  • 11. Data: 2011-09-12 13:16:43
    Temat: Re: Skopiowanie danych z dyskow ATA
    Od: DooMiniK <bachusmalpapostpl>

    On 12/09/2011 13:35, G Nowak wrote:

    > Nie bedzie zadnych cudow, pod warunkiem ze sprawdzisz kolejnosc
    > bootowania po podpieciu nowego dysku (niektore cudowne plyty ustawiaja
    > wg wlasnego "widzimisie" po podpieciu nowego dysku).

    Taki dysk lubi się wcisnąć między litery dysków. Przykładowo obecnie
    kolega ma:
    C - OS
    D - Inne programy

    Taki dodatkowy dysk (to też zależy od OS) potrafi wciąć się jako D
    i wypchąć obecny D na inną literę.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 12. Data: 2011-09-12 13:41:11
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    net...
    > Czy mam sie spodziewac jakichs problemow z uruchomieniem systemu po
    > podpieciu starych dyskow? Kiedy byly uzywane, oba byly dyskami systemowymi
    > i jest na nich Win XP. Jak ustawic zworki? Zmieniac cokolwiek w BIOS-ie?

    Ustawić kolejność bootowania.

  • 13. Data: 2011-09-12 14:42:36
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 12 Sep 2011 14:16:43 +0100, DooMiniK napisał(a):

> [...]
    > C - OS
    > D - Inne programy
    >
    > Taki dodatkowy dysk (to też zależy od OS) potrafi wciąć się jako D

    W przypadku Windows '9x to tak było (tam to szło o ile dobrze pamiętam:
    pierwsza partycja podstawowa dysku primary master, później pierwsza
    podstawowa secondary master, pierwsza podstawowa primary slave, pierwsza
    podstawowa secondary slave, pierwsza rozszerzona primary master itd.).
    Jednak od czasów Windows 2000 (pierwszy na jądrze NT, którego używałem), to
    raczej nie kojarzę takiej sytuacji, by kolejny podłączony dysk poprzestawiał
    mi ozna.

    [ Tylko pokłady bezinteresownego skurwysyństwa mają nieograniczone ]
    [ możliwości regeneracyjne. (znalezione w necie) ]

  • 14. Data: 2011-09-12 16:13:33
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Jacek Maciejewski" napisał:

    > Możesz podpiąć i dwa na raz ale wtedy ustaw zworki
    > na slave i master odpowiednio.

    Veto. Należy raz na zawsze ustawić na wszystkich posiadanych napędach PATA
    Cable Select i zapomnieć w ogóle o istnieniu zworek.

    JoteR

  • 15. Data: 2011-09-12 18:12:36
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 12 Sep 2011 18:13:33 +0200, JoteR napisał(a):

    > Veto. Należy raz na zawsze ustawić na wszystkich posiadanych napędach PATA
    > Cable Select i zapomnieć w ogóle o istnieniu zworek.

    Do momentu, aż trafisz na taki napęd / kombinację napędów, która Cię tak
    przećwiczy ze zworkologii i kabelkologii, że aż Ci się odechce. :)

    Miałem takiego 80GB Maxtora swego czasu. Póki sam na taśmie - można mu było
    ustawiać Cable Select i przepinać po złączach, albo wymuszać master czy
    slave i (przy odpowiednio wpiętej taśmie oczywiście) działał, jak należy.
    Zapięcie mu jakiegokolwiek innego dysku, z ustawionym cable select
    powodowało, że drugi dysk za diabła się nie wykrywał. Wymuszenie master, czy
    slave powodowały, że dyski się wprawdzie wykrywały, ale transfer z owego
    Maxtora leciał na pysk (przy Athlonie 64 3000+ i 2GB ram, w momencie gdy
    rzeczony Maxtor był primary master i dyskiem systemowym, po zapięciu mu np.
    40GB Barracudy jako primary slave, XP Professional podnosił się około 15
    minut). Pomimo tego, że kontroler usłużnie zgłaszał włączone UDMA.

    [ Optymista nigdy nie będzie przyjemnie zaskoczony. (JoeMonster.org) ]

  • 16. Data: 2011-09-12 20:35:38
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Przemysław Ryk" napisał:

    > Do momentu, aż trafisz na taki napęd / kombinację napędów, która Cię tak
    > przećwiczy ze zworkologii i kabelkologii, że aż Ci się odechce. :)

    Przez ostatnich parę miesięcy obrobiłem kilkadziesiąt komputerów, począwszy
    od zabytków na i815 po P45 z najrozmaitszymi dyskami, z najbardziej
    kapryśnymi pod tym względem Caviarami włącznie i Cable Select zawsze
    działał. Nawet na płytach z (za przeproszeniem) VIA.

    > Miałem takiego 80GB Maxtora swego czasu.

    A dziękuję, Maxtory również.

    > transfer z owego Maxtora leciał na pysk (przy Athlonie 64 3000+ i 2GB ram,

    Jak się podłącza porządny dysk do byle czego...
    Wkażdemraziebądź ja każdy napęd PATA, jaki wpadnie mi w łapy, przestawiam od
    razu na Cable Select i mam święty spokój, mogę zawsze podłączyć mu z marszu
    na taśmie towarzysza, nie zachodząc w głowę, jako co go ustawiłem w
    zamierzchłej przeszłości. I jeszcze nic mi się nie zbuntowało, pomimo
    najróżniejszych kombinacji z nagrywarkami włącznie, nawet na przejściówkach
    USB -> IDE. A ponieważ nie mam podstaw, aby mniemać o sobie, iż jestem
    jakimś szczególnie wyjątkowym szczęściarzem, więc pozwolę sobie nadal trwać
    w błogim przekonaniu, że ów Cable Select po prostu działa. Ot tak, po
    prostu. Ale jak ktoś żyje w nieustannym strachu, że spotka go jakieś
    wyjątkowe nieszczęście, to niech nadal branzluje się po omacku zworkami.

