-
151. Data: 2021-11-15 14:25:59
Temat: Re: Taka ciekawostka
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 15 Nov 2021 06:47:31 +0100, Shrek wrote:
> W dniu 15.11.2021 o 01:07, J.F. pisze:
>>>> I elektrownia niepotrzebna.
>>
>>> TAk niepotrzebna że w rezerwie wirującej:P
>>
>> Ano niestety.
>> Ale ... jak samochody zasilą to osiedle w wieczornym szczycie, to moze
>> rezerwa wirujaca bedzie mniejsza potrzebna ...
>
> Nie ma chuja we wsi. To bez sensu żeby wykorzystywać akusy w elektrykach
> jak powerwalle. Po prostu się nie spina - ani logiczie, anie
> wkonomicznie ani technicznie.
spina sie logicznie i technicznie ... ale cos Tesla zaprzestala
pomyslu. Widac sie nie spina ekonomicznie :-)
Tylko ciekawe czemu - baterie sie za szybko degradują, wbrew temu co
Myjk pisze/ma, czy np Tesla chce jeszcze na powerwallu zarobic ..
J.
-
152. Data: 2021-11-15 14:29:27
Temat: Re: Taka ciekawostka
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 15 Nov 2021 06:43:50 +0100, Shrek wrote:
> W dniu 15.11.2021 o 01:13, J.F. pisze:
>>> Ano. Przecież w większości domów chodzi cały czas:P
>>
>> No wlasnie - jak chodzi caly czas, to szczytu nie robi.
>
> No cały czas dopóki spać nie pójdziesz:P
Ja chodze pozno, inni wczesniej ... ale chyba nie o 20-tej ..
>>> Jak taki drobiazg to przenieś 200 litrów wody z odry na 8 piętro kilka
>>> kilometrów. A poteem dla sąsiada i sąsiadki. Pompowanie wody to wbrew
>>> pozorom niezłe ilości energii.
>>
>> trudniej oszacowac te pare km w poziomie,
>> ale 200l podniesc o 25 metrow, to 50 kJ.
>> Ta energia wystarcza na podgrzanie tych 200l o
>> 0.06 stopnia C.
>
> No ale podgrzewanie to zwykle nie na prąd.
Jak na wegiel w elektrocieplowni, to sam widzisz - pradu do pompowania
jest az za duzo :-)
>>> Plus czasjniki i telewizory jak sądzę.
>>
>> Czajnik sie szybko wylacza, a telewizor ma stosunkowo niewielka moc ...
>
> CZajniki krótko ale mocno, telewizory wcale nie tak mało bo zwykle koło
> 100 wat.
Ja bym tam powiedzial 50-100, ale teraz coraz wieksze reklamuja :-)
J.
-
153. Data: 2021-11-15 15:38:28
Temat: Re: Taka ciekawostka
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Mon, 15 Nov 2021 14:23:17 +0100, J.F
> On Mon, 15 Nov 2021 09:39:52 +0100, Myjk wrote:
>> Sun, 14 Nov 2021 20:14:55 +0100, J.F.
>>> Ogolnie jednak wiadomo, ze bateria SIE DEGRADUJE.
>> To że bateria się degraduje to jest oczywiste, ale nie tak jak wam się
>> tutaj wydaje, że przy 100tkm jest już bezużyteczna. Najlepiej pokazują to
>> baterie w HEV Toyoty, np. starutkich Priusach, gdzie cykli ładowania i
>> rozładowywania to są grube tysiące.
> Tam byly baterie NiMH, wiec nie ma co wnioskowac o li-ion na ich
> podstawie.
> Z mojego doswiadczenia - male ogniwa NiMH sie degraduja.
> Jedne szybciej i mocniej, drugie mniej.
> Ale ... czy w takim Priusie zauwazysz,
> ze baterii zostala polowa, czy cwierc ?
Mało to istotne, ale statystyki tych baterii można znaleźć, użytkownicy to
też badają, a nie że tylko lejące wtryski w dieslu i ile żre paliwa
wypalający się DPF.
> No coz - telefon Siemens baterie zajezdzal w ~2 lata.
> Moze zly soft.
Nie telefon, tylko sam użytkownik. Ja pilnuję ładowania 20-80% i moje
telefony żyją znacznie dłużej.
> W Nokii bateria nie do zdarcia.
> W SE, w Samsungu - wymienialem, ale po kilku latach.
> Kilka lat na samochod ... troche malo.
Samochód ma chłodzone i grzane baterie (sprawdzić czy nie leaf), a
elektronika pilnuje aby nie rozładować i nie przeładować progowo. To
kompletnie inna bajka niż kompaktowe urządzenia przenośne gdzie liczy się
każda miliamperogodzina aby sprzęt był możliwie długo użyteczny (a
jednocześnie ma wytrzymać min. 3 lata, potem i tak na szrot zazwyczaj
idzie). Już wielokrotnie o tym pisałem ale do niektórych wybitnych
jednostek to kompletnie nie dociera.
