  • 11. Data: 2013-09-01 15:32:59
    Temat: Re: Temat świetlówek - żarówek powraca. Teraz i świetlówki grożne dla życia.
    Od: "kk" <...@...pl>

    Były też chyba kopalnie rtęci.
    Właściwie to skąd bierze się rtęć ?

  • 12. Data: 2013-09-01 15:53:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello kk,

    Sunday, September 1, 2013, 3:32:59 PM, you wrote:

    > Były też chyba kopalnie rtęci.
    > Właściwie to skąd bierze się rtęć ?

    Hint: cynober

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2013-09-01 17:38:03
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 1 września 2013 15:32:59 UTC+2 użytkownik kk napisał:

    > Były też chyba kopalnie rtęci.
    >
    > Właściwie to skąd bierze się rtęć ?

    Wychodzi ze bierze się z potłuczonych w sowieckich koloniach karnych termometrów.

  • 14. Data: 2013-09-01 17:47:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    kk napisało:

    > Nie chcę powiedzieć, że rtęć nie jest szkodliwa.
    > Ze świetlówkami należy obchodzić się odpowiednio.
    > Ale nie róbmy z tego zagadnienia.

    Ale dlaczego nie robić, skoro to jest bardzo poważne zagadnienie?
    A w dodatku nikt nie czuje się za nie odpowiedzialny, nikt nie ma
    pomysłu co dalej zrobić. Zbiórka zużytych lamp w jakichś sklepowych
    kubłach tylko pogarsza sytuację -- znaczna część wrzuconych rozbija
    się i truje wszystkich w pomieszczeniu.

    W warszawskich zakładach Róży Luksemburg rtęć do lamp wkraplały kobiety
    przy taśmie za pomocą pipety. Z fatalnymi skutkami dla zdrowia, o czym
    wiadomo było tylko lokalnie, bo o nierozprzestrzenianie wiadomości
    dbano bardzo starannie. Zakłady upadły razem z komuną, zostały budynki.
    Długo stały opuszczone, dopiero niedawno zabrano się za rozbiórkę.
    Wciąż nie nadawały się do wykorzystania ze względu na przesycenie
    murów rtęcią.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2013-09-01 19:20:26
    Od: d...@g...com

    Jarosław Sokołowski napisał:
    > W warszawskich zakładach Róży Luksemburg rtęć do lamp wkraplały kobiety
    >
    > przy taśmie za pomocą pipety.

    O azbescie tez chyba wiedzieli, fabryki pracowaly jeszcze w latach 80tych. Z tym
    olowiem, rtecia i innymi metalami ciezkimi nie jest wesolo, ale mysle ze lepiej niz z
    azbestem. W jakims stopniu mozna to wywalic z organizmu, wiadomo ze z wlosow, kosci i
    paznokci bedzie trudno:) Tylko ze to trzeba dozylnie a nie doustnie. Na drugi dzien w
    "siku" bedzie cala tablica Mendelejewa.

    http://www.drkrasicki.pl/chelatacja.html#2

  • 16. Data: 2013-09-01 19:46:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 01 Sep 2013 15:47:34 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > przy taśmie za pomocą pipety. Z fatalnymi skutkami dla zdrowia, o czym
    > wiadomo było tylko lokalnie, bo o nierozprzestrzenianie wiadomości

    No ale co - w zakladzie tez nikt nie wiedzial, czy po 10 latach przy
    tasmie rece nie drzaly tak, aby nie moc tej pipety dalej oblugiwac ?

    > Zakłady upadły razem z komuną, zostały budynki.
    > Długo stały opuszczone, dopiero niedawno zabrano się za rozbiórkę.
    > Wciąż nie nadawały się do wykorzystania ze względu na przesycenie
    > murów rtęcią.

    A tak sie zastanawialem jak ta linia utylizacji na "Bulb Fiction"
    dziala ...

    J.

  • 17. Data: 2013-09-01 19:53:18
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 1 września 2013 19:46:01 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >
    > tasmie rece nie drzaly tak, aby nie moc tej pipety dalej oblugiwac ?

    > A tak sie zastanawialem jak ta linia utylizacji na "Bulb Fiction"

    Jak nie mogły utrzymać to bestialski system polityczno gospodarczy wykorzystywał je
    jako napędy do podajników wibracyjnych.

