  • 1. Data: 2009-02-07 17:00:51
    Temat: Sterowanie świetlówkąkompaktową za pomocą triaka
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    Hej,

    Proszę o pomoc, nie mam doświadczenia w budowaniu układów sterowania opartych
    na triakach.

    jest układ jak na schemacie:

    http://matrix.verox.pl/~verox/triak.png

    Żywcem zerżnięty z pdf'a do MOC3020, z obciążeniem typu żarówka wszystko
    działa jak trzeba, jednak po obciążeniu świetlówką kompaktową/LED światła nie
    da się zgasić (nie próbuję ściemniać, jedynie zgasić!). Rozumiem dlaczego tak
    jest prąd płynie przez obciążenie w układzie szeregowo połączonych R6 C1.
    Jak wynika z obliczeń reaktancja kondensatora to ok 32 kohm + 2.4 k R to 34.4
    kohm, co daje ok 6.6 mA - a to może wystarczyć do zapalenia (częściowego)
    świetlówki. Swoją drogą jeśli tam jest włączona żarówka to tracone jest 1.5 W
    mocy (czy to wogóle możliwe ? Czy się pomyliłem ?)

    Ale do rzeczy. Czy da się (i jak :-) Zmodyfikować ten układ w taki sposób by
    dało się przy jego pomocy sterować obciążeniem typu świetlówki kompaktowe ?

    Pozdrawiam,

    --
    [tomek <at> kalety <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 2. Data: 2009-02-07 19:49:52
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Verox wrote:

> [...]
    >
    > Ale do rzeczy. Czy da się (i jak :-) Zmodyfikować ten układ w taki sposób
    > by dało się przy jego pomocy sterować obciążeniem typu świetlówki

    problemem jest zasilanie bramki.
    poniewaz swietlowka jest i tak nieliniowa , i uklad dziala z nia poza tym ,
    mozesz probowac po prostu zwiekszyc rezystancje R6 i zmniejszyc pojemnosc
    C1 'na oko' lub przy pomocy symulacji/obliczen zeby swietlowka przestala
    sie swiecic. z tego co wiem nawet jak prad zmniejszysz to pozniej moga byc
    cyrki typu 'mrugajaca' swietlowka (laduje kondensator, probuje startowac,
    gasnie) wiec to moze nie wystarczyc :/

    druga opcja to rozwiazac to zasilanie jakos inaczej , o ile masz dostep do
    przewodu neutralnego ... np. zwiekszyc R6 do 4k i podpiac go zamiast
    do 'wyjscia' - do zera.

  • 3. Data: 2009-02-08 04:24:20
    Od: othello <b...@v...com>

    Verox wrote:
> [...]
    > dało się przy jego pomocy sterować obciążeniem typu świetlówki kompaktowe ?

    Jezeli ten temat az tak bardzo cie pasjonuje a nie dysponujesz
    odpwiednim doswiadczeniem i wiedza na temat "dimming fluorescent light"
    proponowalbym zapoznac sie z opiniami ludzi ktorzy 'siedza' w tym temacie.
    Oto linki do wstepnego studiowania tematu:
    http://members.misty.com/don/f-dim.html

    http://www.irf.com/whats-new/nr081111.html

    Ze wzgledu na budowe tych lamp, nie kazdy produkt nadaje sie do
    kontrolowania jasnosci tych oswietlen; np:.
    https://www.grassrootsstore.com/index.asp?PageAction
    =VIEWPROD&ProdID=305
    niewiele mozesz znalezc tu:
    http://www.naturalhandyman.com/iip/infelectrical/inf
    fluor.html

    Nowsze modele CFL moga byc "dimable"
    http://lightbulbs.org/fluorescent-light-bulbs
    http://www.onebillionbulbs.com/Reviews/Dimmable/1000
    /3

    emarcus

  • 4. Data: 2009-02-08 11:13:41
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Ze wzgledu na budowe tych lamp, nie kazdy produkt nadaje sie do
    > kontrolowania jasnosci tych oswietlen; np:.

