    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Termopara - jak to używać
    <4...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <3...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <6...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <3...@g...com>
    <l8d9ta$5ep$1@node2.news.atman.pl>
    <c...@g...com>
    <P...@n...chmurka.net>
    Date: Fri, 13 Dec 2013 15:43:51 +0100

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Ile W potrzeba aby radio grało. Mi w domowych warunkach 1W mocy w głośniku
    > jest aż za dużo. Maksymalna sprawność wzmacniacza w klasie A jest chyba
    > rzędu 35%. Czyli anodowe wzmacniacza końcowego potrzebuje 3W. Z jednym małym
    > wyjątkiem nic na lampach nie robiłem, ale taka mała żaróweczka latarkowa
    > miała 0.2A*3.5V czyli 0,7W. Lampy chyba świecą słabiej niż taka żaróweczka.
    > Strzelam, że 2W dla tych dwu czy trzech lamp w radiu wystarczy na żarzenie.
    > Dodając jeszcze ze 2 W na obwody wejściowe wychodzi mi razem około 7W dla
    > radia dającego w głośnik około 1W.

    Nie trzeba strzelać, kilka razy podawałem linki do opisów technicznych
    radzieckich radioodbiorników bateryjnych. A dla tych, co się brzydzą
    ruskich bukw, nawet dałem wyciąg z danych dotyczących poboru mocy.
    Lampy radiowe świecą słabiej od latarki, ale one nie są od świecenia
    -- katody mają grzać. Tak czy inaczej, pół ampera przy dwóch woltach
    starcza na sześć lamp. To jest zaledwie jeden wat -- nie każda lampa
    ma grzałkę jak promiennik podczerwieni w kurniku.

    Chociaż radia takie reklamowano jako "dające się słuchać nawet przy
    otwartym oknie", to bardzo głośno nie grały. Za to prąd anodowy 10 mA
    im wystarczał. Przy napięciu kilkudziesięciu woltów, góra stu. To mniej
    niż kolejny jeden wat. Warto pamiętać, że odbiornika detektorowego
    (czyli bez zasilania) też da się słuchać przez głośnik. Dobra długa
    antena, i w nocy, gdy było cicho, w Warszwie słuchałem Jedynki z Raszyna.

    Jarek

    PS
    Tutaj wyguglałem PDF z podanymi wprost w tabelce parametrami ołówkowej
    pentody 1Ż24b (że też człowiek tyle lat pamięta oznaczenia ruskich lamp).

    http://ep.com.pl/files/4419.pdf

    Cytuję:
    napięcie żarzenia -- 0,95-1,4 V
    prąd żarzenia -- 11-15 mA

    Czyli 0,01 W wystarcza do żarzenia katody! Moc w obwodzie anodowym około
    0,1 W. Takie lampy siedziały między innymi w sondach meteorologicznych.
    Podobne można kupić na Allegro (szukać pod "lampa ołówkowa" lub "lampa
    paluszkowa"). Ceny od kilku złotych wzwyż. Nawet bym kupił z adresem
    wysyłki do kurnika, ale drób przecież i tak sam nie będzie potrafił tego
    zmierzyć.