogenerator .... no
    wlasnie - to nie wymiennik w przeciwpradzie, termogenerator musi miec
    strone goraca, wiec spaliny opuszczajace go tez musza byc gorace.
    A poniewaz to cieplo nie przeplywa przez termogenerator, to i pradu
    wytwarzac nie moze.

    Tym niemniej temperatura plomienia wynosi z 1000-2000 stopni C, jak
    termogenerator wystudzi do polowy, to znaczy ze okolo polowa mocy
    wyplywa przez kominek, ale druga przeplywa przez maszyne cieplna. A
    przy 500 C na wejsciu ograniczenie Carnota na sprawnosc jest calkiem
    przyzwoite.
    Termopara ma te sprawnosc jednak niska, a w tym przykladzie polowa
    mocy na wejsciu znika.

    J.

  • 66. Data: 2013-12-13 20:34:16
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 13 grudnia 2013 19:13:48 UTC+1 użytkownik J.F napisał:
> [...]
    >
    > przyzwoite.
    >
    > Termopara ma te sprawnosc jednak niska, a w tym przykladzie polowa

    Dobrze kombinujesz. Tylko niewielki procent ciepła może być zamieniony na prąd. Jak
    zamienić całe to zimne końce i ciepłe będą miały podobną temperaturę i z prądu nici.
    Spalinami z lampy naftowej daje się zapalić papierosa. Ale lutownicą grzałkową też
    się daje. Tam nie ma na wylocie pięciuset stopni bo szkło z którego zrobiona jest
    bańka by popłynęło. Na zdjęciach widać ze to coś nakładane na szklaną rurkę dotyka
    albo nie dotyka do rurki. Na jakieś wysokie temperatury bym nie liczył. Z ciekawości
    poszukałem w necie ogniw termoelektrycznych. Wyskoczyło kilka obrazków i tabelek.
    Takie napędzane paliwem jądrowym bez osłon to przy dwudziestu watach spore
    konstrukcje. Efektywność tego cudaka zakładanego na lampę można by ocenić jak by była
    podana temperatura spalin przed ogniwem i za ogniwem. Obstawiam że spadek temperatury
    spalin po założeniu super ogniwa będzie niewielki, wręcz niezauważalny. Inaczej być
    nie może. Studzona będzie tylko część przy ściance. Reszta spalin zwyczajnie sobie
    wyleci do atmosfery i podgrzeje otoczenie co niekorzystnie wpłynie na działanie
    ogniwa :-). To że są zdjęcia nic nie znaczy. W książce Nowoczesne Zabawki przy chyba
    prawie każdym projekcie są zdjęcia i na grupie więcej jest głosów że nie działało jak
    ktoś zrobił niż że działało super. Bajkopisarz od baterii pisze że musi być prawda bo
    przecież na zdjęciu jest. Nie chce mi się szukać linka ale z tego co kojarzę to w
    tych radiach były zwykle lampy a nie jakieś super miniaturowe. No może trochę
    mniejsze. Miałem kiedyś kontakt z fabrycznym lampowym radiem samochodowym, z
    samochodu Moskwicz. Lampy z tego co pamiętam były jakby mniejsze. Puszczenie tamtego
    radia bez włączonego silnika, na dodatek na sporych obrotach bo tam prądnica była i
    byle jakie ładowanie. Powodowało w krótkim czasie padnięcie akumulatora. Tak że nie
    było to 5W a raczej ponad 50W. Generalnie w ojca moskwiczu na postoju radia się nie
    słuchało bo kończyło się to pchaniem.

  • 67. Data: 2013-12-13 20:41:57
    Od: d...@g...com

    użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Albo trochę inaczej rozumiemy niektóre sformułowania, albo nie za do końca
    >
    > mogę się z tym zgodzić.
    >
    > Załóżmy, że ciepłe i zimne końce termopary są w tej samej temperaturze więc
    >
    > mamy dokładnie 0V.

    Kolega "uzytkownik" wyklada ze swojej zaawansowanej perspektywy, byc moze trudni sie
    tym na codzien. Popelnil blad w opisie ktory wychwyciles. Uproszcze to do jednego
    prostego obrazka:
    http://www.hqew.net/files/Images/Article/Circuit_Dia
    gram/Temperature-Measurement-via-Thermocouple.gif

    Widac tam termopare i zimne konce, ktore w praktyce kompensujemy, w tym przypadku
    dioda. Prosty przyklad bez kompensacji w lutownicy. Bez kompensacji zimnych koncow
    zmiana temperatury otoczenia wplynie na blad stabilizacji grota. Z kompensacja jak na
    podanym rysunku, zmiana temperatury styku mocujacego termopare do plytki nie bedzie
    miala wplywu na stabilizacje temperatury.