    Widzę, że bardzo chciałeś pomóc Koledze, dużo linków, bardzo się
    postarałeś :)... wzorowa postawa!! :)... szkoda tylko, że autor nie o to
    pytał;P...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 5. Data: 2009-02-08 17:49:47
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sat, 07 Feb 2009 20:49:52 +0100, Piotr Curious Gluszenia Slawinski napisał:

    > problemem jest zasilanie bramki.

    Tak myślałem.

    [...]

    > druga opcja to rozwiazac to zasilanie jakos inaczej , o ile masz dostep do
    > przewodu neutralnego ... np. zwiekszyc R6 do 4k i podpiac go zamiast
    > do 'wyjscia' - do zera.

    O ! i to rozwiązało mój problem, przy R6=22k i podłączeniu go do zera -
    wszystko działa jak należy :-) Musze co prawda ekko zmodyfikować moje okrągłe
    płytki drukowane, za które dałem kupe kasy... ale tak to jest jak się najpierw
    robi potem myśli ;-))

    Dzięki serdeczne.

    --
    [tomek <at> kalety <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 6. Data: 2009-02-08 17:59:23
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sat, 07 Feb 2009 23:24:20 -0500, othello napisał:

> [...]
    > proponowalbym zapoznac sie z opiniami ludzi ktorzy 'siedza' w tym temacie.
    > Oto linki do wstepnego studiowania tematu:

    Dzięki, ja coprawda nie chcę ściemniać świetlówek kompaktowych, a jedynie
    sterować nimi bez użycia przekaźników. Miło jest mieć możliwość zdalnego
    sterowania oświetleniem w mieszkaniu :-)

    --
    [tomek <at> kalety <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 7. Data: 2009-02-08 19:15:57
    Od: othello <b...@v...com>

    Konop wrote:

    > Widzę, że bardzo chciałeś pomóc Koledze, dużo linków, bardzo się
    > postarałeś :)... wzorowa postawa!! :)... szkoda tylko, że autor nie o to
> [...]
    Wiem ze nie o to dokladnie pytal, ale to powinno mu troche rozjasnic
    PRZYCIEMNIANIE CFL....

    Rowniez pozdrawiam
    emarcus

  • 8. Data: 2009-02-09 12:39:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Verox" <a...@b...veroxsystems.com>
    napisał w wiadomości
    ms.com...
> [...]
    > świetlówki. Swoją drogą jeśli tam jest włączona żarówka to
    > tracone jest 1.5 W
    > mocy (czy to wogóle możliwe ? Czy się pomyliłem ?)

    Pomyliles sie. I^2R na rezystorze daje 0.1W.
    A na kondensatorze prawie nic.

    J.

  • 9. Data: 2009-02-09 18:58:15
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]

    by
    > dało się przy jego pomocy sterować obciążeniem typu świetlówki kompaktowe
    ?

    Wywalić C1, zewrzeć R6. W zależności od przesunięcia I/U modlić się, żeby
    działało, nie siało i nie skróciło życia świetlówce. W razie problemów
    pozostaje tylko całkowite przerobienie sterowania bramki (sterowanie z
    zasilania, paczki impulsów). O ściemnianiu zapomnieć :)

    e.

  • 10. Data: 2009-02-09 19:32:29
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

> [...]

    > druga opcja to rozwiazac to zasilanie jakos inaczej , o ile masz dostep do
    > przewodu neutralnego ... np. zwiekszyc R6 do 4k i podpiac go zamiast

    Zrobiłem tak że R6 zmieniłem na 22k i przyłączyłem go do zera sieci
    zasilającej. Efekt jest dokładnie taki jak chciałem, sterowanie działa jak
    trzeba :-))

    DZIĘKI WIELKIE :-)

    co prawde muszę ciąć ścieżki i łatać drutem moje superfajne-drogie-że-szok
    okrągłe płytki drukowane (bo dopuszkowe) ale jak sie najpierw robi, a potem
    myśli... cóż :-)

    --
    [tomek <at> kalety <dot> net] vy 73! de SP9UOB