  • 11. Data: 2015-09-22 12:06:00
    Temat: Re: Symetryzator
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

> [...]
    or.html

    > Pod koniec lat 70-tych dorabiałem instalacją anten. Najpierw były
    > symetryzatory bez zwarcia, potem pojawiły się zwarte. Przerywałem
    > zbędne połączenie z masą i wszystko grało. Myślę, że kiedyś ktoś
    > popełnił błąd i ten błąd jest powielany od lat.
    >
    > Podobny błąd robią krótkofalowcy, nawijając dławiki skompensowane
    > trifilarnie i zwierając jedno z uzwojeń.

    Czyli na symetryzatorze z podanego wyżej linku, przerwałbyś wspólne
    połączenie transformatora do masy, wykonane po stronie 300 Ohm/anteny?
    Środkowe, z prawej strony, pomiędzy widełkami zacisków.
    Wspólne połączenie pozostaje, wisząc w powietrzu. Czy dobrze to rozumiem?

    Przy okazji przetestuję na analizatorze widma, czy jest jakaś zauważalna
    różnica.

  • 12. Data: 2015-09-22 21:48:21
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:mtqv2e$49d$1@srv.chmurka.net...

    > Użytkownik "Magnus Elephantus" <m...@n...dot> napisał w wiadomości

    >>> http://alejka.pl/symetryzator-antenowy-k-6-60-badmor
    .html

    > Pytanie było o pracę tego trafa ze zwartym jednym uzwojeniem.
    > Twoje 'albo/albo' zrozumiałem, że twierdzisz, że z masą łączy się albo po
    > jednej albo po drugiej a nigdy razem więc nie ma tematu zwartego
    > uzwojenia.
    > Na takie rozumienie 'albo/albo' odpowiadałem.

    g1.jpg
    lun.htm

    > Jak Twoje 'albo/albo' rozumieć, tak jak na tych linkach - czyli zwarcie
    > uzwojenia (drugiego od góry) albo jest albo nie ma to nie jest to
    > odpowiedź na pytanie.
    > Zapomnij o sytuacji 'albo nie ma zwarcia' i spróbuj odpowiedzieć na to jak
    > ten trafo pracuje w sytuacji 'albo jest zwarcie'.
    > Każdemu, kto się zetknął z transformatorami zwieranie uzwojeń wydaje się
    > co najmniej nietypowe.

    To 'albo | albo', dotyczy 'albo masa tu, albo masa tam', w zadnym razie, nie
    ma zwarcia.

    Symetryzator, ktory pokazales, prawdopodobnie pracuje z kablem
    koncentrycznym, ktorego ekran nie_jest uziemniony, (pomiedzy uziemieniem
    jest jakas impedancja), czyli, tez nie ma zwarcia.
    http://mwrf.com/site-files/mwrf.com/files/archive/mw
    rf.com/Files/30/15084/Figure_07.gif
    http://mwrf.com/site-files/mwrf.com/files/archive/mw
    rf.com/Files/30/15084/Figure_08.gif

  • 13. Data: 2015-09-22 22:30:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 21 Sep 2015 10:35:28 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > Nie:
    > http://alejka.pl/symetryzator-antenowy-k-6-60-badmor
    .html

    Ciekawe, ten jeden punkt normalny, a drugi przez cienkie sciezki.

    Przygotowanie do tego, zeby je przeciac, czy minimalizacja pradow
    wirowych ?

    Czyzby przez drugi punkt prad nie plynal i nie trzeba takich sztuczek?

    J.

  • 14. Data: 2015-09-22 23:02:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 22 Sep 2015 09:13:17 +0200, Czarek Grądys napisał(a):
> [...]
    tryzator_antenowy_129.jpg

    > Nie traktuj tego jak cewkę, ale jak linię długą. To jest nawijane

    Tak w wielu miejscach pisza, ale mam watpliwosci czy to dobra
    interpretacja. Na linie dluga za krotkie, choc ponoc ferryt skraca
    fale. A uklady z linia dluga zaleza od dlugosci fali, tymczasem te
    symetryzatory bardzo szerokopasmowe.

    > kabelkiem 150 Ohm (jeden drucik koloru srebrnego, drugi miedziany), z
    > jednej strony połączone jest równolegle, a z drugiej szeregowo.

