  • 51. Data: 2013-12-12 22:30:18
    Temat: Re: Termopara - jak to używać
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 12.12.2013 22:07, k...@g...com wrote:

    >Nie da się bo lampa naftowa ma za mało mocy.

    Wtrącę się do tej inteligentnej dysputy, ale co to według Ciebie znaczy,
    że "lampa naftowa ma za mało mocy"? Czy jak wezmę żarówkę 50W i
    stwierdzę, że mi słabo świeci to potem już o każdej żarówce powiem, że
    "żarówka ma za mało mocy"? Przejrzałem sobie na szybko różne lampy
    naftowe i widzę, że są takie co mają po kilkaset wat. Skoro generator
    był produkowany i używany, to znaczy, że jednak to działało i zapewne
    jego wydajność zależała w dużej mierze właśnie od użytej lampy.

    Jakub Rakus

  • 52. Data: 2013-12-12 22:54:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Jakub Rakus"
    > [...]Skoro generator był produkowany i używany, to znaczy, że jednak to
    > działało i zapewne jego wydajność zależała w dużej mierze właśnie od
    > użytej lampy.

    https://www.google.pl/search?q=%D0%9A%D0%B5%D1%80%D0
    %BE%D1%81%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%8F+%D0%BB
    %D0%B0%D0%BC%D0%BF%D0%B0+%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0
    %BE&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=zS-qUu3HCebw4gS83YH
    wAw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1020&bih=623#facrc=_&imgdii=
    _&imgrc=dqFdNu0OEyHUuM%3A%3BF1tbVRJqbeUygM%3Bhttp%25
    3A%252F%252Foldradio.onego.ru%252FIMAGES%252FBIG%252
    Ftgk3_m.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Foldradio.onego.ru%2
    52FARTICLES%252FRADIO%252Ftgk.htm%3B431%3B350

    Krótki http://tinyurl.com/ne7dmod

    Robert

  • 53. Data: 2013-12-12 22:56:28
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 12 grudnia 2013 22:30:18 UTC+1 użytkownik Jakub Rakus napisał:

    > Wtr�c� si� do tej inteligentnej dysputy, ale co to wed�ug Ciebie znaczy,
    >
    > �e "lampa naftowa ma za ma�o mocy"? Czy jak wezm� �ar�wk� 50W i
    >
    > stwierdz�, �e mi s�abo �wieci to potem ju� o ka�dej �ar�wce powiem,
    �e

    > "�ar�wka ma za ma�o mocy"? Przejrza�em sobie na szybko r�ne lampy
    >
    > naftowe i widz�, �e s� takie co maj� po kilkaset wat. Skoro generator
    >
    > by� produkowany i u�ywany, to znaczy, �e jednak to dzia�a�o i zapewne
    >
    > jego wydajno�� zale�a�a w du�ej mierze w�a�nie od u�ytej lampy.

> [...]

    Energetycznie się nie zgadza żeby takie ustrojstwo mogło dać więcej niż 1 wata. Jak
    sądzisz a może wiesz na jakie temperatury można liczyć na wylocie lampy naftowej. Dla
    ułatwienia dodam że szkło na osłonę komory spalania i na komin nie było jakieś
    cudowne wytrzymujące wysokie temperatury. Te bańki do lamp naftowych są i były
    robione ze zwykłego szkła okiennego.

  • 54. Data: 2013-12-12 22:57:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

> [...]
    > był produkowany i używany, to znaczy, że jednak to działało i zapewne
    > jego wydajność zależała w dużej mierze właśnie od użytej lampy.

    One były produkowane wraz z lampą pasującą do niech. Podawałem linki do
    opisów technicznych wraz ze zdjęciami. Z nazwą (najlepiej po rusku
    pisaną) łatwo trafić na serwisy aukcyjne i kupić sobie takie ustrojstwo.
    Ja sam, gdybym odświeżył znajomości sprzed lat, mógłbym być może dotrzeć
    do sprawnego egzemplarza. Podobnie z lampami bateryjnymi -- ludziom
    dzisiaj się w pale nie mieści, jaka tam była katoda. No i tępakom nawet
    się nie chce do katalogów zajrzeć. Bo tam po rusku piszą. A jakby nawet
    nie po rusku, to też by trzeba było kurzy rozumek wysilić.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2013-12-12 23:04:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > "Jakub Rakus"

    [...]
    > Krótki http://tinyurl.com/ne7dmod

    Ten link <http://oldradio.onego.ru/ARTICLES/RADIO/tgk.htm> podawałem
    już wczęsniej. Ale zaraz się pewnie okaże, że to wszystko sowiecka
    propaganda. Są jeszcze linki do wycinków z prasy amerykańskiej -- tak
    łatwo udało im się podpuścić impeialistów, którzy wszystko łyknali
    jak gęś kluskę (nie mylić z kogutkami, odpornymi na takie rzeczy).

