  • 1. Data: 2010-06-28 13:47:22
    Temat: Soft do statystyki ogniskowych
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    Tak mnie właśnie naszło przy rozważaniach o jakichś kolejnych zakupach
    optycznych, że przydałaby mi się statystyka ogniskowych na jakich
    najczęściej robię. Idea świta mi taka: wskazuję programowi folder ze
    zdjęciami, on se liczy, mierzy, myśli, a na koniec wyplówa mi plik
    tekstowy z informacjami, że na x zdjęć, y było zorbione na takiej
    ogniskowej, z na takiej itp.
    Jakby jeszcze wyciągał z exifów czasy i ISO, to nawet byłbym gotów za
    to zapłacić jakąś rozsądną kwotę. Da się tak, czy mam zacząć szukać
    jakiegoś skrypciarza z nadmiarem wolnego czasu i chętką na flaszkę?

    de Fresz

  • 2. Data: 2010-06-28 14:20:59
    Temat: Re: Soft do statystyki ogniskowych
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    On 28 Cze, 15:47, de Fresz <d...@n...o2.pl> wrote:
    > Tak mnie w a nie nasz o przy rozwa aniach o jakich kolejnych zakupach
    > optycznych, e przyda aby mi si statystyka ogniskowych na jakich
    > najcz ciej robi . Idea wita mi taka: wskazuj programowi folder ze
    > zdj ciami, on se liczy, mierzy, my li, a na koniec wypl wa mi plik
    > tekstowy z informacjami, e na x zdj , y by o zorbione na takiej
    > ogniskowej, z na takiej itp.
    > Jakby jeszcze wyci ga z exif w czasy i ISO, to nawet by bym got w za
    > to zap aci jak rozs dn kwot . Da si tak, czy mam zacz szuka
    > jakiego skrypciarza z nadmiarem wolnego czasu i ch tk na flaszk ?

> [...]

    Exposure Plot

    Wypluwa na ekran w postaci wykresów :)

    Pozdrawiam, Tomasz

  • 3. Data: 2010-06-28 19:04:24
    Od: Robert Gomulka <c...@e...pl>

    de Fresz wrote:

    [cut]
    W ramach wprawek Pythonowych prosty skrypt:
    #!/usr/bin/python
    # TODO - percentage counter
    # TODO - recursive traversal
    # TODO - error handling
    # TODO - values sorting
    # TODO - values formatting

    import pyexiv2
    import os
    import sys

    files = os.listdir(sys.argv[1])

    exposures = {}
    focals = {}
    isos = {}
    count = 0

    for jpeg in files:
    count += 1
    image = pyexiv2.Image(jpeg)
    image.readMetadata()
    expstr = str(image['Exif.Photo.ExposureTime'])
    if expstr in exposures:
    exposures[expstr] += 1
    else:
    exposures[expstr] = 1
    focstr = str(image['Exif.Photo.FocalLength'])
    if focstr in focals:
    focals[focstr] += 1
    else:
    focals[focstr] = 1
    isostr = str(image['Exif.Photo.ISOSpeedRatings'])
    if isostr in isos:
    isos[isostr] += 1
    else:
    isos[isostr] = 1

    print "Exposures"
    expkeys = exposures.keys()
    for expkey in expkeys:
    print expkey, exposures[expkey], "/", count

    print
    print "Focal lenghts"
    fockeys = focals.keys()
    for fockey in fockeys:
    print fockey, focals[fockey], "/", count

    print
    print "Iso values"
    isokeys = isos.keys()
    for isokey in isokeys:
    print isokey, isos[isokey], "/", count

    Brzydki, ale w podstawowej wersji w bardzo podstawowym zakresie działa :)
    Wymaga Pythona z bibliotekami. Wywołuje się go z jednym parametrem -
    katalogiem do przeanalizowania. Nie działa rekursywnie.

    Z pewnością na sieci znajdziesz lepsze implementacje, ta powstała wyłącznie
    jako ćwiczenie.

    Pozdrawiam,
    Robert

  • 4. Data: 2010-06-28 19:12:06
    Od: "de Fresz" <d...@N...gazeta.pl>

    Tomasz Worek <t...@g...com> napisał(a):

    > Exposure Plot
    >
    > Wypluwa na ekran w postaci wykres=F3w :)

    Wydawał się z początku idealny, ale niestety nie łyka NEFów, tylko JPGi. Nic
    to, jak nie znajdzie się nic innego, to zapuszczę jakiegoś batcha...

    Pozdrawiam
    de Fresz

  • 5. Data: 2010-06-28 19:54:11
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    de Fresz napisał:

    > Wydawał się z początku idealny, ale niestety nie łyka NEFów, tylko JPGi. Nic
    > to, jak nie znajdzie się nic innego, to zapuszczę jakiegoś batcha...

