  • 1. Data: 2016-03-17 18:55:32
    Temat: Tefifon - czemu się to nie przyjęło na dłużej?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Niemiecki wynalazek z lat 50 ub.w.:

    http://www.youtube.com/watch?v=nBNTAmLRmUg

    Zadziwiająca jakość jak na tamte czasy, 4 godz odtwarzania (!) na
    największym kartridżu.

    Warto obejrzeć też suplement:

    http://www.youtube.com/watch?v=9tTURrAWVYE

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-03-17 19:12:27
    Temat: Re: Tefifon - czemu się to nie przyjęło na dłużej?
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
> [...]
    > Zadziwiająca jakość jak na tamte czasy, 4 godz odtwarzania (!) na
    > największym kartridżu. Warto obejrzeć też suplement:

    Powodów nieprzyjęcia się było kilka:
    - gorsza jakość dźwięki niż z winyli
    - sprzedaż praktycznie tylko w Niemczech
    - szybkie zużywanie się taśmy
    - mała liczba dostępnych nagrań

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2016-03-17 19:39:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzegorz Niemirowski napisał:

    > Powodów nieprzyjęcia się było kilka:
    > - gorsza jakość dźwięki niż z winyli
    > - sprzedaż praktycznie tylko w Niemczech
    > - szybkie zużywanie się taśmy

    Jeśli prostotę budowy adaptera "Bambino" zestawi się
    z tym kutafonem, czy jak mu tam, to tym bardziej stanie
    się oczywisty fakt małej popularności tego wynalazku.

    > - mała liczba dostępnych nagrań

    Podobnie z produkcja płyt walonych ze sztancy jedna za drugą.

    Jarek

    --
    A ja sobie gram na gramofonie
    trali tralalla la, trali tralalla la

  • 4. Data: 2016-03-17 19:43:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 17 Mar 2016 19:12:27 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:
    > - gorsza jakość dźwięki niż z winyli
    > - szybkie zużywanie się taśmy

    Przecież to niewiele się różnło to zdziera i winyl też.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2016-03-17 20:00:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Przecież to niewiele się różnło to zdziera i winyl też.

    No właśnie nie, różnica jest diametralna. Nacisk igły na płytę,
    to od jednego do kilku gramów. Łatwo ten nacisk stabilizować, gdy
    źródłem siły jest grawitacja -- płyta może być lekko pofalowana,
    a ramię nad nią dostosowuje swoja wysokość. Tu tak się nie da,
    nacisk pochodzący od jakichś sprężyn musi być większy.

    Zaletą może być większa wstrząsoodpornoć tego kutafona. Ale były
    też gramofony samochodowe -- mocno darły płyty, bo nacisk tam był
    kilkadziesiąt gramów. Kiedyś było wiele gadżetów odtwarzających
    dźwięk w ten sposób. Choćby lalki mówiące "mama" -- też miały małą
    płytę w środku. Ja miałem taki worek, w którym schowane było "coś".
    Jak się worek wzięło do ręki i podniosło, to ze środka wydobywał
    się upiorny śmiech. Też z płyty.

    Jarek

    --
    Lecz gdy spłynie mrok wieczorny
    Typem staję się upiornym:

  • 6. Data: 2016-03-17 21:18:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-03-17 18:55, Marek wrote:
    > Niemiecki wynalazek z lat 50 ub.w.:
    > http://www.youtube.com/watch?v=nBNTAmLRmUg

    Na zblizeniu igly widać jak ładnie frezuje plastik sypiąc wiórami. Chyba
    znacznie skuteczniej niż gramofon płytę winylową. Mozliwe więc że po
    kilkunastu przesłuchaniach wysokie tony ida na piwo.

  • 7. Data: 2016-03-17 21:29:35
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > dźwięk w ten sposób. Choćby lalki mówiące "mama" -- też miały małą
    > płytę w środku. Ja miałem taki worek, w którym schowane było "coś".

    Potwierdzam, osobiście, temi rencamy płytkę np. przekładało się na drugą
    stronę i był inny nagrany dźwięk.

    > Jak się worek wzięło do ręki i podniosło, to ze środka wydobywał
    > się upiorny śmiech. Też z płyty.

    Ja już nie pamiętam konkretnie, jaka to zabawka była, kojarzę zaś, że była
    płyta, igła jakby na sprężynie, jak doszło do końca, słychać było coś jak
    zwalniający zaczep, stąd też ostatni zaśmiech finalizowany był
    charakterystycznym szczęknięciem i igła wracała do stanu spoczynku, zabawka
    wyłaczała się. Nie pamiętam sposobu uruchamiania. Wówczas wyobrażałem sobie
    to, jako substytut maszyny pierdzącej...
    Spotkałem się chyba ze śmiechem, płaczem, jakąś krótką przemową, oraz...
    jakaś sekwencja dźwięków, żadne z pozostalych, nie pamiętam, czy przyroda,
    czy inne rzeczy. Chciałem takie coś mieć, ale nie było mi to dane.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 8. Data: 2016-03-17 21:38:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Potwierdzam, osobiście, temi rencamy płytkę np. przekładało się na
    > drugą stronę i był inny nagrany dźwięk.

    Czy przy takim obrocie rzeczy lalka stawała się niegrzeczną dziewczynką?

    Jarek

    --
    Larwy jak kuleczki.

  • 9. Data: 2016-03-17 23:49:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "ACMM-033" <v...@i...pl> wrote in message
> [...]
    > zabawka wyłaczała się. Nie pamiętam sposobu uruchamiania.
    > Wówczas wyobrażałem sobie to, jako substytut maszyny pierdzącej...

    Now... there is an app for that! :-)

  • 10. Data: 2016-03-18 01:27:02
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Czy przy takim obrocie rzeczy lalka stawała się niegrzeczną dziewczynką?

    Hmmm... już nie pamiętam konkretnie jaki dźwięk, ale chyba tak, jeśli chodzi
    o płacz, to niemal na pewno.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.