  • 41. Data: 2014-06-25 09:49:15
    Temat: Re: Stała f w DCDC
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Wednesday, June 25, 2014, 9:21:53 AM, you wrote:

    > Zajrzałem do LM5017 i odkryłem, że synchroniczny tranzystor zamiast diody
    > (bez emulacji diody) chyba załatwia problem czkawki. Przetwornica nawet przy
    > prądzie obciążenia równym 0 pracuje bez przerywania prądu dławika (jak nie
    > ma diody, to prąd równy 0 nie jest jakimś szczególnym prądem) pompując
    > ładunek raz w tę raz w tamtą stronę. Oczywiście sprawność wyjdzie wtedy 0%
    > :).

    Czkawka to nie DCM. Czkawka to odłączanie oscylatora przez komparator
    po przekroczeniu żądanego napięcia na wyjściu. Odcinanie a nie zmiana
    częstotliwości czy czasów czy też wypełnienia.
    Na przykład w MC34063 wypełnienie jest stałe (dla dużych Ct rzędu
    80%), dopóki nie odbije się o ograniczenie prądowe. Dopiero wtedy
    zaczyna się ograniczanie wypełnienia i wzrost częstotliwości pracy. Aż
    do zablokowania przez komparator.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 42. Data: 2014-06-25 10:10:17
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:506476672.20140625094915@pik-net.pl.invalid...

    > Czkawka to nie DCM. Czkawka to odłączanie oscylatora przez komparator
    > po przekroczeniu żądanego napięcia na wyjściu. Odcinanie a nie zmiana
    > częstotliwości czy czasów czy też wypełnienia.

    Myślałem, że przez czkawkę rozumiecie taką sytuację, gdy są sporadycznie
    pojedyncze impulsy.
    P.G.

  • 43. Data: 2014-06-25 10:29:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F.,

    >Ejże, TinySwitch są rasowym PWM, bez czkawki. Nie myl PFM z
    >dirtheringiem, stosowanym przez wielu producentów dbających o poziom
    >zakłóceń.

    Zajrzalem do pdf, i nijak mi to do PWM nie pasuje.
    Cyfrowe wejscie komparatora, no wlasnie - komparatora,
    opis dzialania w paru miejscach itd.

    TNY253/..
    http://www.powerint.com/en/products/product-archive/
    tinyswitch

    Wali calym impulsem. A potem wyjdzie z tego czkawk, albo nie wyjdzie

    J.

  • 44. Data: 2014-06-25 12:00:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Wednesday, June 25, 2014, 10:10:17 AM, you wrote:

    > Myślałem, że przez czkawkę rozumiecie taką sytuację, gdy są sporadycznie
    > pojedyncze impulsy.

    Tak się objawia czkawka. W miarę wzrostu obciążenia średnia gęstość
    impulsów rośnie ale nadal są niezbyt uporządkowane co tworzy
    charakterystyczny hałas. Mądrzejsze układy włączają dzielniki za
    oscylatorem i przynajmniej nie ma skwierczenia. Ale pogarsza to
    odpowiedź na gwałtowny wzrost obciążenia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 45. Data: 2014-06-25 12:20:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

    >OK. Rozumiem, ale nie pamiętam czegoś tak działającego.

    Ja tez nie. Bo to taka naturalna kolej rzeczy - chcemy regulowac PWM,
    to dajemy generator pily, prosty komparator i mamy.
    Pila nie musi nawet byc jakas bardzo liniowa, a generator praktycznie
    i tak w kazdym ukladzie potrzebny.

    Ale tak nie musi byc.

    >Nie wiem z jakiej matematyki to wynika, ale z tego co widzę, to
    >wychodzi na to, że każda regulacja wypełnienia które zachowuje f
    >wymaga kompensacji pętli, a każda która może przy okazji zmienić f
    >nie wymaga.

    I to jest na moj gust zbyt daleko wysuniety wniosek.
    Sa dwa podejscia do regulacji przetwornicy:

    a) takie bym nazwal "klasyczne dla automatyki" - mamy wartosc
    wyjsciowa, zadana, wzmacniacz bledu, i element wyjsciowy, ktory jest
    regulatorem pradu w dlawiku, czyli wlasciwie PWM, ale zachowujacy
    stala czestotliwosc, lub nie ... i wtedy mamy osobny podwatek do
    dyskusji - czy lepsza stala f, czy zmienna, w takiem ukladzie.

    Oczywiscie taka petla potrafi sie wzbudzic, wiec trzeba stosownej
    kompensacji.

    b) takie, gdzie mamy prosty komparator, i gdy napiecie na wyjsciu
    spadnie, to generujemy jeden impuls, lub kilka, czy co tam sobie
    wymyslimy, czekajac az wrosnie.

