  • 101. Data: 2013-08-08 22:50:14
    Temat: Re: Szybkochłodząca lodówka
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 08 Aug 2013 18:21:34 +0200, Marek Wodzinski napisał(a):
> [...]
    >>> nietrudno. Nie ma porownania z beczkowym, a butelkowane to w ogole
    >
    > Byłem kiedyś w knajpie w Austrii, gdzie browar był po drugiej stronie
    > drogi. Knajpa miała pociągnięte rury bezpośrednio z browaru i tak lała
    > piwo :-)

    Jest to koncepcja, ale nawet wtedy mamy po drugiej stronie ulicy
    kadzie z niedojrzalym piwem, dojrzalym, i starym :-)

    J.

  • 102. Data: 2013-08-08 22:54:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 8 Aug 2013 17:26:37 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F,
    >
    > Za słabo odkręciłeś, cykorze :P

    Przeciez nie o to chodzi aby sie po budynku zbieglo :-)

    > Znaczy nie wierzysz w termodynamikę? Czy też przeszkadza nadmiar
    > wiedzy i brak prostego doświadczenia?

    Wierze, i dlatego mam watpliwosci czy urzadzenia opierajace sie na
    parowaniu plynu rownie dobrze zadzialaja na czynniku gazowym :-)

    J.

  • 103. Data: 2013-08-08 23:00:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Thursday, August 8, 2013, 10:54:21 PM, you wrote:

    > Przeciez nie o to chodzi aby sie po budynku zbieglo :-)

    Chodzi o to, żeby śnieg uzyskać.

    > Wierze, i dlatego mam watpliwosci czy urzadzenia opierajace sie na
    > parowaniu plynu rownie dobrze zadzialaja na czynniku gazowym :-)

    Ale wystarczy samo rozprężanie, żeby ochłodzić piwo.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 104. Data: 2013-08-08 23:20:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jest to koncepcja, ale nawet wtedy mamy po drugiej stronie ulicy
    > kadzie z niedojrzalym piwem, dojrzalym, i starym :-)

    Jest coś takiego jak piwo marcowe (chorwacka marka "Ožujsko" znaczy
    dokładnie "Marcowe"). Nazwa stąd, że marzec jest ostatnim miesiącem,
    kiedy temperatury nie są nazbyt wysokie do warzenia. To marcowe
    nastawino tak, by miało większą moc i dało się je długo przechowywać.
    Naszym pradziadom musiało starczać do jesieni.

    Jarek

    --
    Žuja je zakon.

  • 105. Data: 2013-08-09 15:23:12
    Od: Krenauer <K...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Aug 2013 06:39:55 -0700 (PDT), Lisciasty <l...@p...pl> wrote:

    >Witam,
    >
    >Jest potrzeba, aby schłodzić coś w miarę szybko. Wymyśliłem, iż sklecę lodówkę z
    modułów Peltiera, ale czy to dobry pomysł? Gabaryty, prądożerność i wygląd są
    nieistotne :>

    >L.
    Ostatnie trzy warunki z powodzeniem spełnia takie urządzenie:
    http://www.youtube.com/watch?v=pOYgdQp4euc
    Wystarczy obniżyć cisnienie do ok. 20 mBar, a całą robotę wykona za nas sama
    woda. Co zrobić z lodem lub zimną wodą, to chyba wiesz.
    Krenauer

  • 106. Data: 2013-08-09 17:34:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F. napisał:
> [...]
    >nastawino tak, by miało większą moc i dało się je długo przechowywać.
    >Naszym pradziadom musiało starczać do jesieni.

    To nie ma czegos wspolnego z dolna fermentacja ?

