  • 11. Data: 2012-01-06 14:29:25
    Temat: Re: Sklejanie styków przekaźnika
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    news:je4pi3$iu5$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > wewnętrzne, oparte na żarówkach typu LED 230V 6x3W. Oświetlenie zewnętrzne
    > załączane raz dziennie na podstawie sygnału z czujnika zmierzchowego,
    > wewnętrzne w oparciu o czujniki ruchu.
    > Problem polega na tym, że od czasu do czasu sklejają się styki przekaźnika
    > załączającego dany obwód. Ostatnio dzieje się to właściwie tylko w
    > obwodzie oświetlenia wewnętrznego, za to prawie codziennie i nawet kilka
    > razy dziennie.
    > Obwodów tego typu mam znacznie więcej, ale problem dotyczy tylko tych
    > dwóch. Przeniesienie na inny przekaźnik nie rozwiązuje problemu (ten nowy
    r-wejsc-i-wyjsc-na-szyne-DIN
    > jest przystosowane do napięcia 230V i prądu do 16A. Producent nie zaleca
    > sterowania obciążeniami indukcyjnymi.
    > Czy ktoś ma pomysł jak rozwiązać taki problem?
    >
    > --

    Może tam są jakies przekażniki do d.....y i trzeba by je wymienic na inne?
    Jeżeli chcesz w miarę tanio to poprawić (naprawić) bez wymiany przekaźnikow,
    to daj dodatkowy porządny stycznik (przekaźnik) w obwodzie załanczania
    każdego przekaźnika. Przekażnik twojego urządzenia będzie załanczał tylko
    stycznik, a ten światła czy co tam chcesz. Tak się kiedyś robiło dla
    ochrony styków programatorów w pralkach (grzałka wody) np. Lunach.
    Taniej bylo założyc dodatkowy przekaźnik niż kupowac nowy drogi programator
    gdy się styki poupalały.

    J.

  • 12. Data: 2012-01-06 14:40:19
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > ... to daj dodatkowy porządny stycznik (przekaźnik) w obwodzie
    Ile kosztuje?
    20 zł?
    Po co.
    Jeśli już wymieniać to zrezygnować z tej technologii.
    Jest taniej i lepiej.

    > załanczał tylko stycznik, a ten światła czy co tam chcesz. Tak się
    > kiedyś robiło dla ochrony styków programatorów w pralkach (grzałka wody)
    > np. Lunach.
    To prawda. Sam tak przerabiałem pralkę BIO gdzieś tak 3 dekady temu.
    Wtedy byłem z tego dumny, a wszyscy mnie chwalili.
    Gdybym pozostał z tą dumą do dziś to przegapiłbym rozwój w elektronice.
    W tym czasie już widziałem w Berlinie tzw. Zachodnim sklep Conrad
    Elektronik,
    gdzie asortyment powalał na kolana.
    Pewnie SSR też były.

  • 13. Data: 2012-01-06 14:58:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 5 Jan 2012 19:17:19 +0100, Bartek napisał(a):

> [...]
    > sterowania obciążeniami indukcyjnymi.
    > Czy ktoś ma pomysł jak rozwiązać taki problem?

    Takie zjawisko nie powinno mieć miejsca. Czy pisałeś do Satela podając
    objawy i opisując załączane obciążenie? Może im się trafiła partia
    badziewnych przekaźników, znaja problem i ci wymienią urządzenie?
    --
    Jacek

  • 14. Data: 2012-01-06 21:24:43
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 06.01.2012 13:47, Sylwester Łazar wrote:

    > Nie musisz wierzyć - sprawdź.

    Przy najbliższej okazji zrobię to, choć nie wiem czym on miałby być
    lepszy od zwykłego triaka BT136 + optotriak MOC2030 a takie z
    niepowodzeniami stosowałem - padają często przy przepaleniu się żarówki.
    W korytarzu mam oświetlenie na czujkę z triakiem - wymieniałem go coś ze
    dwa razy - już mi się nie chce, bo ta w halogenie na zewnątrz wesoło
    cyka przekaźnikiem i wciąż działa.
    Próbowałem też użyć triaków do sterowania silniczków synchronicznych od
    kamery obrotowej (starego typu) - tam jest w szereg wyłącznik krańcowy i
    po jego zadziałaniu zwykle triak dokonywał żywota. Próbowałem dawać
    jakieś gasiki ale to powodowało, że nie wylatywał co drugi raz tylko
    powiedzmy co dwudziesty. W końcu wpadłem na pomysł, żeby przełączyć
    krańcówki w obwód bramki triaka co wiązało się ze sporą przeróbką
    okablowania (obrotowa głowica!). Po kolejnej awarii dałem sobie spokój i
    wsadziłem przekaźniki. Podobna sytuacja może być w silnikach od rolet.

    Mirek.

