    From: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Sterowanie świetlówkąkompaktową za pomocą triaka
    Date: Sat, 07 Feb 2009 20:49:52 +0100

    Verox wrote:

    > Hej,
    >
    > Proszę o pomoc, nie mam doświadczenia w budowaniu układów sterowania
    > opartych na triakach.
    >
    > jest układ jak na schemacie:
    >
    > http://matrix.verox.pl/~verox/triak.png
    >
    > Żywcem zerżnięty z pdf'a do MOC3020, z obciążeniem typu żarówka wszystko
    > działa jak trzeba, jednak po obciążeniu świetlówką kompaktową/LED światła
    > nie da się zgasić (nie próbuję ściemniać, jedynie zgasić!). Rozumiem
    > dlaczego tak jest prąd płynie przez obciążenie w układzie szeregowo
    > połączonych R6 C1. Jak wynika z obliczeń reaktancja kondensatora to ok 32
> [...]

    problemem jest zasilanie bramki.
    poniewaz swietlowka jest i tak nieliniowa , i uklad dziala z nia poza tym ,
    mozesz probowac po prostu zwiekszyc rezystancje R6 i zmniejszyc pojemnosc
    C1 'na oko' lub przy pomocy symulacji/obliczen zeby swietlowka przestala
    sie swiecic. z tego co wiem nawet jak prad zmniejszysz to pozniej moga byc
    cyrki typu 'mrugajaca' swietlowka (laduje kondensator, probuje startowac,
    gasnie) wiec to moze nie wystarczyc :/

    druga opcja to rozwiazac to zasilanie jakos inaczej , o ile masz dostep do
    przewodu neutralnego ... np. zwiekszyc R6 do 4k i podpiac go zamiast
    do 'wyjscia' - do zera.