  • 211. Data: 2011-07-17 16:33:28
    Temat: Re: Software warranties
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 16/07/2011 20:29, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Andrzej Jarzabek"

    > Nie. Nie masz możliwości magicznie powielenia książki. Musisz ją
    > wyprodukować. Skopiować możesz treść.

    No ale właśnie w takim sensie mówi się o kopiowaniu w kontekście prawa
    autorskiego.

    > Jakim znowu "napisaniem książki od nowa"? Chcesz wymyślać nowego Hairy
    > Portiera, czy co?

    Ja nie chcę. Zwracam tylko uwagę, że nawet skopiowanie książki na ksero
    jest znacznie mniej kosztowne niż napisanie tej książki.

    > A, ty jesteś z tych, którym się wydaje, że z 30 zł ceny sklepowej
    > płyty/książki twórca dostaje 25?
    > Słodka naiwności...

    Nie wiem w jaki sposób to wyczytałeś z tego, co napisałem. Zasadę mamy
    taką, że honorarium autora jest przedmiotem umowy między wydawcą a
    autorem. Wydawca może wydawać dzieło tylko wtedy, kiedy zapłaci autorowi
    tyle, ile ten sobie zażyczy.

    > Istota prawa autorskiego była taka, żeby twórca miał bodźce do
    > tworzenia. Tyle, ze obecnie twórca jest w tym całym łańcuszku gdzieś
    > daleeeeeeeeeko na końcu.

    Skoro twórcy jednak tworzą, to widocznie bodźce są wystarczające.

    > Raczysz żartować? Kontrola druku jest praktycznie tak stara, jak sam
    > druk. Już w szesnastym wieku były przywileje na druk konkretnych dzieł.
    > (fakt, że trochę inny cel był pierwotnie, ale de facto załatwiały też
    > majątkowe prawa autorskie).

    Pisałem o Zoli przecież.

    > Taaaaak.
    > http://en.wikipedia.org/wiki/File:Copyright_term.svg

    Przecież nie o tym rozmawiamy.

    > Patrz wyżej - kopiowanie było do "czasów cyfrowych" nieistotne w tym
    > sensie, że nie miało większego znaczenia gospodarczego.

    No więc właśnie - ogólna zasada jest taka, że to, co ma znaczenie
    gospodarcze wymaga rozwiązania, w którym autor ma prawo do honorarium.

    > Chyba, że ktoś sobie uruchomił na szeroką skalę drukarnię i drukował
    > w setkach tysięcy LoTR-a na lewo, albo tłoczył longplaye Omegi, ale
    > raczej nie o takim przypadku mówimy.

    O takim przypadku _też_ mówimy. W końcu to też jest kopiowanie.

  • 212. Data: 2011-07-17 18:04:23
    Od: gregorius <grzegorz.gruza@spamerom_nie.gmail.com>

    W dniu 2011-07-17 18:14, Stachu 'Dozzie' K. pisze:
    > On 2011-07-17, Sebastian Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    [...]
    Wyciąłem wcześniejszą dyskusję, bo chciałem się odnieść do występujących
    w niej ogólników, a nie do konkretnych zdań.

    Ja (na dziś :-)) widzę sprawę tak: bez wnikania, czy bardziej
    skomplikowany jest soft, czy pralka (samochód czy przedmioty z innych
    dziedzin, w których gwarancje sprawnie funkcjonują) wiem, że środowisko
    działania pralki jest bardziej ustandaryzowane, tzn. pralka jest
    zasilana z sieci energetycznej o ustalonych z określoną tolerancją
    parametrach, ma podłączoną wodę z sieci o określonym ciśnieniu,
    twardości i inne. Tego nie ma dla softu. Ogólnie mówi się, że soft
    działa na komputerze z systemem operacyjnym Windows, wyposażonym w 512MB
    itd. Ale to opisuje tylko drobny fragment rzeczywistości - dlatego dobry
    soft może nie działać na konkretnym sprzęcie. Stąd uważam, że producent
    może dać gwarancję działania w konkretnym środowisku, ale nie wszędzie.
    Więc po wprowadzeniu obowiązkowych gwarancji producenci zaczną dążyć do
    tego, aby opisać środowisko, na które dają gwarancję co chyba za bardzo
    nie jest potrzebne dla zwykłego użytkownika, bo on i tak nie będzie
    instalował programu na "czystym XP".
    Z drugiej strony przyczyniam się do poglądu, że użytkownika nie powinno
    interesować, czy nie działa mu gra którą kupił, czy środowisko, w którym
    zainstalował.

