  • 51. Data: 2016-03-23 17:53:01
    Temat: Re: Synchronizacja zegara przez GSM
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Watpie. Skoro wymyslono protokol, to i serwer musial byc,
    > do przetestowania :-)

    Był, lecz niekoniecznie wszystkim dostępny. Nawet plik
    konfiguracyjny demona zawiera na końcu linię:

    # Don't serve time or stats to anyone else by default (more secure)

    Dopiero po niej można ustawić upoważnione zakresy adresów.

    > Chodzi mi o to, ze jednego dnia mam poprawke jakas tam, drugiego
    > podobna, trzeciego dwa razy wieksza, a czwartego w przeciwna strone.
    > Jesli mnie pamiec nie myli, to sprawdzalem "tick" podawany przez
    > adjtimex, i bylo gdzies 9999 do 10002, zamiast nominalnych 10000.

    Wszystko to niewielkie różnice. Fluktuacje w jsedna i druga stronę.

    > Czyli do RTC trzeba osobny program :-)

    Często RTC o ogóle nie jest potrzebne. Urządzenia przeznaczone do
    pracy w sieci szęsto w ogóle nie mają.

    No i w ogóle średnio jest potrzebny.

    --
    Jarek

  • 52. Data: 2016-03-23 18:01:08
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał(a):
    > Co poradzimy, że w Microsofcie mają na ten temat inne zdanie? W Windows
    > jest jedynie możliwość okresowej synchronizacji ze zdalnym zegarem,
    > i to chyba tylko raz na dobę, o godzinie wybranej przez użytkownika.

    Możesz sobie zrobić zaplanowane zadanie i synchronizować kiedy chcesz.

    > Przynajmniej tak było, gdy ostatni raz widziałem ten system. A to wcale
    > nie tak dawno było. Jeśli zegar systemowy się śpieszy, to nie ma siły,
    > musi być skokowe cofanie czasu.

    Oj chyba dawno, nawet jakieś 15 lat :) Windows cofa czas skokowo tylko jeśli
    jest jest duża różnica czasów. Jak jest mała, to dokonuje stopniowej
    korekty. Odsyłam do parametrów UpdateInterval oraz PhaseCorrectRate,
    opisanych tutaj:
    https://msdn.microsoft.com/de-de/library/cc773263%28
    v=ws.10%29.aspx

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 53. Data: 2016-03-23 18:13:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 23 Mar 2016 11:07:12 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Tak maszynka, która sobie kilka dni pochodziła
    > w sieci, nawet po odcięciu od niej zachowuje się o wiele lepiej
    > od komputera z Windows.

    Nie rozumiem, sugerujesz, że Windows nie umie synchronizować sobie
    czasu z sieci (ntp)?

    --
    Marek

  • 54. Data: 2016-03-23 18:20:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:
> [...]
    ># Don't serve time or stats to anyone else by default (more secure)
    >Dopiero po niej można ustawić upoważnione zakresy adresów.

    patrz raczej po dokumentacji do klienta i roznych HowTo.
    Podawane przykladowe serwery nie dzialaly ?

    >Wszystko to niewielkie różnice. Fluktuacje w jsedna i druga stronę.

    to jest 200ppm. Utrzymujace sie np 3 doby.
    Daje 16 sekund na kazda dobe.

    Hm, a moze zle pamietam, 200ppm to bardzo kiepski kwarc.

    >No i w ogóle średnio jest potrzebny.

    Do startu komputera, jak nie ma lacznosci z internetem. Tzn do
    ustawienia zegara na starcie.

    Chodzi mi jednak o to, ze sekundowa rozdzielczosc utrudnia nieco
    precyzyjne wyznaczenie dryftu.
    Nie wystarczy odczytac RTC np co godzina i porownac z dokladnym
    czasem.

    J.

  • 55. Data: 2016-03-23 18:21:15
    Temat: Re: Lokalizacja przez GSM
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 23 Mar 2016 17:45:03 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Wyslac do serwera mogl tylko to, co jest udostepnione Javie - a w
    MIDP
    > 2.0 wiele tego nie bylo. Listy BTS i ich TA na moj gust nie bylo.

    Googlowi wystarczy tylko cellid, mają lokalizację wszystkich.

    --
    Marek

  • 56. Data: 2016-03-23 18:27:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzegorz Niemirowski napisał:

    > Możesz sobie zrobić zaplanowane zadanie i synchronizować kiedy chcesz.

    Ale przecież o to chodzi, by *nie* synchronizować "kiedy ktoś chce",
    tylko żeby zawsze było zsynchronizowane.

> [...]
    > jeśli jest jest duża różnica czasów. Jak jest mała, to dokonuje stopniowej
    > korekty. Odsyłam do parametrów UpdateInterval oraz PhaseCorrectRate,

    Ile to jest "duża różnica czasu" (nie mam w tej chwili dostępu do WWW)?
    Najwyżej kilka lat temu to było, kliknąłem w jakiś przycisk "synchronizuj"
    czy podobny -- przestawił wskazówki i poinformował, że synchronizacja
    zakończona. Różnica nie była wielka, taka jak może się zdarzyc przy
    rozjechanym RTC.

    --
    Jarek

  • 57. Data: 2016-03-23 18:29:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Nie rozumiem, sugerujesz, że Windows nie umie synchronizować sobie
    > czasu z sieci (ntp)?

    Sugeruję, że Windows jedyne co umie, to zsynchronizować czas z serwera.
    Może potrafi coś więcej, ale ja tego nie widziałem.

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2016-03-23 18:34:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Wed, 23 Mar 2016 17:45:03 +0100, "J.F."
    MIDP

    >Googlowi wystarczy tylko cellid, mają lokalizację wszystkich.

    Tez nie bylo. A moze i bylo, tylko ja zle szukam.
    Jak program w Javie moze odczytac Cell-ID ?

    No samo Cell-ID to troche malo - jeden BTS moze do 30km obslugiwac.

    J.

  • 59. Data: 2016-03-23 18:40:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > patrz raczej po dokumentacji do klienta i roznych HowTo.
    > Podawane przykladowe serwery nie dzialaly ?

    Ja to robiłem krótko po tym, jak internet stał się komercyjny.
    Nikt nigdzie przykładowych serwerów ie podawał, a trochę czasu
    upłynęło, nim znalazłem pierwszy dostępny publicznie.

    > to jest 200ppm. Utrzymujace sie np 3 doby.
    > Daje 16 sekund na kazda dobe.
    >
    > Hm, a moze zle pamietam, 200ppm to bardzo kiepski kwarc.

    Ja nawet nie pamiętam teraz w jakich to jednostkach. Ale na pewno
    w rozmaitych. Bo na jednym komputerze mam w tej chwili "1.558007e-05"
    -- i nie jestem pewny co to znaczy. Na dwóch innych, z innym systemem
    jest "5.630" i "-44.094". Czyli różny jest również kierunek korekty
    -- bez niej jeden by się spóźniał, drugi śpieszył.

    --
    Jarek

  • 60. Data: 2016-03-23 20:19:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 23 Mar 2016 18:29:43 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Sugeruję, że Windows jedyne co umie, to zsynchronizować czas z
    serwera.
    > Może potrafi coś więcej, ale ja tego nie widziałem.

    No i gdzie tu wada?

    --
    Marek