    --
    Jarek

  • 56. Data: 2013-12-12 23:21:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jakub,

> [...]
    > był produkowany i używany, to znaczy, że jednak to działało i zapewne
    > jego wydajność zależała w dużej mierze właśnie od użytej lampy.

    Daleko szukać nie trzeba - ciśnieniowa lampa naftowa Petromax, do kupienia w
    Conradzie http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=672408
    ma przystawkę umożliwiającą... gotowanie
    http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=670501
    do tego dedykowany perkolator
    http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=394770

    Kupiłem tańszą (i zdecydowanie gorszą jakościowo - uprzedzam) lampę
    Mannesmann http://www.conrad.pl/?websale8=conrad&pi=462109 i
    zapewniam, że cholerstwo daje taki nadmiar ciepła, że jej używanie w
    zamkniętych pomieszczeniach jest bardzo wątpliwe.

    Ilość światła nie odpowiada żarówce 400W jak deklarują ale tak gdzieś
    w okolicy halogena 150W.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 57. Data: 2013-12-12 23:25:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    [...]

    > nie po rusku, to też by trzeba było kurzy rozumek wysilić.

    Nie używaj napisów "kurzy" i "rozumek" w jednym zdaniu proszę.
    Wywołuje to u mnie silny dysonans.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 58. Data: 2013-12-13 13:34:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Mając takie same materiały w gałęziach dodaniej i ujemnej, nie ma
    > znaczenia w jakich temperaturach znajdują się poszczególne odcinki czy
    > elementy. Powiem więcej: nawet różnica temperatur pomiędzy elementami
    > gałęzi dodatniej i ujemnej nie wpływa na pomiar. Jest tylko jeden warunek,
    > że zimne końce termopary muszą się znajdować w tej samej temperaturze, a
    > ta temperatura musi być być znana.

    Albo trochę inaczej rozumiemy niektóre sformułowania, albo nie za do końca
    mogę się z tym zgodzić.
    Załóżmy, że ciepłe i zimne końce termopary są w tej samej temperaturze więc
    mamy dokładnie 0V.
    I teraz mamy dwie gałęzi dodatnia i ujemna prowadzące do miernika, ale
    składające się z dwu odcinków. Pewien kawałek z materiału A (obie gałęzi z
    tego samego materiału i tej samej długości), a następny odcinek z materiału
    B (znów obie gałęzi z tego samego materiału i tej samej długości).
    Wydaje mi się, że jak w miejscu przejścia z materiału A na B wystąpi różnica
    temperatur pomiędzy elementami gałęzi dodatniej i ujemnej to chyba uzyskamy
    wskazanie różne od 0 co by zaprzeczało stwierdzeniu: "Powiem więcej: nawet
    różnica temperatur pomiędzy elementami gałęzi dodatniej i ujemnej nie wpływa
    na pomiar."
    P.G.

  • 59. Data: 2013-12-13 14:15:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    ps.com...

    > Energetycznie się nie zgadza żeby takie ustrojstwo mogło dać więcej niż 1
    > wata.

    Od samego początku nie rozumiem jak Ci wychodzi ten 1W.
    Jeśli taka lampa dostaje z paliwa np. 100W (tak tu coś było) i ma sprawność
    świecenia np. 5% to znaczy, że 95W oddaje w postaci ciepła. Uważasz, że z
    tych przepływających 95W da się tylko 1W zamienić na prąd ?
    A są pewnie lampy spalające paliwo kilka razy szybciej a więc pobierające z
    niego kilka razy więcej W.

