-
151. Data: 2021-04-13 16:18:27
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 13-04-2021 o 16:00, J.F pisze:
> On Tue, 13 Apr 2021 14:08:11 +0200, Cavallino wrote:
>> W dniu 13-04-2021 o 13:55, J.F pisze:
>>> On Tue, 13 Apr 2021 13:03:38 +0200, Cavallino wrote:
>>>> Tutaj przykład dla Tesli LR na podobnej trasie (Kraków-Gdańsk-Kraków):
>>>> https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=b9b76a80-
87b9-4470-b279-d8ab426ae9cb
>>>> 15h w dwie strony, to całkiem przyjemny wynik.
>
>>> IMO - kiepski przyklad wybrales, bo przeciez nikt nie pojedzie, zeby
>>> zaraz wrocic.
>>
>> To nie ja wybrałem, ktoś na forum spytał o dokładnie taką trasę (w
>> ramach pracy).
>
> No, jakos zmienilem trase.
> Z Wroclawia do Gdanska, 327mil=523 km, to planuje z jednym ladowaniem,
> w Ciechocinku, po 213milach=340km.
>
> Tam wystarczy podladowac z 14 do 67%, zeby dojechac do celu na 10%.
> Na co trzeba 19 minut ładowania.
>
> Co zaczyna wygladac interesujaco.
Przecież mówiłem.
> Tylko:
> -trzeba jednak auto z zasiegiem 400km,
Przede wszystkim trzeba Tesli, tylko ona może się ładować na SC.
w tym i za pare lat
> eksploatacji baterii,
> -ja bym chyba wolal wiekszy zapas energii, na niespodzianki w podrozy,
> -ale jak widac ... to wystarczy deser do obiadu :-)
>
> ale stategii planowania nie rozumiem, bo jak wybiore trase przez
> Turek, 70km krotsza, to mi proponuje 7 min ladowania w Kaliszu
> (71-78%) i 24 min w Starych Jablonkach 51-76%.
> A przeciez spokojnie dojade do Ciechocinka.
Może te dwie są za friko?
-
152. Data: 2021-04-13 16:19:38
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 13-04-2021 o 15:41, J.F pisze:
> On Tue, 13 Apr 2021 14:57:47 +0200, Cavallino wrote:
>> W dniu 13-04-2021 o 14:50, J.F pisze:
>>>>> czyli co - nie mozna przejechac 50km po miescie na baterii ?
>>>> Można.
>>>> Ale nie tak jak elektrykiem, czyli bez włączania spaliniaka.
>>>> On musi być nagrzany i gotowwy do włączenia w każdej chwili.
>>>>
>>>> To jest hybryda, więc po prostu prąd obniża spalanie, ale to wszystko.
>>>
>>> Taa ... to na trasie 5km prad cos da?
>>
>> Za pierwszym odpaleniem nic.
>> Palił wtedy jeszcze więcej niż średnia.
>> Ale przy kolejnych już może się spaliniak nie włączyć.
>
>>> A jak sie wyjedzie z cieplego garazu?
>> Do 100 stopni? ;-)
>
> Ale jak go co chwila wylaczaja, to on raczej mniej ma w miejskiej
> jezdie.
Będzie miał mniej niż trzeba, to się znowu włączy.
> No i skoro zapala w garazu, a nawet normalnie zima, to moze nie trzeba
> grzac do wiecej niz 20 C :-)
Wątpię że optymalna temperatura płynu chłodzącego dla spaliniaka to 20
stopni...
-
153. Data: 2021-04-13 16:22:17
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 13-04-2021 o 15:39, J.F pisze:
> On Tue, 13 Apr 2021 14:52:55 +0200, Cavallino wrote:
>> W dniu 13-04-2021 o 14:14, J.F pisze:
>>>>> Ba - kto wie czy w ogole cos trzeba dokladac - skoro falownik potrafi
>>>>> ladowac w czasie hamowania ... to czemu nie moglby byc wtedy zasilany
>>>>> z sieci a nie z silnika :-)
>>>>
>>>> Mógłby.
>>>> Tak właśnie działa ładowarka AC.
>>>
>>> I nie moze miec 40 czy 20kW mocy ?
>>
>> Może.
>> Zoe miało.