    Tu nie ma ryzyka wzbudzenia ... ale tez mozna by rzec ze uklad jest
    stale w oscylacji :-)

    I jeszcze na cos takiego trafilem w opisie TPS61086:
    At light load, the device can operate in Power Save Mode with
    pulse-frequency-modulation (PFM) to improve the efficiency while
    keeping a low output voltage ripple. For very noise sensitive
    applications, the device can be forced to PWM Mode operation over the
    entire load range by pulling the MODE pin high.

    To jest niby step-up, ale zasada wydaje sie ogolna.

    J.

  • 46. Data: 2014-06-25 12:26:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >jakimś szczególnym prądem) pompując ładunek raz w tę raz w tamtą
    >stronę. Oczywiście sprawność wyjdzie wtedy 0% :).

    Ale to ma dalsze cechy:
    a) nagle wzrosnie obciazenie, trzeba nam pradu, a prad w dlawiku
    akurat odwrotny.
    b) bootstrapowy generator napiecia do tranzystora wysokiego ciagle
    dziala,

    >Trochę mnie zastanawia kiedy w praktyce może zadziałać to dodatkowe
    >ograniczenie przepięcia na wyjściu (próg 1,62V względem normalnego
    >1,225V).

    Po marksistowsku - skoro zrobili, to widac sie przydaje :-)

    J.

  • 47. Data: 2014-06-25 12:30:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, June 25, 2014, 10:29:00 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    tinyswitch
    > Wali calym impulsem. A potem wyjdzie z tego czkawk, albo nie wyjdzie

    Całym impulsem wali w sytuacji skrajnej, tak samo jak pomija cykle
    przy skrajnie małym obciążeniu. I na pewno nie jest PFM. Swoją drogą -
    wyciągnąłeś truchło z archiwum. Nowsze wersje pracują w czymś na
    kształt trybu prądowego. Formalnie jest to nadal hiccup ale z jeszcze
    węższym zakresem wycinania cykli niż poprzednie wersje.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 48. Data: 2014-06-25 13:12:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    [...]

> [...]
    > to dajemy generator pily, prosty komparator i mamy.
    > Pila nie musi nawet byc jakas bardzo liniowa, a generator praktycznie

    Piła z generatora nie jest konieczna dla PWM - w trybie prądowym, piła
    (rampa) pochodzi z prądu klucza...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 49. Data: 2014-06-25 14:13:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >Całym impulsem wali w sytuacji skrajnej, tak samo jak pomija cykle
    >przy skrajnie małym obciążeniu. I na pewno nie jest PFM. Swoją

    Ja tam czytam
    When enabled, the oscillator turns the power MOSFET on at the
    beginning of each cycle. The MOSFET is turned off when the current
    ramps up to the current limit. The maximum on-time of the MOSFET is
    limited to DCMAX by the oscillator. ....

    Once a cycle is started TinySwitch always completes the cycle (even
    when the ENABLE pin changes state half way through the cycle). ...

    The internal clock of the TinySwitch runs all the time. At the
    beginning of each clock cycle the TinySwitch samples the ENABLE pin to
    decide whether or not to implement a switch cycle. If the ENABLE pin
    is high (< 40 ?A), then a switching cycle takes place. If the ENABLE
    pin is low (greater than 50 ?A) then no switching cycle occurs, and
    the ENABLE pin status is sampled again at the start of the subsequent
    clock cycle.

    >wyciągnąłeś truchło z archiwum.

    pdf z 02/12, rev E, wiec chyba nie takie truchlo, skoro ciagle robia
    :-)

    J.

  • 50. Data: 2014-06-25 15:30:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

> [...]
    > When enabled, the oscillator turns the power MOSFET on at the
    > beginning of each cycle. The MOSFET is turned off when the current

    A current limit w nowych wersjach jest zmienny. I mamy na pół
    programowy tryb prądowy. Cykle skipping pojawia się tylko przy małych
    obciążeniach.

    > The maximum on-time of the MOSFET is limited to DCMAX by the oscillator. ....

    Oczywiste - zawsze jest jakieś ograniczenie. To chroni wbudowanego
    FETa trochę.

> [...]
    > clock cycle.
    > pdf z 02/12, rev E, wiec chyba nie takie truchlo, skoro ciagle robia

    Aktualizacja dokumentacji. Robią, bo do celów serwisowych musi być.
    Pierwszą serię TOPSwitcha też jeszcze da się kupić.

    --
    Best regards,
    RoMan