    Jakąś strasznie starą wersję pyexiv2 masz. Exiv2 od dość dawna wspiera
    odczyt danych z różnych RAWów.

    m.

  • 6. Data: 2010-06-29 14:16:22
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-06-28 21:04:24 +0200, Robert Gomulka <c...@e...pl> said:

    > W ramach wprawek Pythonowych prosty skrypt:
    (...)
> [...]
    > katalogiem do przeanalizowania. Nie działa rekursywnie.
    >
    > Z pewnością na sieci znajdziesz lepsze implementacje, ta powstała wyłącznie

    Dzięki Tobie i Mikołajowi, ale jak się mam bawić z Terminalem czy
    innymi Phytonami, to już se wolę zapuścić eksport paru katalogów z LR
    do jotpegów ;-)

    de Fresz

  • 7. Data: 2010-06-30 16:40:52
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-06-29 16:16:22 +0200, de Fresz <d...@n...o2.pl> said:

    > Dzięki Tobie i Mikołajowi, ale jak się mam bawić z Terminalem czy
    > innymi Phytonami, to już se wolę zapuścić eksport paru katalogów z LR
    > do jotpegów ;-)

    Ale wiesz, że dzięki temu nie dowiesz się jakiego obiektywu
    potrzebujesz, tylko jaki masz?
    Tak wiem. Jeżeli x% będzie na krańcu zakresu, to znaczy, że ten zakres
    trzeba rozszerzyć.
    Tylko, czy będzie z tego wynikało o ile rozszerzyć?
    :)
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2010-07-01 09:12:10
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-06-30 18:40:52 +0200, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> said:

    > Ale wiesz, że dzięki temu nie dowiesz się jakiego obiektywu
    > potrzebujesz, tylko jaki masz?

    Poniekąd - masz rację. Ale nie w tym przypadku ;-)

    > Tak wiem. Jeżeli x% będzie na krańcu zakresu, to znaczy, że ten zakres
    > trzeba rozszerzyć.
    > Tylko, czy będzie z tego wynikało o ile rozszerzyć?
    > :)

    No ale pytanie brzmi - na co konkretnie? Tera mam 18-105,
    bezdyskusyjnie potrzebuję UWA, więc dolny zakres jest i tak poza
    konkursem, to wiem bez żadnego softu. Ale że często robie w marnym
    świetle, to zastanawiam się nad czymś pokroju 17-50/2.8 oraz czymś
    dłuższym do sporadycznego używania (tak z 5 razy do roku może). I moje
    dylematy dotyczą głównie zakresu 50-100 (bo znów, 200-250 jest poza
    konkursem), jak często wychodzę ponad 50 i jak często jest to w
    zakresie do powiedzmy 70-80. Bo może jednak opędzę to tfu tfu jakąś
    stałką, jeśli się okaże że któraś ogniskowa jest ponadprzeciętnie
    często w użyciu (a jakoś w czasie robienia zdjęć nie zwykłem zerkać na
    pozycję pierścienia ogniskowych).
    Mam też 50, ale ta ogniskowa mi siakoś nie leży na kropie, przynajmniej
    gdy ją przypinam i dlatego myśle o zastąpieniu jej makrem (np. 60/2
    Tamiego). Acz ciekawe dla mnie jest to, jak często używam takiej
    ogniskowej nieświadomie, bo może to tylko wyłazi moja niechęć do stałek.
    Ot, takie tam dylematy, o rozstrzygnięcie których zupełnie nie warto
    pytać innych, bo każdy ma jakieś swoje własne preferencje i swoje
    własne wypracowane sposoby używania szkieł.

    de Fresz

  • 9. Data: 2010-07-01 14:55:32
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-01 11:12:10 +0200, de Fresz <d...@n...o2.pl> said:

    > Ot, takie tam dylematy, o rozstrzygnięcie których zupełnie nie warto
    > pytać innych, bo każdy ma jakieś swoje własne preferencje i swoje
    > własne wypracowane sposoby używania szkieł.

    Koniecznie zrób tę statystykę. W sumie co Ci szkodzi.

    Z doświadczenia wiem, że wybór ogniskowej w przypadku zooma, jest
    bardzo często przypadkowy. Nie chce nam się chodzić to kręcimy
    pierścieniem. Chyba że zależy nam na konkretnej perspektywie - tak
    wiem, że perspektywa nie zależy od ogniskowej :) - to wtedy kręcimy
    najczęściej w skrajne pozycje. Dopiero używanie tfu stałek, zmusza do
    myślenia o ogniskowej nie tylko o sposobie na problemy z odległością. W
    chwili obecnej sprzedaję RZ z czterema szkłami. Zastąpiła ją M7, z
    docelowo trzema.
    IMHO dokup po prostu 17-50 - jak już kupisz UW. Wtedy okaże się, jak
    często będziesz zapinał 18-105.