>> Ale to widać kosztuje, więc inne nie mają.
>
> Tak sie patrze na to 100km/h ... moze dobrze, ze nie maja, to i tak za
> wolno :-)
>
> A w nocy moze byc nawet polowe wolniej..
>
>>>> W jakim sensie dobiera?
>>>
>>> No samochod musi wiedziec ile moze z kabla pociagnac.
>>> 6A, 16, 32 ...
>> Może tyle ile pozwoli evse.
>> A czasem nawet tyle nie - w galerii Posnania zazwyczaj Zoe wywalało
>> korki na parkingu.
>
> No wlasnie, to evse musi jakos powiadomic samochod ile moze brac.
> Tylko ... skad samo wie?
Wie ile wydoli.
A z sieci ciągnie max, najwyżej się sieć zjara.
> Ale dorobic porzadna wtyczke 3f, wrzucic do bagaznika i dawaj na Orlen
> :-)
Na orlenie żadne evse nie jest potrzebne, bo tam nie masz gniazdka,
tylko ładowarkę (już z kablem) i to szybką.
>
>> Mocniejsze możesz zawsze sobie dokupić, niezależnie od producenta samochodu.
>
> Wtyczka do samochodu standardowa?
Do AC?
Type 2 przeważnie, teraz to standard.
Kiedyś były też inne.
-
154. Data: 2021-04-13 16:28:44
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 13 Apr 2021 16:19:38 +0200, Cavallino wrote:
> W dniu 13-04-2021 o 15:41, J.F pisze:
>> On Tue, 13 Apr 2021 14:57:47 +0200, Cavallino wrote:
>>>>> Ale nie tak jak elektrykiem, czyli bez włączania spaliniaka.
>>>>> On musi być nagrzany i gotowwy do włączenia w każdej chwili.
>>>>>
>>>>> To jest hybryda, więc po prostu prąd obniża spalanie, ale to wszystko.
>>>>
>>>> Taa ... to na trasie 5km prad cos da?
>>>
>>> Za pierwszym odpaleniem nic.
>>> Palił wtedy jeszcze więcej niż średnia.
>>> Ale przy kolejnych już może się spaliniak nie włączyć.
>>
>>>> A jak sie wyjedzie z cieplego garazu?
>>> Do 100 stopni? ;-)
>>
>> Ale jak go co chwila wylaczaja, to on raczej mniej ma w miejskiej
>> jezdie.
>
> Będzie miał mniej niż trzeba, to się znowu włączy.
>
>> No i skoro zapala w garazu, a nawet normalnie zima, to moze nie trzeba
>> grzac do wiecej niz 20 C :-)
>
> Wątpię że optymalna temperatura płynu chłodzącego dla spaliniaka to 20
> stopni...
Owszem, ale strategia, ze silnik mi bedzie pracowal i sie nagrzewal, a
jak sie nagrzeje, to ja dojade na miejsce i podlacze do gniazdka ...
nie wydaje mi sie optymalna :-)
Gdzies tam jeszcze jest wplyw temperatury na olej i smarowanie ...
wolalbym, aby sie silnik odpowiednio podgrzal, niz szybko zniszczyl.
Ale jaka temperatura jest wystarczajaca ?
J.
-
155. Data: 2021-04-13 16:41:55
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 13 Apr 2021 16:18:27 +0200, Cavallino wrote:
> W dniu 13-04-2021 o 16:00, J.F pisze:
>> On Tue, 13 Apr 2021 14:08:11 +0200, Cavallino wrote:
>>> W dniu 13-04-2021 o 13:55, J.F pisze:
>> No, jakos zmienilem trase.
>> Z Wroclawia do Gdanska, 327mil=523 km, to planuje z jednym ladowaniem,
>> w Ciechocinku, po 213milach=340km.
>>
>> Tam wystarczy podladowac z 14 do 67%, zeby dojechac do celu na 10%.
>> Na co trzeba 19 minut ładowania.
>>
>> Co zaczyna wygladac interesujaco.
>
> Przecież mówiłem.
>
>> Tylko:
>> -trzeba jednak auto z zasiegiem 400km,
>
> Przede wszystkim trzeba Tesli, tylko ona może się ładować na SC.
Zakladam, ze przybedzie mocnych ladowarek, nie tylko Tesli.