> no coz - jest seria scalonych "monitorow baterii", produkowanych
> obecnie przez TI i stosowanych np w laptopach,
Drukarki też postarzali softem, ale nadal nie jest to żaden argument na to
że baterie w EV tak strasznie padają.
> i zdaje sie, ze tam jest zaszyty podobny mechanizm obnizania
> pojemnosci. Moze komus zalezy na tym, ze jak komputer deklaruje
> jeszcze 100km zasiegu, to zeby te 100km bylo, a nie stanal 5 km przed
> stacja :-)
> Wiec nie tylko jedna grupa programistow.
No, a Tesla to nawet oficjalnie ogranicza.
>> W Leafie bateria siędegraduje, bo
>> pały zrobiły baterie chłodzone powietrzem, zwyczajnie jest to zła
>> konstrukcja a nie wina samej baterii.
> No widzisz - nie tylko programisci spiskuja :-)
Oczywiście, bo mało to zbublonych spaliniaków wyjechało z fabryki, ale
standardowo sraczka tylko jak z EV coś jest nie tak.
--
Pozdor
Myjk
-
154. Data: 2021-11-15 15:47:15
Temat: Re: Taka ciekawostka
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 15 Nov 2021 15:38:28 +0100, Myjk wrote:
> Mon, 15 Nov 2021 14:23:17 +0100, J.F
>> On Mon, 15 Nov 2021 09:39:52 +0100, Myjk wrote:
>>> Sun, 14 Nov 2021 20:14:55 +0100, J.F.
>>>> Ogolnie jednak wiadomo, ze bateria SIE DEGRADUJE.
>>> To że bateria się degraduje to jest oczywiste, ale nie tak jak wam się
>>> tutaj wydaje, że przy 100tkm jest już bezużyteczna. Najlepiej pokazują to
>>> baterie w HEV Toyoty, np. starutkich Priusach, gdzie cykli ładowania i
>>> rozładowywania to są grube tysiące.
>> Tam byly baterie NiMH, wiec nie ma co wnioskowac o li-ion na ich
>> podstawie.
>> Z mojego doswiadczenia - male ogniwa NiMH sie degraduja.
>> Jedne szybciej i mocniej, drugie mniej.
>> Ale ... czy w takim Priusie zauwazysz,
>> ze baterii zostala polowa, czy cwierc ?
>
> Mało to istotne, ale statystyki tych baterii można znaleźć, użytkownicy to
> też badają, a nie że tylko lejące wtryski w dieslu i ile żre paliwa
> wypalający się DPF.
Statystyki baterii z Priusa?
>> No coz - telefon Siemens baterie zajezdzal w ~2 lata.
>> Moze zly soft.
>
> Nie telefon, tylko sam użytkownik. Ja pilnuję ładowania 20-80% i moje
> telefony żyją znacznie dłużej.
No widzisz - Nokii nie pilnowalem, i zyla dlugo.
Teraz wiekszosc smartfonow ma niewymienne baterie ... chyba sie
spodziewaja przynajmniej 3 lat pracy.
>> W Nokii bateria nie do zdarcia.
>> W SE, w Samsungu - wymienialem, ale po kilku latach.
>> Kilka lat na samochod ... troche malo.
>
> Samochód ma chłodzone i grzane baterie (sprawdzić czy nie leaf), a
> elektronika pilnuje aby nie rozładować i nie przeładować progowo. To
> kompletnie inna bajka niż kompaktowe urządzenia przenośne gdzie liczy się
> każda miliamperogodzina aby sprzęt był możliwie długo użyteczny (a
> jednocześnie ma wytrzymać min. 3 lata, potem i tak na szrot zazwyczaj
> idzie). Już wielokrotnie o tym pisałem ale do niektórych wybitnych
> jednostek to kompletnie nie dociera.
Bo niekoniecznie masz racje co do tej kazdej mAh.
>> no coz - jest seria scalonych "monitorow baterii", produkowanych
>> obecnie przez TI i stosowanych np w laptopach,
>
> Drukarki też postarzali softem, ale nadal nie jest to żaden argument na to
> że baterie w EV tak strasznie padają.
>
>> i zdaje sie, ze tam jest zaszyty podobny mechanizm obnizania
>> pojemnosci. Moze komus zalezy na tym, ze jak komputer deklaruje
>> jeszcze 100km zasiegu, to zeby te 100km bylo, a nie stanal 5 km przed
>> stacja :-)
>> Wiec nie tylko jedna grupa programistow.
>
> No, a Tesla to nawet oficjalnie ogranicza.
Ale chyba nie przycina pojemnosci w miare wieku.
Apple za to przyznal, ze spowalnia stare telefony ... no bo one maja
stara baterie, więc aby zapewnic pożądany czas pracy, to trzeba procka
spowolnic i zmniejszych pobor mocy :-)
>>> W Leafie bateria siędegraduje, bo
>>> pały zrobiły baterie chłodzone powietrzem, zwyczajnie jest to zła
>>> konstrukcja a nie wina samej baterii.
>> No widzisz - nie tylko programisci spiskuja :-)
>
> Oczywiście, bo mało to zbublonych spaliniaków wyjechało z fabryki, ale
> standardowo sraczka tylko jak z EV coś jest nie tak.