    Ile W potrzeba aby radio grało. Mi w domowych warunkach 1W mocy w głośniku
    jest aż za dużo. Maksymalna sprawność wzmacniacza w klasie A jest chyba
    rzędu 35%. Czyli anodowe wzmacniacza końcowego potrzebuje 3W. Z jednym małym
    wyjątkiem nic na lampach nie robiłem, ale taka mała żaróweczka latarkowa
    miała 0.2A*3.5V czyli 0,7W. Lampy chyba świecą słabiej niż taka żaróweczka.
    Strzelam, że 2W dla tych dwu czy trzech lamp w radiu wystarczy na żarzenie.
    Dodając jeszcze ze 2 W na obwody wejściowe wychodzi mi razem około 7W dla
    radia dającego w głośnik około 1W.
    Na zakończenie - takie małe głośniczki co były w radiach typu Koliber miały
    chyba napisane 0.2W i to grało wystarczająco głośno.
    P.G.

  • 60. Data: 2013-12-13 15:18:22
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości

    > Albo trochę inaczej rozumiemy niektóre sformułowania, albo nie za do
    > końca mogę się z tym zgodzić.
    > Załóżmy, że ciepłe i zimne końce termopary są w tej samej temperaturze
    > więc mamy dokładnie 0V.

    Ale to zero mamy pomiędzy kończami tej termopary.

> [...]
    > "Powiem więcej: nawet różnica temperatur pomiędzy elementami gałęzi
    > dodatniej i ujemnej nie wpływa na pomiar."

    Trochę to źle rozumujesz.
    Spróbuję Ci to wyjaśnić w sposób bardziej obrazowy.

    Aby było łatwiej, oznaczmy przewody
    A+ B+ to przewody w gałęzi dodatniej
    A- B- to przewody w gałęzi ujemnej
    Wyobraź sobie, że ta pierwsza termoapra tak jak pisałeś generuje 0V,
    czyli jej wpływ na cały układ jest żaden.
    Skoro jest żaden to zewrzyjmy zimne końce tej termopary, bo czy ona jest
    czy nie ma to ona nie wpływa na resztę układu.
    Jeżeli zwarliśmy te końce to tak jakbyśmy połączyli z sobą przewody A+
    oraz A-.
    Miernik jest nam niepotrzebny, z resztą jego styki są w tej samej
    temperaturze, tak więc zgodzisz się ze mną, że jest on zbędny, bo on nie
    ma wpływu na cały ukłąd.
    Zatem zwieramy z sobą końce przewodów B+ i B- , które były poprzednio
    podłączone do miernika. Ponieważ są to przewody z takigo samego
    materiału to tu znów nie tworzy się żadna spoina.
    Teraz powstają połączone z sobą dwie termopary. Pierwsza termopara ma
    spoinę w miejscu połączenia przewodów A+ i B+ zaś zimne końce są w
    drugiej spoinie, a druga termopara posiada spoinę w punkcie połcząenia
    A- i B- zaś jej zimne końce są w pierwszej sppoinie.
    Jeżeli spoina pierwsza będzie w wyższej temperaturze i założymy, że
    wtedy na przewodzie B+ pojawi się potencjał dodatni to w przypadku
    spoiny drugiej, będzie się ona znajdować w niższej temperaturze, a zatem
    będzie generować na przewodzie B- potencjał ujemny. Ponieważ termopary
    są z sobą połączone, a generują dokładnie symetryczne STE to siły obydwu
    termopar wzajemnie się znoszą. Jeżeli siły się znoszą to poprzez
    termopary nie popłynie żaden prąd.
    Skoro żaden prąd nie popłynie to jak rozewrzemy przewody B+ i B- to nie
    będziemy mieli żadnego potencjału, ponieważ obydwie termopary generują
    potencjały równe sobie, ale o przeciwnych zwrotach. Zatem obydwa wektory
    sił termoelektrycznych wzajemnie się zniosą. Tak będzie jak długo
    gałęzie będa symetryczne. Jeżeli w którejś gałęzi wprowadzimy inny
    materiał to ten odcinek względem drugiej gałęzi wprowadzi asymetrię w
    generowanych potencjałach, podobnie jak robi to termopara i wtedy na
    zaciskach miernika pojawi się różnica potencjałów.

    To jest tak jak byśmy połączyli z sobą dwie baterie o takim samym
    napięciu biegunami dodatnimi i robili pomiar przykładając woltomierz do
    biegunów ujemnych. Pomiar będzie w tym przypadku wynosił zero woltów.