    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Stała f w DCDC
    Date: Wed, 25 Jun 2014 12:20:12 +0200

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

    >OK. Rozumiem, ale nie pamiętam czegoś tak działającego.

    Ja tez nie. Bo to taka naturalna kolej rzeczy - chcemy regulowac PWM,
    to dajemy generator pily, prosty komparator i mamy.
    Pila nie musi nawet byc jakas bardzo liniowa, a generator praktycznie
    i tak w kazdym ukladzie potrzebny.

    Ale tak nie musi byc.

    >Nie wiem z jakiej matematyki to wynika, ale z tego co widzę, to
    >wychodzi na to, że każda regulacja wypełnienia które zachowuje f
    >wymaga kompensacji pętli, a każda która może przy okazji zmienić f
    >nie wymaga.

    I to jest na moj gust zbyt daleko wysuniety wniosek.
    Sa dwa podejscia do regulacji przetwornicy:

    a) takie bym nazwal "klasyczne dla automatyki" - mamy wartosc
    wyjsciowa, zadana, wzmacniacz bledu, i element wyjsciowy, ktory jest
    regulatorem pradu w dlawiku, czyli wlasciwie PWM, ale zachowujacy
    stala czestotliwosc, lub nie ... i wtedy mamy osobny podwatek do
    dyskusji - czy lepsza stala f, czy zmienna, w takiem ukladzie.

    Oczywiscie taka petla potrafi sie wzbudzic, wiec trzeba stosownej
    kompensacji.

    b) takie, gdzie mamy prosty komparator, i gdy napiecie na wyjsciu
    spadnie, to generujemy jeden impuls, lub kilka, czy co tam sobie
    wymyslimy, czekajac az wrosnie.

    Tu nie ma ryzyka wzbudzenia ... ale tez mozna by rzec ze uklad jest
    stale w oscylacji :-)

    I jeszcze na cos takiego trafilem w opisie TPS61086:
    At light load, the device can operate in Power Save Mode with
    pulse-frequency-modulation (PFM) to improve the efficiency while
    keeping a low output voltage ripple. For very noise sensitive
    applications, the device can be forced to PWM Mode operation over the
    entire load range by pulling the MODE pin high.

    To jest niby step-up, ale zasada wydaje sie ogolna.

    J.