    Zatem może warto lobbować w innym kierunku - np. żeby użytkownik miał
    możliwość zwrotu zakupionego programu w ciągu 10 dni (bo nie zadziałał
    mu na kompie w domu) bez podania przyczyny?

    gregorius

  • 213. Data: 2011-07-17 18:37:12
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-07-17 18:14, Stachu 'Dozzie' K. wrote:
    > ...w której występuje zdrowa konkurencja w zakresie produkcji systemów
    > operacyjnych kompatybilnych z Windows Server i w zakresie produkcji
    > sterowników do kart graficznych ATI.

    Nie występuje zdrowa konkurencja bo jest ona przygaszana przez różnego
    rodzaju certyfikaty, zmowy, standardy zamknięte, klucze szyfrujące,
    patenty, i cała masę innych ręcznie sterujących rynkiem elementów.
    Jednak nawet na tak chamsko sterowalnmy placu boju banda pryszczatych
    nastolatków dala radę skopać tłuste dupska MS, Sunowi i Apple na rynku
    serwerów (nie mówie że w całym, ale na tyle dużym że robi wrażenie).
    Daje to nadzieje że mimo tak czasem chamskich monopoli da się wygrać.
    Czyli rynek steruje się *mimo* paru kobinatorów pragnących położyć swoje
    łapska na kasie.

  • 214. Data: 2011-07-17 19:47:07
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 17/07/2011 14:35, Sebastian Biały wrote:

    > Co wtedy? Producent staje się z dnia na dzień bankrutem zmuszony do
    > oddania milionów? O cholera, chyba znalazlem metodę na łatwe udupianie
    > konkurencji.

    Czemu jednak przeczy historia produktów wadliwych, które jednak odniosły
    jakiś tam sukces na rynku. Ford Pinto chociażby.

  • 215. Data: 2011-07-17 22:12:49
    Temat: Re: Software warranties [OT]
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2011-07-17 15:18, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Well, duh. Więc w moim subiektywnym odczuciu niektóre podatki są
    > sprawiedliwe i moralnie uzasadnione, i subiektywnie się cieszę, jeśli
    > moi przedstawiciele właśnie takie podatki stanowią.

    Fajnie.
    Fajnie, że tylko niektóre. Z tego wynika, że ci sami ludzie stanowią
    również podatki "niesprawiedliwe". Jak je rozróżnić?
    I drugie pytanie, skoro ci sami ludzie stanowią również podatki
    niesprawiedliwe, to jaką masz gwarancję, że te "sprawiedliwe" (w twoim
    subiektywnym odczuciu oczywiście) są "sprawiedliwe" rzeczywiście?

    Jeżeli jednak są niesprawiedliwe dla kogoś innego, to znaczy, że są
    sprawiedliwe i niesprawiedliwe równocześnie. To byłaby sytuacja dość dziwna.

    > A twoje subiektywne
    > zdanie na ten temat mnie - jak wspomniałem - nie obchodzi.

    Zdziwiony jestem, że w ogóle odpisałeś... Nie pomyliłeś przypadkiem
    grupy _dyskusyjnej_ z blogiem albo czymś takim?

    > No ale jeśli sam twierdzisz, że sprawiedliwość jest subiektywna, to
    > czemu cię to oburza?

    A skąd wniosek, że mnie oburza? Nie po to czytam (a czasem sam coś
    skrobnę) na grupie _dyskusyjnej_ żeby sobie ciśnienie podnosić :)

    > Bo ty tak mówisz?

    Będziesz przeczył temu, że 2+2=4 tylko dlatego, że ja to powiedziałem?

    > I w czym to jest sprzeczne z tym, że taki kompromis może być sprawiedliwy?