  • 18. Data: 2013-09-01 19:59:24
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Ale dlaczego nie robić, skoro to jest bardzo poważne zagadnienie?

    Dlatego, że znając polskie (europejskie) realia będzie się to nadawało na
    scenarusz filmu ze świata Barei.

    Widzę ... (pseudo) rozwiazania problemu (po europejsku):

    1. Zmusić ludzi do kupowania świetlowek, ale zakazać ich wyrzucania.
    2. W każdej gminie albo częściej postawić pojemnik na świetlówki.
    Po jakimś czasie okolica będzie cięzka od rtęci.
    3. Skupować rtęć ze świetlówek. Ups .. cena świetlówek wzrośnie.
    4. Zakazać produkcji świetłowek. Zamiast tego ledówki. Nie, to też trudne
    elektro-śmieci.
    5. Powrót do żarówek ? Może halogenki ? Ale to GRZEJE jak cholera.
    6. Nafta ! Też nie ? Emisja CO2.

    WIEM !!!

    Produkować tak aby się NIE PSUŁO.
    Czyli powrót do XIX wieku i korzeni spisku żarówkowego.

  • 19. Data: 2013-09-01 20:41:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Sep 2013 19:59:24 +0200, kk napisał(a):
> [...]
    > Widzę ... (pseudo) rozwiazania problemu (po europejsku):
    > 4. Zakazać produkcji świetłowek. Zamiast tego ledówki. Nie, to też trudne

    Ale to juz jest. Tzn zakaz produkcji lamp zawierajacych rtec, jeszcze
    nie obowiazuje, ale bedzie. Nie chcialo mi sie czytac szczegolow -
    swietlowki tez podlegaja, czy na poczatku beda sie lapaly na
    zwolnienie.

    Led ... zawieraja toksyczny arsen :-)
    Ale latwiej zapanowac nad kawalkiem GaAs niz nad lotnimi parami.

    > WIEM !!!
    > Produkować tak aby się NIE PSUŁO.
    > Czyli powrót do XIX wieku i korzeni spisku żarówkowego.

    Swietlowki indukcyjne ?

    J.

  • 20. Data: 2013-09-01 20:48:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    d...@g...com napisał:

    > O azbescie tez chyba wiedzieli, fabryki pracowaly jeszcze w latach 80tych.
    > Z tym olowiem, rtecia i innymi metalami ciezkimi nie jest wesolo, ale mysle
    > ze lepiej niz z azbestem.

    Wręcz przeciwnie. Azbest, w sensie tego krzemianu, z którego w chmicznym
    sensie się składa, nie jest specjalnie toksyczny. Wiadomo było natomiast,
    z coraz większą pewnością, że *włókna* azbestowe *mogą* powodować nowotwory.
    To znaczy jeśli ktoś wdycha pył z kurzem azbestowym, to mu te włókienka
    przez płuca i krew trafiają w różnie miejsca, gdzie za jakiś czas może
    się rozwinąć nowotwór. Za jaki -- tego nie wiadomo, może dziesięć, może
    dwadzieścia lat, a może nie zdąży, bo człowiek wcześniej umrze z innych
    powodów. Eternit leżący na dachu nie jest zagrożeniem. Rur wodociągowych
    zrobionych z tego materiału chyba nikt nie planuje wymieniać. Nawet
    produkcja wyrobów z azbestu nie musi być groźna. Niebezpieczne może być
    zbyt nerwowa i niefachowa rozbiórka budynków z azbestem. I właśnie to
    jest teraz pod kontrolą. A nowych rzeczy z azbestu się nie produkuje,
    żeby w przyszłości nie mieć kłopotów.

    Natomiast w Róży Luksemburg rtęć w otwartych naczyniach była wszędzie,
    nikt się tym nie przejmował. Rozlewała się po podłodze i latami leżała
    gdzieś w szparach, cały czas powoli parując. Ta fabryka, to był po prostu
    horror.

    Jarek

    PS
    Zatrucie rtęcią zdarzało się pierwszym fotografom. Znaczy dagerotypistom.
    Naświetlone srebrzone płytki miedziane, uczulone wcześniej parami jodu,
    wywoływało się w parach rtęci.