Ba - moze nawet beda polozone blizej srodka trasy, to mi wystarczy
250km ..
> w tym i za pare lat
>> eksploatacji baterii,
>> -ja bym chyba wolal wiekszy zapas energii, na niespodzianki w podrozy,
>> -ale jak widac ... to wystarczy deser do obiadu :-)
>>
>> ale stategii planowania nie rozumiem, bo jak wybiore trase przez
>> Turek, 70km krotsza, to mi proponuje 7 min ladowania w Kaliszu
>> (71-78%) i 24 min w Starych Jablonkach 51-76%.
>> A przeciez spokojnie dojade do Ciechocinka.
>
> Może te dwie są za friko?
No, ceny nie podali, to moze tak mysla.
Virta i Greenway ... to chyba nie za darmo.
Jeszcze jedno widze - ten Ciechocinek to jest kawalek w bok od trasy.
A Stare Jablonki blisko.
J.
-
156. Data: 2021-04-13 16:51:46
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 13 Apr 2021 16:22:17 +0200, Cavallino wrote:
> W dniu 13-04-2021 o 15:39, J.F pisze:
>> On Tue, 13 Apr 2021 14:52:55 +0200, Cavallino wrote:
>>
>>>> No samochod musi wiedziec ile moze z kabla pociagnac.
>>>> 6A, 16, 32 ...
>>> Może tyle ile pozwoli evse.
>>> A czasem nawet tyle nie - w galerii Posnania zazwyczaj Zoe wywalało
>>> korki na parkingu.
>>
>> No wlasnie, to evse musi jakos powiadomic samochod ile moze brac.
>> Tylko ... skad samo wie?
>
> Wie ile wydoli.
> A z sieci ciągnie max, najwyżej się sieć zjara.
No wlasnie nie moze sie zjarac.
Wiec musi wiedziec, ile mu wolno pociagnac, i poinformowac samochod
...
J.
-
157. Data: 2021-04-13 17:56:06
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 13-04-2021 o 16:41, J.F pisze:
>>> Tam wystarczy podladowac z 14 do 67%, zeby dojechac do celu na 10%.
>>> Na co trzeba 19 minut ładowania.
>>>
>>> Co zaczyna wygladac interesujaco.
>>
>> Przecież mówiłem.
>>
>>> Tylko:
>>> -trzeba jednak auto z zasiegiem 400km,
>>
>> Przede wszystkim trzeba Tesli, tylko ona może się ładować na SC.
>
> Zakladam, ze przybedzie mocnych ladowarek, nie tylko Tesli.
No ionity już nawet są (na tej trasie), czekają na uruchomienie.
Ale cena kosmiczna - prawie dwa razy więcej niż na Orlenie.
Chyba bym wolał dodać te pół godziny postoju.
-
158. Data: 2021-04-13 17:58:46
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 13-04-2021 o 16:28, J.F pisze:
> On Tue, 13 Apr 2021 16:19:38 +0200, Cavallino wrote:
>> W dniu 13-04-2021 o 15:41, J.F pisze:
>>> On Tue, 13 Apr 2021 14:57:47 +0200, Cavallino wrote:
>>>>>> Ale nie tak jak elektrykiem, czyli bez włączania spaliniaka.
>>>>>> On musi być nagrzany i gotowwy do włączenia w każdej chwili.
>>>>>>
>>>>>> To jest hybryda, więc po prostu prąd obniża spalanie, ale to wszystko.
>>>>>
>>>>> Taa ... to na trasie 5km prad cos da?
>>>>
>>>> Za pierwszym odpaleniem nic.
>>>> Palił wtedy jeszcze więcej niż średnia.
>>>> Ale przy kolejnych już może się spaliniak nie włączyć.
>>>
>>>>> A jak sie wyjedzie z cieplego garazu?
>>>> Do 100 stopni? ;-)
>>>
>>> Ale jak go co chwila wylaczaja, to on raczej mniej ma w miejskiej
>>> jezdie.
>>
>> Będzie miał mniej niż trzeba, to się znowu włączy.
>>
>>> No i skoro zapala w garazu, a nawet normalnie zima, to moze nie trzeba
>>> grzac do wiecej niz 20 C :-)
>>
>> Wątpię że optymalna temperatura płynu chłodzącego dla spaliniaka to 20
>> stopni...