    Prosty przyklad stosu termopar bez kompensacji:
    http://imageshack.us/a/img571/3273/8aqw.jpg

    Jak srodek i zewnetrzna czesc sa w jednej temperaturze to Vout = 0, jak na srodek
    elementu pada swiatlo, to jest roznica temperatur wzgledem zewnetrzej czesci
    (zewnetrznych koncow) ktora robi jako radiator Vout= xx mV.

  • 68. Data: 2013-12-13 22:10:28
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik <d...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]

    > jak na srodek elementu pada swiatlo, to jest roznica
    > temperatur wzgledem zewnetrzej czesci (zewnetrznych koncow) ktora robi

    Nie zrozumiałeś sensu naszej dyskusji, bo to o czym piszesz to jest
    całkiem inna sprawa, która dotyczy kompensowania i jest to oczywista
    oczywistość, z którą ani ja ani Piotr nie polemizowaliśmy.

    Chodziło natomiast o wpływ przewodów łączących termoparę z miernikiem,
    któe wykonane sa z różnych materiałów oraz styki, którymi te przewody są
    łączone.
    Np. do termopary podłączony jest odcinek przewodu miedzianego, za nim
    odcinek przewodu aluminiowego, a następnie odcinek przewodu niklowego, a
    ten wchodzi do miernika.
    Napisałem, że mogą być one wykonane odcinkami z różnych materiałów tak
    jak opisałem to wyżej pod warunkiem, że poszczególne odcinki przewódów
    są identyczne w poszczególnych odcinkach po stronie przewodu dodatniego
    jak i ujemnego i to jest prawda.

    Taka zmiana materiałów nie wpływa na sam pomiar siły termoelektrycznej
    na termoparze, pod warunkiem, że poszczególne styki pomiędzy tymi
    odcinkami w gałęzi dodatniej i ujemnej są umieszczone w tych samych
    temperaturach.

    Napisałem też, że złącza, które powstają pomiędzy odcinkami przewodów
    miedzi-aluminium, aluminium-nikiel mogą się znajdować się w różnych
    temperaturach i to też jest prawda. Czyli styki pomiędzy przewodami
    miedzanymi i aluminiowymi w temperaturze np. 100K, a styki pomiędzy
    przewodami aluminiowymi i niklowymi w temperaturze 300K.
    W tym przypadku te różnice temperatur nie wpłynął na pomiar, gdyż
    wszystkie siły termoelektryczne generowane w poszczególnych stykach są
    symetryczne względem siebie w gałęzi dodatniej i ujemnej i wzajemnie się
    znoszą.
    Pisząc wcześniej chodziło mi właśnie o ten przypadek, ale po paru piwach
    jakoś samo się rozszerzyło o te różnice w gałęzi dodatniej i ujemnej :)
    Nieprawdą jest natomiast to co napisałem dodatkowo, że nawet kiedy
    spoiny w gałęzi dodatniej są w innej temperaturze niż spoiny w gałęzi
    ujemnej i to właśnie wychwycił Piotr i tu muszę mu przyznać rację.

    Próbując przekonać Piotra do mojej nieporawnej wersji, analizując układ
    podłączenia termopary i przypadek, że te powstałe spoiny na tych
    odcinkach różnych przewodów po stronie przewodu dodatniego i ujemnego są
    w róznych temperaturach, właśnie udowodniłem, że Piotr ma rację.
    Skapnąłem się jak zakończyłem pisdać tekst, ale niechcący kliknąłem
    wyślij, zamiast zapisz, aby na trzeźwo to jeszcze raz przeanalizować i
    nie wprowadzać w błąd. :)

  • 69. Data: 2013-12-14 12:21:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > w gałęzi dodatniej są w innej temperaturze niż spoiny w gałęzi ujemnej i
    > to właśnie wychwycił Piotr i tu muszę mu przyznać rację.

    Jak wychwyciłem to wcale nie byłem pewien czy mam rację. Nabrałem jedynie
    podejrzeń. Dopiero upraszczając model przekonałem samego siebie.
    Wszystko by się ładnie zerowało (w obu gałęziach) gdyby gradient temperatury
    w jednym materiale wywoływał różnice potencjałów na jego końcach, ale wtedy
    to termopara by nie istniała i tego wątku by nie było.
    P.G.

  • 70. Data: 2013-12-14 17:54:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Dec 2013 12:21:18 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > w jednym materiale wywoływał różnice potencjałów na jego końcach, ale wtedy
    > to termopara by nie istniała i tego wątku by nie było.

    Ale gradient wywoluje napiecie

    http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_effect

    Efekt trzeci - czyli Thomsona.

    Tylko dwa niuanse:
    -czy on jest taki duzy ze kompensuje ?
    -napisali "if a current is driven", a termoparach ... z jednej strony
    prad nie musi plynac i czesto chyba nie plynie, z drugiej - czy mi sie
    wydaje czy czesto jest maly puszczany, aby wykryc przerwe w obwodzie.

    J.