  • 11. Data: 2014-03-05 14:55:22
    Temat: Re: Sterowanie załącz/wyłącz dużą pompą: czy przekaźnik czy triaki?
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Pentaconta, bo ma ze 30 przekaźników w obwodach sterowniczych i
    > kilkanaście styczników. Dochodzi przekaźnik bezpieczentwa SIL3 ktory też
    > ma w środku zwykłe przekaźniki.
    > Jak będzie widać przewagę zalet przekaźników SSR to pewnie maszyny będą
    > pozbawione przekaźników elektromagnetycznych.
    >
    > podrawiam
    > Mario
    >
    > Siedzę sobie właśnie przy nowo projektowanej maszynie,
    > Nie widzę i nie słyszę żadnego przekaźnika.
    > Jest uC, na który właśnie pisze soft.
    > I właśnie się z Wami żegnam, bo nie mam czasu na pogaduszki :-)

    No właśnie własna maszyna z własnym sterownikiem na uC. Z moich
    kilkunastoletnich doświadczeń z automatyką przemysłową wynika, że nie
    warto robić własnego sterownika z uC. Duże przedsiębiorstwa wolą markowy
    sterownik za kilka kilkanaście kpln i nie dziwią się, że program
    kosztuje np 4 kpln albo i 10. Klient, który chce zaoszczędzić i zamiast
    PLC zgodzi się na sterownik na uC, będzie grymasił, że 1000 zł to dużo
    za wykonanie układu i oprogramowania. Jak najdalej od takiego klienta. Z
    moich obserwacji wynika, że w przemyśle nie chce się samoróbek w
    systemach sterowania. I nie daje się zazwyczaj przekaźników SSR.
    Wiem ze nie masz czasu ale może kiedyś przeczytasz :)

    pozdrawiam
    Mario

  • 12. Data: 2014-03-05 15:04:19
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 05.03.2014 14:55, Mario pisze:

> [...]
    > moich obserwacji wynika, że w przemyśle nie chce się samoróbek w
    > systemach sterowania. I nie daje się zazwyczaj przekaźników SSR.

    Z mojej praktyki wynika mniej więcej to samo. Dedykowane sterowanie ma
    sens, kiedy robimy powtarzalne maszyny wrażliwe na cenę, np. do vendingu
    lub podobne.

    Robię trochę automatyki w maszynach pakujących i SSR dajemy tylko do
    sterowania grzałek (ze względu na częstotliwość przełączania do 1Hz).
    Pozostałe klasyczne obciążenia na stycznikach, oczywiście pomiając
    silniki sterowane falownikami i serwonapędy.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 13. Data: 2014-03-05 18:38:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" napisał w
    >Potrzebuję elektrycznie sterować załączeniem/wyłączeniem dużego
    >silnika
    >pompy - przez "duży" mam na myśli około 30A max prądu zmiennego...
    >Aktualne rozwiązanie wykorzystuje przekaźnik sterowany cewką 12VDC.
    >Czy warto się dziś przesiadać na triaki czy inne rozwiązania "solid
    >state"?
    >Przez "czy warto" mam na myśli oszczędność kosztów bez poświęcania
    >niezawodności, trwałości czy np. zakresu temperatur pracy
    >urządzenia...

    Jesli obecne rozwiazanie "nie ma wad", to imo nie warto.
    Jak wszystko w elektronice - trzeba troche elementow spalic, zanim
    czlowiek dobierze dobre.

    J.

  • 14. Data: 2014-03-06 01:27:13
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> wrote in message

    > I taki był cel tego pytania Mario!
    > Chciał się pochwalić przed kolegami, że jak da taki temat, to obaj
    > odpowiemy.
    > Są ludzie którzy się dowartościują w ten sposób.

    Co??? Nic podobnego. Nie wiem skąd to bierzesz...