    A powaznej analizy takiego przypadku, gdy kazdy drut linii inaczej
    zasilany na kazdym koncu, to sie nie podejmuje.

    > Nawiniecie na rdzeń ma tłumić prądy płynące w tę samą stronę w obu drutach.
    > Zobacz Poradnik Ultrakrótkofalowca str 332
    > http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0067/main.html

    To mi cos przypomnialo ... praktycznie nie widuje sie transformatorow
    antenowych, a wydawaloby sie, ze to najprostsze rozwiazanie - i na
    symetryzacje/izolacje i na zmiane impedancji. Byc moze odpowiedz jest
    na pare stron wczesnie, np 328 - zwykly (a i to na specjalnym rdzeniu
    w.cz.) transformator lepszy tylko do 20MHz.

    J.

  • 15. Data: 2015-09-23 10:29:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > koncentrycznym, ktorego ekran nie_jest uziemniony, (pomiedzy uziemieniem
    > jest jakas impedancja), czyli, tez nie ma zwarcia.

    Zwarcie uzwojenia nie jest przez uziemienie gdzieś tam tylko bezpośrednio na
    płytce. W symetryzatorze, który pokazałem jest zwarcie bo tak jak na
    schematach, które Ty pokazałeś po stronie 75om jest połączenie do warstwy
    masy na PCB i po stronie 300 gdzie na Twoich schematach jest połączenie
    opcjonalne też jest połączenie do tej samej warstwy masy na PCB.
    Nie musiałem specjalnie szukać aby znaleźć symetryzator z takim zwarciem.
    Pierwszy na jaki się natknąłem, co miał zdjęcia z obu stron. Jedyny jaki
    miałem w ręku (lata temu) też miał takie zwarcie i mnie to dziwiło, ale
    byłem jeszcze w liceum i zdecydowanie nie miałem żadnej szansy zrozumieć.
    Teraz niby mam szansę, ale też nie rozumiem :).

    > http://mwrf.com/site-files/mwrf.com/files/archive/mw
    rf.com/Files/30/15084/Figure_07.gif
    > http://mwrf.com/site-files/mwrf.com/files/archive/mw
    rf.com/Files/30/15084/Figure_08.gif

    W tym symetryzatorze który pokazałem połączenie po stronie 75 jest przez
    jakby nieco wydłużoną pułapkę termiczną. Na pewno ma to jakąś indukcyjność
    czyli podobnie do Figure_08. Ale moim zdaniem ta indukcyjność jest znacznie
    mniejsza niż na Figure_08 szczególnie, że aż 4 ścieżki.
    P.G.

  • 16. Data: 2015-09-23 10:36:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    .html

    > Ciekawe, ten jeden punkt normalny, a drugi przez cienkie sciezki.
    >
    > Przygotowanie do tego, zeby je przeciac, czy minimalizacja pradow
    > wirowych ?

    Do tej pory rozważałem jedynie hipotezę, że to może chodzi o jakąś minimalną
    indukcyjność, ale ona za mała by była.
    O przygotowaniu do przecięcia nie pomyślałem, a teraz, jak to napisałeś,
    wydaje mi się to jedynym logicznym wnioskiem.

    Może praktyka pokazała, że czasem tak lepiej, a czasem tak i nikt do końca
    nie wie kiedy jak więc producent dał możliwość eksperymentalnego dobrania.
    Cztery ścieżki raczej sugerują, że nie chodziło o wprowadzenie indukcyjności
    a raczej o jej uniknięcie.

    > Czyzby przez drugi punkt prad nie plynal i nie trzeba takich sztuczek?

    Rozewrzeć wystarczy po jednej stronie.
    P.G.

  • 17. Data: 2015-09-23 22:32:51
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Przy okazji przetestuję na analizatorze widma, czy jest jakaś zauważalna

    Chetnie obejrzal bym te wykresy...

  • 18. Data: 2015-09-24 08:56:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Chetnie obejrzal bym te wykresy...