    JoteR

  • 17. Data: 2011-09-12 21:49:13
    Od: "Przemek" <r...@o...pl>

    Maciek nam wczesniej objawił, a ja odpowiadam:
    > Rozumiem, ze technicznie taka przejsciowka niczym nie rozni sie od
    > kieszeni zewnetrznej na dysk 3,5 cala podlaczanej przez USB?

    Teoretycznie tak, nie różni się, ale kieszeń mi działa, przejściówka żadna.
    Przem

  • 18. Data: 2011-09-12 22:32:36
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Mon, 12 Sep 2011 22:35:38 +0200, JoteR napisał(a):

> [...]
    > kapryśnymi pod tym względem Caviarami włącznie i Cable Select zawsze
    > działał. Nawet na płytach z (za przeproszeniem) VIA.

    Ależ ja nie mówię, że to niemożliwe. Z własnych doświadczeń wynika mi
    jednak, że niejednokrotnie ustawienie właściwej zworkologii i właściwego
    podpięcia dysków na taśmie mogło wyeliminować część problemów. Nie żebym
    jakieś potworne ilości kombinacji dysków przerobił, ale jakoś po kilku
    cudacznych reakcjach nauczyłem się, że ustawiam dysk 1 na master, dysk 2 na
    slave, zapinam w odpowiednie końcówki taśm.

    > A dziękuję, Maxtory również.

    Ależ nie ma za co dziękować. :D

    > Jak się podłącza porządny dysk do byle czego...

    Który w moim przypadku to był ten porządny, a który to to byle co? Z tym
    Maxtorem jaja miałem zarówno na (AFAIR):
    - Asus A7V133 na VIA KT133A
    - Asus A7N8X na nForce 2 Ultra
    - DFI LanParty NF4 Ultra-D na nForce 4 Ultra (tutaj akurat najkrócej)

    Wtedy nie chciało mi się zapuszczać benchmarków odnośnie transferów z dysków
    w danych kombinacjach zapiętych. Ale ten Maxtor dał mi zdrowo do wiwatu. Po
    prostu - jak miał coś ze sobą zapięte na jednej taśmie - szlag go trafiał, a
    mnie przy okazji. :-/

> [...]
    > prostu. Ale jak ktoś żyje w nieustannym strachu, że spotka go jakieś
    > wyjątkowe nieszczęście, to niech nadal branzluje się po omacku zworkami.

    Teee... Bóbr... Ale wypuść już to powietrze co? :D

    Ja tylko chciałem zauważyć, że problem _może_, choć nie musi wystąpić.
    Zdarzały mi się sytuacje, że niektóre kombinacje dwóch napędów w opcji:
    1) oba dyski na cable select, dysk 1 wpięty do końcówki master taśmy, dysk 2
    wpięty do końcówki slave taśmy - nie wykrywały się
    2) te same dwa dyski zamienione miejscami na taśmie zaczynały działać raczej
    bezproblemowo
    3) te same dyski wpięte do taśmy jak w sytuacji 1), ale z ustawioną
    zworkologią na master / slave (w zależności od napędu), zaczynały być
    poprawnie wykrywane

    Jakie modele płyt, jakie modele dysków, jakie chipsety - nie powiem Ci w tej
    chwili. Sam żałuję, że notatek z takich "zabaw" nie mam. :D

    [ Nie należy siadać na honorze, bo jedynym efektem będą odciski na dupie. ]
    [ (Tadeusz Kochanowicz) ]

  • 19. Data: 2011-09-13 05:41:24
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Przemysław Ryk" napisał:

    > Ale ten Maxtor dał mi zdrowo do wiwatu. Po prostu - jak miał coś ze sobą
    > zapięte na jednej taśmie - szlag go trafiał, a mnie przy okazji. :-/

    Ale pisałeś, że pajacował również przy zworkowaniu Master/Slave, nie tylko
    przy Cable Select. Zatem mój stan błogości nie został naruszony.

    > Teee... Bóbr... Ale wypuść już to powietrze co? :D

    Zając! Czapka...

    > Ja tylko chciałem zauważyć, że problem _może_, choć nie musi wystąpić.

    Problem to się robi się wtedy, gdy na dysku nie ma opisu zworek lub opis
    jest tak umieszczony, że nawet świecąc latarką nie można go odczytać i
    trzeba wykręcać pracowicie śruby, żeby dysk przezworkować. Jako osobnik
    wyjątkowo leniwy wolę to robić raz na dekadę, w razie natrafienia na tę mało
    prawdopodobną kombinację, w znakomitej większości przypadków spuszczając się
    na doskonale działający mechanizm Cable Select.

    JoteR

  • 20. Data: 2011-09-13 07:16:38
    Od: "_ąćęłńóśźż" <j...@W...gazeta.pl>

    No to chyba nie miałeś IBM 60 GB, który po ćwiczeniach ze zworkologii (chyba
    wszystkie permutacje przerobiłem) odmówił mi w ogóle współpracy (98SE).

    -----