    Sprzeczne z definicji. Z definicji kompromisu.
    http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2564125
    albo za wiki (wiem, wiem :) to żaden autorytet):
    "Wbrew obiegowej opinii kompromis nie jest optymalnym rozwiązaniem
    konfliktu, ponieważ oznacza konieczność rezygnacji z części interesów
    każdej ze stron."

    > Nawet w najbardziej demokratycznym ustroju są tacy, którch zdanie nikogo
    > nie interesuje.

    To prawda. Dlatego właśnie zakładają bloga i tam publikują swoje
    przemyślenia wyłączając system komentarzy. Monolog taki.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 216. Data: 2011-07-18 10:27:11
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
    >No ale właśnie w takim sensie mówi się o kopiowaniu w kontekście prawa
    >autorskiego.

    Łomatko. Ty usilnie starasz się nie zrozumieć, czy tylko udajesz?

    >Ja nie chcę. Zwracam tylko uwagę, że nawet skopiowanie książki na ksero
    >jest znacznie mniej kosztowne niż napisanie tej książki.

    Czyżbyś właśnie odkrył druk? Witamy w fafnastym wieku.

    >Nie wiem w jaki sposób to wyczytałeś z tego, co napisałem.

    Jeśli uważasz, że cena egzemplarza książki zależy w istotnym stopniu od
    honorarium twórcy, to musi to być istotny składnik tejże, nieprawdaż?

    >Zasadę mamy
    >taką, że honorarium autora jest przedmiotem umowy między wydawcą a
    >autorem. Wydawca może wydawać dzieło tylko wtedy, kiedy zapłaci autorowi
    >tyle, ile ten sobie zażyczy.

    Och, oczywiście. Podobnie, jak mamy zasadę taką, że mogę w Warszawie
    poruszać się transportem ZTM, albo transportem ZTM. A, i jeszcze może
    być transport ZTM.

    >Skoro twórcy jednak tworzą, to widocznie bodźce są wystarczające.

    Kurczę, poważnie? To po co np. DMCA, skoro bodźce do tworzenia były
    wystarczające?

    >Pisałem o Zoli przecież.

    No i? To coś zmienia w kwestii umieszczenia przez ciebie początków prawa
    autorskiego w 19 wieku?

    >Przecież nie o tym rozmawiamy.

    Rozmawiamy o prawie autorskim. Absurdalne wydłużanie czasu dojenia jest
    elementem jego obecnej praktyki.

    >No więc właśnie - ogólna zasada jest taka, że to, co ma znaczenie
    >gospodarcze wymaga rozwiązania, w którym autor ma prawo do honorarium.

    Znowu - mylnie utożsamiasz producenta z autorem.
    BTW, skoro tak bronisz praw biednych autorów, powiedz mi gdzie mogę
    wyegzekwować swoje prawa jako odbiorcy. Zapłaciłem wieki temu za płytę
    wydaną na winylu. Skoro teraz wyszło to samo na CD, chcę za niewielką
    opłatą (koszt tłoczenia CD jest IIRC rzędu 1-2zł) to samo w postaci CD.
    W końcu za sam utwór już zapłaciłem i mam prawo do korzystania z niego.

    --
    \------------------------/
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 217. Data: 2011-07-18 11:24:41
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 17.07.2011 18:12, Stachu 'Dozzie' K. wrote:

    > Mariusz, ale to akurat dobry argument, tylko oznacza, że nie należałoby
    > na bezczelnego i bezmyślnie kopiować całego mechanizmu gwarancji
    > z produktów materialnych, a przejrzeć what's applicable.

    Podejrzewam, że nic nie jest applicable. To dwa światy osobne, jedyne co
    je łączy, to jest to, że odbiorca za to zapłacił.

    Jak porównujemy ze sprzętem AGD to jakby producent pralek miał dać
    gwarancję na pralkę, która będzie podpięta do sieci 230 albo 110V, i
    albo do stałego, albo do zmiennego, czasami będzie się lał kwas azotowy,
    czasami woda destylowana. Czasami proszek, czasami piasek.

    Wiesz dobrze ile jest zmiennych w środowisku. Nota bene, są tzw wersje
    testowe. Możesz za darmo używać przez miesiąc albo odpalić kilka razy i
    zobaczyć czy działa.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 218. Data: 2011-07-18 20:27:55
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 17/07/2011 23:12, Kviat wrote:

    > Fajnie.
    > Fajnie, że tylko niektóre. Z tego wynika, że ci sami ludzie stanowią
    > również podatki "niesprawiedliwe". Jak je rozróżnić?