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Gatunki_piw

    "Drożdże fermentacji dolnej fermentują w niższych temperaturach,
    osadzają się na dnie fermentora, w większym stopniu wpływają na
    wydzielanie się dwutlenku węgla, powodują tym samym, że piwo jest
    bardziej orzeźwiające, ma czystszy i pełniejszy smak. Po fermentacji
    piwo leżakuje w niskich temperaturach, dojrzewa dłużej oraz posiada
    większą trwałość. Drożdże górnej fermentacji natomiast fermentują w
    wyższych temperaturach, zbierają się na powierzchni brzeczki i
    wydzielają większą ilość produktów ubocznych, alkoholi i estrów
    owocowych, co wpływa na większe bogactwo aromatyczno-smakowe."

    Pilem ostatnio marcowe, calkiem dobre, choc kolejny wypust juz mi tak
    nie smakowal.

    Tak czy inaczej - nie bardzo widze jak nalanie do beczki mialoby
    zepsuc smak piwa.
    Mowa oczywiscie o w miare swiezej beczce.
    No chyba ze ktos lubi prosto z kadzi ..

    J.

  • 107. Data: 2013-08-09 22:13:39
    Od: JMP <J...@o...pl>

    > Od czapy to jest numer z czteropakiem, anteną samochodową i szmata
    > nasączoną benzyną. Bardzo skuteczne.

    Mógłbyś rozwinąć temat? Zainteresował mnie :)

    Do wątkotwórcy:
    Uważam, że najlepsze (i najszybsze) w takich warunkach będzie chłodzenie
    napojów zimną wodą. Może nie jest to "kompletnie od czapy" ale
    najbardziej skuteczne w takich warunkach. Piwo w temperaturze 14 st.,
    gdy na zewnątrz jest ok. 30 na pewno będzie się wydawać bardzo
    zimne.
    Zakładam, że nikomu nie będzie się chciało zrobić głębokiej dziury w
    ziemi i wrzucenia tam piwa na
    jakis czas. (Zreszta pewnie też osiągniemy ok 14-15 st. C)

    Moduły Peltiera schłodzą IMHO o ok. 10 st.C (raczej nie więcej), co przy
    32 st.C na zewnątrz jest niezadowalające. :(

    P.S.
    Dlaczego przywiezienie "zwykłej" lodówki nie wchodzi w grę?
    Zakładając, ze będzie np. 10 osób i 4 spotkania, to "zrzuta na lodówkę"
    - np. używaną juz jest raczej opłacalna. ;)

    JMP

  • 108. Data: 2013-08-09 22:37:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JMP,

    Friday, August 9, 2013, 10:13:39 PM, you wrote:

    > Mógłbyś rozwinąć temat? Zainteresował mnie :)

    Bierzesz samochód z klasyczną, MOCNĄ antena samochodową. Nadziewasz
    czteropak na antenę do końca, nie na szczyt tylko. Solidnie
    obwiązujesz sporą szmatą. Szmatę nasączasz benzyną. Wsiadasz w
    samochód i jedziesz 5km w jedną stronę i z powrotem. Szybko. Po
    powrocie masz zimny czteropak.

    Uprzedzałem, że od czapy :P

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 109. Data: 2013-08-09 23:26:55
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 08.08.2013 o 12:39 Lisciasty <l...@p...pl> pisze:

    > Ładne te zabawki, ale cena trochę ryje beret...
    Dlatego najprostrzym i najlepszym rozwiazaniem jest wiadro zimnej wody,
    piwo schłodzisz na tyle żeby miało smak a koszty niewielkie.
    Pelitery w tzw 'lodówkach' turystycznychg to smiech na sali,
    jak włożysz chłodny napój to może utrzyma jego temp w upale
    ale o schłodzeniu zapomnij.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 110. Data: 2013-08-12 21:54:33
    Od: JMP <J...@o...pl>

> [...]
    > obwiązujesz sporą szmatą. Szmatę nasączasz benzyną. Wsiadasz w
    > samochód i jedziesz 5km w jedną stronę i z powrotem. Szybko. Po

    Dzięki, dobre :)
    Kojarzy mi się z owijaniem puszek mokrym ręczniczkiem papierowym i
    wrzucaniu do zamrazarki - chłodzi się dużo szybciej niż bez wody.

    JMP