    Ja też.
    Ale sprawdził bym 3 przypadki:
    - zwarte po obu,
    - zwarte tylko po stronie 75
    - zwarte tylko po stronie 300

    To czy niewielka powierzchnia płytki jest zwarta do tej czy tamtej strony
    raczej jest bez wpływu, ale to, czy ekran kabla koncentrycznego jest zwarty
    do tej czy tamtej strony już jakiś wpływ może mieć.
    W analizatorze ekrany wyjścia tracking generatora i wejścia analizatora są
    zwarte. Trzeba by jakąś izolację w tor pomiarowy bo normalnie kabel od
    strony anteny nie jest zwarty (naokoło symetryzatora) z masą telewizora.

    Jakbym miał:
    - jakieś gotowe dopasowanie tracking generatora (50om) do wejścia 75om,
    - jakiś szerokopasmowy (lepszy od badanego) antysymetryzator aby z 300 zejść
    do 75, i tu chyba powinna być izolacja stron,
    - kolejne dopasowanie 75-50 (chyba że element z poprzedniego punktu da od
    razu 50om),
    - i oczywiście badany symetryzator,
    - no i jeszcze trochę czasu
    to też bym spróbował z ciekawości przetestować, ale ... nie mam ani jednej
    pozycji z wymienionych (analizator mam)
    P.G.

  • 19. Data: 2015-09-24 13:28:37
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > to też bym spróbował z ciekawości przetestować, ale ... nie mam ani
    > jednej pozycji z wymienionych (analizator mam)

    Mam antenowy alizator widma. Dla anten telewizyjnych, z wejściem 75
    omów. Jako źródło sygnału mogę wykorzystać za przeproszeniem eter zza
    okna lub kablówkę z podłączoną anteną jako nadajnik i drugą anteną
    odbiorczą, podłączoną do analizatora, z badanym symetryzatorem. W
    komorze bezechowej, zwanej mieszkaniem :-)

    Mogę zrobić cztery pomiary:
    1) Fabrycznie oba końce podpięte do ekranu koncentryka. Tak jak teraz.
    2) Oba odłączone.
    3) Odłączony po stronie 300om
    4) Odłączony po stronie 75om

    Nie muszę tu izolować galwanicznie ekranów, ponieważ i tak analizator
    jest odseparowany od wszystkiego dookoła.
    Za to ważne jest, aby w trakcie eksperymentu antena (środek dipola) był
    uziemiony, czyli to co zwykle ma miejsce na maszcie.

    Niestety, nie dysponuję bardziej laboratoryjnymi warunkami. Zauważyłem
    różnicę 2dB, gdy wymieniłem kabel antenowy na lepszy, symetryzator na
    nowszy 6-60k.
    W tym eksperymencie mam nadzieję na zauważenie różnicy między środkiem
    pasma a bokami. Niestety, muszę też mieć nadzieję na stabilność źródła.

    Zastanawiam się nad innym rozwiązaniem, czyli nad użyciem przestrajanego
    generatora serwisowego, który też mam w rupieciach, podający sygnał TV.
    Generator-> kabel - > symetryzator 75om/300om (czyli podobny ale użyty
    od drugiej strony) -> w tym miejscu są połączone widełkami -> badany
    symetryzator -> analizator widma. To chyba byłoby bardziej stabilne
    źródło sygnału, niż zabawa z anteną/antenami. Wadą tego rozwiązania jest
    bliskość obu symetryzatorów i bliżej mi nieznany, ich wzajemny wpływ

    Takim sprzętem dysponuję i to mogę zrobić. Czy jest ktoś, kto ma dostęp
    do prawdziwego laboratorium i może wykonać ten test w bardziej
    wiarygodny sposób?

  • 20. Data: 2015-09-24 13:53:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > sygnału, niż zabawa z anteną/antenami. Wadą tego rozwiązania jest bliskość
    > obu symetryzatorów i bliżej mi nieznany, ich wzajemny wpływ

    Według mnie wzajemny wpływ niewielki.
    Ewentualnie kawałek kabla 300om, jeśli się jeszcze gdzieś wala.

    > Takim sprzętem dysponuję i to mogę zrobić. Czy jest ktoś, kto ma dostęp do
    > prawdziwego laboratorium i może wykonać ten test w bardziej wiarygodny
    > sposób?

    Ja mam tylko analizator z tracking generatorem (50om) i żadnych specjalnych
    pomieszczeń, anten itp.
    P.G.