    Kierując się tak zwanym poczuciem sprawiedliwości, rzecz jasna.

    > I drugie pytanie, skoro ci sami ludzie stanowią również podatki
    > niesprawiedliwe, to jaką masz gwarancję, że te "sprawiedliwe" (w twoim
    > subiektywnym odczuciu oczywiście) są "sprawiedliwe" rzeczywiście?

    Jeśli zakładamy, że sprawiedliwość to tylko subiektywne odczucie, to z
    definicji to, co jest sprawiedliwe w moim subiektywnym odczuciu, jest
    również sprawiedliwe rzeczywiście.

    > Jeżeli jednak są niesprawiedliwe dla kogoś innego, to znaczy, że są
    > sprawiedliwe i niesprawiedliwe równocześnie. To byłaby sytuacja dość
    > dziwna.

    Czy dziwi cię również, że ta sama zupa może być równocześnie smaczna i
    niesmaczna, albo to samo malowidło jednocześnie ładne i nieładne?

    > Zdziwiony jestem, że w ogóle odpisałeś... Nie pomyliłeś przypadkiem
    > grupy _dyskusyjnej_ z blogiem albo czymś takim?

    Nie pomyliłem. Jak się zastanowisz dlaczego odpisałem i co napisałem, to
    może ci się sprawa wyklaruje.

    > A skąd wniosek, że mnie oburza? Nie po to czytam (a czasem sam coś
    > skrobnę) na grupie _dyskusyjnej_ żeby sobie ciśnienie podnosić :)

    Znowu - ani twoje osobiste odczucia, ani tym bardziej reakcje
    fizjologiczne mnie nie obchodzą zbytnio. Odniosłem się do tego, co
    napisałeś.

    > Będziesz przeczył temu, że 2+2=4 tylko dlatego, że ja to powiedziałem?

    Będę wymagał jakiegoś sensownego uzasadnienia, a nie tylko "przyjmij do
    wiadomości". Na razie twoja argumentacja jest absurdalna, a więc
    przyjmij łaskawie do wiadomości, że jesteś głupi.

> [...]
    > "Wbrew obiegowej opinii kompromis nie jest optymalnym rozwiązaniem
    > konfliktu, ponieważ oznacza konieczność rezygnacji z części interesów

    Po pierwsze głupkowaty tekst z wikipedii to tylko głukowaty teskt z
    wikipedii.

    Jeśli chodzi o definicję z SJP, to chyba mi jakiś choclik podmienił
    internet, bo jak ja otwieram linka, to napisane jest:

    kompromis
    1. <<porozumienie osiągnięte w wyniku wzajemnych ustępstw>>
    2. <<odstępstwo od zasad, założeń lub poglądów w imię ważnych celów lub
    dla praktycznych korzyści>>

    Pytanie tylko, czy jak ty otwierałeś tę definicję, to w tej definicji
    było napisane, że kompromis to takie porozumienie, które nie jest
    sprawiedliwe, czy po prostu nie potrafisz czytać ze zrozumieniem.

    > To prawda. Dlatego właśnie zakładają bloga i tam publikują swoje
    > przemyślenia wyłączając system komentarzy. Monolog taki.

    Może i powinieneś tak zrobić - zapewniam, że jak zrobisz wpis o tym, że
    podatki są niesprawiedliwe, to na pewno nie wejdę i nie przeczytam.

  • 219. Data: 2011-07-18 20:42:03
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2011-07-18 22:27, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Będę wymagał jakiegoś sensownego uzasadnienia, a nie tylko "przyjmij do
    > wiadomości". Na razie twoja argumentacja jest absurdalna, a więc
    > przyjmij łaskawie do wiadomości, że jesteś głupi.

    Sensowne uzasadnienie już dostałeś, tylko go nie zrozumiałeś.
    A licytacja na epitety zapożyczone z przedszkola mnie nie interesuje.