Bo nam mowia, ze to lepsze, ekologiczniejsze itp .
J.
-
155. Data: 2021-11-15 16:00:04
Temat: Re: Taka ciekawostka
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 15-11-2021 o 15:47, J.F pisze:
>> No, a Tesla to nawet oficjalnie ogranicza.
>
> Ale chyba nie przycina pojemnosci w miare wieku.
Przycina, prędkości ładowania.
-
156. Data: 2021-11-15 16:02:20
Temat: Re: Taka ciekawostka
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 15 Nov 2021 16:00:04 +0100, Cavallino wrote:
> W dniu 15-11-2021 o 15:47, J.F pisze:
>>> No, a Tesla to nawet oficjalnie ogranicza.
>>
>> Ale chyba nie przycina pojemnosci w miare wieku.
>
> Przycina, prędkości ładowania.
Ale to nie musi byc spisek programistow, tylko wlasnie objaw
degradacji baterii.
J.
-
157. Data: 2021-11-15 16:19:21
Temat: Re: Taka ciekawostka
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 15-11-2021 o 16:02, J.F pisze:
> On Mon, 15 Nov 2021 16:00:04 +0100, Cavallino wrote:
>> W dniu 15-11-2021 o 15:47, J.F pisze:
>>>> No, a Tesla to nawet oficjalnie ogranicza.
>>>
>>> Ale chyba nie przycina pojemnosci w miare wieku.
>>
>> Przycina, prędkości ładowania.
>
> Ale to nie musi byc spisek programistow, tylko wlasnie objaw
> degradacji baterii.
Nie tyle objaw, tylko zabezpieczenie przed nim.
Głównie zabezpieczenie siebie, bo bateria jest na gwarancji i bez tego
zabezpieczenia musieliby ją wymieniać na własny koszt (jako gwaranta).
-
158. Data: 2021-11-15 17:33:50
Temat: Re: Taka ciekawostka
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Mon, 15 Nov 2021 15:47:15 +0100, J.F
> Statystyki baterii z Priusa?
Czy to jest pytanie podchwytliwe?
> No widzisz - Nokii nie pilnowalem, i zyla dlugo.
Nokia produkowała prądożerne smartfony?
> Teraz wiekszosc smartfonow ma niewymienne baterie ...
Jak niewymienne jak wymienne. Ze nie są na zatrzask to inna sprawa, ale
wymienić się da i to we własnym zakresie nawet jak kto się uprze.
> chyba sie spodziewaja przynajmniej 3 lat pracy.
Oczywiście, wszak to jest średni czas po jakim się telefon wymienia.
> Bo niekoniecznie masz racje co do tej kazdej mAh.
Konkretnie w czym nie mam racji?
> Ale chyba nie przycina pojemnosci w miare wieku.
> Apple za to przyznal, ze spowalnia stare telefony ... no bo one maja
> stara baterie, więc aby zapewnic pożądany czas pracy, to trzeba procka
> spowolnic i zmniejszych pobor mocy :-)
Ale pytam ponownie, po cholerę mieszasz w to smartfony i laptopy, skoro to
kompletnie inna bajka? I tak do usranej śmierci...
> Bo nam mowia, ze to lepsze, ekologiczniejsze itp .
Chyba nie koncerny produkujące EV, które bronią się przed EV rękami i
nogami. Dla przykładu Toyota, Subaru, Mazda, Kawasaki, Yamaha zawiązały
właśnie grupę cylindrowców i będą niczym samuraje walczyć o te
przedpotopowe konstrukcje i je... promować. No po prostu spaliniaki są tak
dobre że trzeba je reklamować! Ktoś kiedyś zrobił taki spot jak dealer
sprzedaje ICE w świecie EV, ale nie mogę znaleźć -- pasowałoby tu jak ulał.
--
Pozdor
Myjk
-
159. Data: 2021-11-15 17:34:33
Temat: Re: Taka ciekawostka
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Mon, 15 Nov 2021 16:02:20 +0100, J.F
> Ale to nie musi byc spisek programistow,
> tylko wlasnie objaw degradacji baterii.
Raczej zaplanowanej ochrony baterii przed degradacją.
--
Pozdor
Myjk
-
160. Data: 2021-11-15 18:06:31
Temat: Re: Taka ciekawostka
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 15.11.2021 o 14:25, J.F pisze:
> spina sie logicznie i technicznie ... ale cos Tesla zaprzestala
> pomyslu. Widac sie nie spina ekonomicznie :-)
NIe spina się ani logicznie ani technicznie. Jak potrzebujesz generatora
to kupujesz generator a nie samochód i kombinujesz jak tu altka
podłączyć pod instalację do domu. Przecież te elektryki nawet nie mają
fabrycznie chyba opcji, żeby robić za magazyn energii i ją oddawać do
gniazdka.
Pomyślmy chwilę - potrzebujemy magazynu energii żeby w dzień łapał
energię ze słońca. Tak - obudujmy go drogim samochodem i wywieźmy w
pisdu wtedy gdy jest potrzebny:P Spina się;)
--
Shrek