    > Mądry jednak, weźmie pod uwagę wady i zalety i po latach "sam" dojdzie do
    > wniosku, że faktycznie już warto.
    > Tylko wtedy wokół niego już nie będzie maszyn stukających jak Pentaconta,
    > czy Strowger.

    Moje pytanie miało na celu wybadać wszystkie "za" i "przeciw" aby
    podjąć wyważoną decyzję przy modernizacji pewnego urządzenia
    z końca lat 80-tych w którym aktualnie używane są 4 takie przekaźniki.

  • 15. Data: 2014-03-06 01:34:27
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote in message
    > Użytkownik "Pszemol" napisał w
    >
    > Jesli obecne rozwiazanie "nie ma wad", to imo nie warto.
    > Jak wszystko w elektronice - trzeba troche elementow spalic, zanim
    > czlowiek dobierze dobre.

    No właśnie trochę boję się, że taki przekaźnik więcej zniesie przeciążeń
    czy też faktu że użytkownik nie będzie stosował się do specyfikowanych
    limitów i przekraczając je będzie nam nagminnie palił elementy
    wykonawcze a my jak owce będziemy płacić za naprawy gwarancyjne...
    Bo trzeba przyznać że taki "koński" przekaźnik sporo zniesie i będzie
    działał jakiś tam czas nawet jak jego styki wykonawcze będą gorące
    od nadmiaru prądu :-)))) Niestety nie mamy dużej kontroli nad tym
    co klient do tej końcówki podłączy...

  • 16. Data: 2014-03-06 02:09:27
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > TAK.
    > Tym bardziej warto.

    A zechciałbyś rozwinąć temat nieco bardziej technicznie?

  • 17. Data: 2014-03-06 09:11:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 5 Mar 2014 18:34:27 -0600, Pszemol napisał(a):
> [...]
    > Bo trzeba przyznać że taki "koński" przekaźnik sporo zniesie i będzie
    > działał jakiś tam czas nawet jak jego styki wykonawcze będą gorące

    A po zwegleniach widac ze goracy byl :-)

    > Niestety nie mamy dużej kontroli nad tym
    > co klient do tej końcówki podłączy...

    Bezpieczniki wbudowac. I 100$ za wymiane :-)

    J.

  • 18. Data: 2014-03-11 00:43:23
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> wrote in message
    >
    > A zechciałbyś rozwinąć temat nieco bardziej technicznie?

    Do przepychanek to panowie się pchali szybko... ale żeby coś
    techniczniej rozwinąć to nie ma za wielu chętnych jak widzę...

  • 19. Data: 2014-03-11 10:03:11
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Wednesday, March 5, 2014 2:01:57 AM UTC+1, Pszemol wrote:
    > Przez "czy warto" mam na myśli oszczędność kosztów bez poświęcania
    > niezawodności, trwałości czy np. zakresu temperatur pracy urządzenia...

    Wszystkie urządzenia zabezpieczające w przemyśle są na przekaźnikach,
    sterowanie pompami, zaworami, wyłącznikami, tam gdzie konieczna
    jest niezawodność - też jest na przekaźnikach/stycznikach.
    Na papierze wszystko wygląda ok, ale w rzeczywistości kiedy
    pojawiają się jakieś przepięcia znikąd, jakieś różnice
    potencjałów, doziemienia w debilnych miejscach, przebicia
    z systemów monitoringu czy inne cuda (albo błędy wykonawcy/projektanta),
    lepiej moim zdaniem mieć ten stycznik, niż półprzewodnik który może
    się sfajczyć albo załączyć w jakimś nieciekawym momencie.
    Oszczędzisz parę złotych, a straty mogą iść w setki tysięcy
    (w zależności od tego, co dany złom wykonuje).

    L.

  • 20. Data: 2014-03-11 11:09:49
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 5 marca 2014 05:48:08 UTC+1 użytkownik Pszemol napisał:
    > <s...@g...com> wrote in message

    ps.com...

    O cholera.. Powinno być www.wasko.pl .