    EOT

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 220. Data: 2011-07-18 21:17:10
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 18/07/2011 11:27, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Andrzej Jarzabek"
    >
    > Łomatko. Ty usilnie starasz się nie zrozumieć, czy tylko udajesz?

    Jeszcze raz przywołam kontekst "jakby zrównując oprogramowanie z
    obiektami fizycznymi, których kopiować się nie da" - to jest absurd, bo
    skoro w takim sensie jak piszesz obiektów fizycznych kopiować się nie
    da, to nie ma potrzeby również istnienia praw zabraniających robienia
    tego. Prawo autorskie dotyczy treści utworów, którą jak najbardziej
    kopiować się da - i w związku z tym prawo zabrania kopiowania treści
    beez zezwolenia autora - z wyjątkiem szczególnych przypadków. Dla
    oprogramowania katalog tych szczególnych przypadków jest po prostu nieco
    inny niż dla innych dzieł. Nie w tym żadnego szczególnego podobieństwa
    do obiektów fizycznych.

    > Czyżbyś właśnie odkrył druk? Witamy w fafnastym wieku.

    Ksero to nie druk.

    > Jeśli uważasz, że cena egzemplarza książki zależy w istotnym stopniu od
    > honorarium twórcy, to musi to być istotny składnik tejże, nieprawdaż?

    To jest nieistotne. Istotne jest to, że żeby twórca dostał honorarium,
    ma prawo dysponować swoim dziełem. To, że możesz w ogóle z tego dzieła
    skorzystać wynika tylko z tego, że twórca nim tak zadysponował, żebyś
    mógł. Bez tego jeśli chcesz sobie przeczytać nową powieść Stephena
    Kinga, to musiałbyś skontaktować się ze Stephenem Kingiem i zapłacić mu
    za napisanie powieści.

    I na takiej właśnie zasadzie opierało się utrzymywanie się z
    działalności twórczej do 19. wieku - nazywało się to mecenatem.

    > Och, oczywiście. Podobnie, jak mamy zasadę taką, że mogę w Warszawie
    > poruszać się transportem ZTM, albo transportem ZTM. A, i jeszcze może
    > być transport ZTM.

    Kup se auto.

    > Kurczę, poważnie? To po co np. DMCA, skoro bodźce do tworzenia były
    > wystarczające?

    Żeby skuteczniej zwalczać piractwo, oczywiście.

    > No i? To coś zmienia w kwestii umieszczenia przez ciebie początków prawa
    > autorskiego w 19 wieku?

    Nic takiego nie napisałem.

    > Rozmawiamy o prawie autorskim. Absurdalne wydłużanie czasu dojenia jest
    > elementem jego obecnej praktyki.

    Jednym z wielu elementów. Akurat nie należącym do tych, o których
    rozmawialiśmy.

    > Znowu - mylnie utożsamiasz producenta z autorem.

    Nie utożsamiam. Przyjęta norma jest taka, że prawo autora do honorarium
    realizowane jest w ten sposób, że bez zgody autora nie można
    rozprowadzać jego dzieł. W ten sposób autor może sobie wyznaczyć warunki
    jakie chce, i przy takich warunkach albo się znajdzie ktoś, kto będzie
    go wydawał, albo się nie znajdzie, i wtedy nikt inny nie ma prawa go
    wydać. Natomiast autor jeśli nie znajdzie wydawcy i jeśli uważa, że jego
    dzieła się tak świetnie sprzedadzą, że warunki, które wszyscy wydawcy
    odrzucili, były rzeczywiście dla nick korzystne - zawsze ma prawo się
    wydać własnym sumptem.

> [...]
    > opłatą (koszt tłoczenia CD jest IIRC rzędu 1-2zł) to samo w postaci CD.
    > W końcu za sam utwór już zapłaciłem i mam prawo do korzystania z niego.

    Po pierwsze zapłaciłeś za egzemplarz utworu, nie za "sam utwór". Nie
    daje ci to żadnych praw do otrzymywania kolejnych egzemplarzy.

    Natomiast mam dla ciebie dobrą wiadomość: w ramach własnego użytku
    osobistego masz jak najbardziej prawo do zgrania sobie tego na komputer
    i wypalenia na CD. Są nawet specjalne gramofony na USB.