>
> Owszem, ale strategia, ze silnik mi bedzie pracowal i sie nagrzewal, a
> jak sie nagrzeje, to ja dojade na miejsce i podlacze do gniazdka ...
> nie wydaje mi sie optymalna :-)
Mi też nie, dlatego właśnie odpuściłem xceeda plugin.
>
> Gdzies tam jeszcze jest wplyw temperatury na olej i smarowanie ...
> wolalbym, aby sie silnik odpowiednio podgrzal, niz szybko zniszczyl.
> Ale jaka temperatura jest wystarczajaca ?
Wysoka, jeśli musi też grzać wnętrze.
Ale inne firmy robią inaczej.
Np. w hybrydowym Volvo xc40 jest webasto.
Może wtedy silnik grzeje się krócej i ew. daje się zagrzać zanim go
odpalisz.
A Myjk wspominał, że w Outlanderze Phev są elektryczne grzałki.
-
159. Data: 2021-04-13 18:00:41
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 13-04-2021 o 16:51, J.F pisze:
>>> No wlasnie, to evse musi jakos powiadomic samochod ile moze brac.
>>> Tylko ... skad samo wie?
>>
>> Wie ile wydoli.
>> A z sieci ciągnie max, najwyżej się sieć zjara.
>
> No wlasnie nie moze sie zjarac.
Może.
To zadanie dla użytkwonika, żeby dobrać moc evse do mocy sieci ZANIM
zacznie ładować.
Oczywiście te mocniejsze mają możliwość regulacji mocy i po resecie
zazwyczaj startują od najniższej - jest to jakieś zabezpieczenie.
-
160. Data: 2021-04-13 18:13:17
Temat: Re: Statystyki sprzedaży samochodów nie-spalinowych w Polsce
Od: JDX <j...@o...pl>
On 2021-04-13 14:46, viktorius wrote:
[...]
> Zawsze mieliśmy dostawczaka w rodzinie, nie wiem co to wynająć auto żeby
> tonę piachu czy czterometrowe kantówki przywieźć :P
> To mnie wynajmowano na takie transporty. Całkiem dobra kasa za to była
> jak na synka co dopiero prawo jazdy zrobił :)
No widzisz, sam potwierdzasz, że do poszczególnych zadań lepiej jest
mieć (albo wypożyczyć) auto dedykowane.
>> Podmiejskie wycieczki? Tzn. taki umilacz czasu? Nie rozśmieszaj i nie
>> mów, że jakiekolwiek tzw. auto uniwersalne się do tego nadaje. Do tego
>> jakieś fajne cabrio by się przydało, czyli auto zdecydowanie
>> nieuniwersalne. BTW. Do tego celu to już rower może być zdecydowanie
>> lepszy od auta uniwersalnego. :-) Całkiem poważnie.
>>
> Mam 30 km na Jurę i 60km do Beskidów. Traktuje to jako własnie
> podmiejska wycieczkę, bo pojechać w takiem nieodległe miejsce można
> zawsze, bezpakowania się, planowania, spontanicznie. To nie wyprawa na
> drugi koniec kraju.
30 km? To aż się prosi, aby bujnąć się tam i z powrotem rowerem. 60 km
tam i z powrotem dla zwykłego rowerzysty to już jest pewne wyzwanie, ale
też da się zrobić. W każdym razie jeśli już jechać autem, to jakimś
cabrio, a nie byle czym.
>> Aczkolwiek najbardziej to mnie te zloty zaciekawiły. Tzn. na jakie zloty
>> jeździ się uniwersalnym autem zwanym też inaczej dupowozem pospolitym?
>> :-)
>>
>
> Zamiast jednego uniwersalnego, mozna mieeć specjalizowane, łacznie z
> jakimś fajnym na zloty. Wg upodobań, syrena, capri, mustang, kamaz :)
Nie zaprzeczam, ale właśnie cały czas mówisz o jakimś aucie
uniwersalnym. Golf, megane, passat, corsa, focus, BMW 320d, whatever -
takie auto na zlocie to raczej kupa. Kupa śmiechu. O ile nie jest to
zlot tych właśnie aut.