  • 15. Data: 2012-01-06 23:23:50
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Przy najbliższej okazji zrobię to, choć nie wiem czym on miałby być
    > lepszy od zwykłego triaka BT136 + optotriak MOC2030 a takie z
    Mam to jeszcze na stole. Jak chcesz mogę podłaczyć żarówkę i nakręcić
    jeszcze jeden film :-)

> [...]
    > okablowania (obrotowa głowica!). Po kolejnej awarii dałem sobie spokój i
    > wsadziłem przekaźniki. Podobna sytuacja może być w silnikach od rolet.

    Masz wyjątkowego pecha i używasz staroci z lat osiemdziesiątych.
    Dlaczego nie zastąpiłeś go czyms większym/przewymiarowanym?
    S.

  • 16. Data: 2012-01-07 13:37:26
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 07.01.2012 00:23, Sylwester Łazar wrote:

    > Mam to jeszcze na stole. Jak chcesz mogę podłaczyć żarówkę i nakręcić
    > jeszcze jeden film :-)

    Zrób jak steujesz tą pompą CO gołym triakiem i koniecznie poiskrz
    wyłącznikiem włączonym w szereg - wtedy oddam honory i lecę do sklepu ;)

    Mirek.

  • 17. Data: 2012-01-07 16:05:03
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 5 Jan 2012 19:17:19 +0100, "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> wrote:

    Do lamp HQI dobieraj przekaźnik według mocy w kategorii AC-5A. A że
    spotkać jest je trudno (najczęściej oferują je producenci systemów
    oświetlenia) to łatwiej ci będzie je dobrać według kategorii AC-3 lub
    AC-15.

    Ten przełącznik (Satel) de facto jest w klasie AC-1 i w
    AC-5A/AC-3/AC-15 ma może obiążalność łączeniową rzędu 1-1,5A, także
    dostawienie drugiego, poprawnie dobranego przekaźnika jest niezbędne.
    Może napisałem dlatego, że moce przy różnych rodzajach obciążenia
    zależą od konstrukcji styków i to jedynie producent może określić ile
    jest to naprawdę.

    Co do oświetlenia led - stawiam na to że ono jednak startuje z dużym
    pikiem prądowym, czego efektem jest zespawanie styku. Także zaleciłbym
    to samo co dla HID ;)

    --
    Grzegorz Krukowski

  • 18. Data: 2012-01-08 01:11:43
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Zrób jak steujesz tą pompą CO

    > gołym triakiem
    Tylko się upewnię:
    Czytałeś kartę katalogową S202?

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 19. Data: 2012-01-08 11:18:06
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 08.01.2012 02:11, Sylwester Łazar wrote:

    > Tylko się upewnię:
    > Czytałeś kartę katalogową S202?

    No i? Parametry nie robią na mnie wrażenia - z resztą nie potrafię
    stwierdzić który ma akurat decydujące znaczenie w tym przypadku.
    Na schemacie jak byk pokazują "Surge absorption circuit". Nawet o diodkę
    na wejściu się boją, bo ma wstecznie zapiętą prostowniczą.
    A bezpiecznika w szereg z Load nie ma, bo wiadomo że jak się przepali to
    i tak jest już po ptakach.

    Mirek.

  • 20. Data: 2012-01-08 12:54:12
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Na schemacie jak byk pokazują "Surge absorption circuit". Nawet o diodkę
    > na wejściu się boją, bo ma wstecznie zapiętą prostowniczą.
    Aha, czyli przeczytałeś.
    W takim razie masz odpowiedź na to jaki on goły:-)
    Kiedyś J.F. już podważał jego skuteczność.
    I to jest jedyny przypadek, kiedy go spaliłem po jego podpowiedzi.
    Był podłączony na zwarcie.
    Ja mogę tych filmów robić i robić,
    ale czy ja jestem jakiś reżyser?
    Byłem nauczycielem kilka ładnych lat, miałem wtedy ogromny zapał do tej
    pracy,
    który mi pozostał do dziś.
    Wtedy faktycznie na lekcję przynosiłem różne zabawki i pokazywałem.
    Mogę być dalej nauczycielem, ale odnoszę wrażenie, że tym razem jest nieco
    inaczej.
    Wtedy przynajmniej uczniowie nie proponowali mi:
    "Tak??? No to weź i pokaż mi jak ten Twój ulubiony tyrystorek działa.
    Zobaczymy czy nie będzie bum!"
    Zwłaszcza już po paru praktycznych pokazach, które udokumentowałem filmami:
    http://www.alpro.pl/s202

    Może ja tym razem coś zaproponuję.
    Egzamin.
    1) Zepsuj element SSR SHARP S202 podłączając go prawidłowo do rolety
    sterowanej silnikiem 230VAC.
    Udokumentuj to na filmie.
    2) Spróbuj naszkicować dodatkowy układ zabezpieczenia elementu SHARP S202,
    tak
    aby zmieścić się w cenie 2 Euro lub 9 zł.
    3) Jakie znasz Triaki o prądzie przewodzenia większym niż 16A?
    Wymień miniumum 4.
    4) Jakie znasz tranzystory MOSFET o prądzie większym niż 16A ?
    Wymień miniumum 4.
    5) Zastąp triak tranzystorami MOSFET. Jak je połączysz i wysterujesz?
    6) Przeanalizuj budowę wewnętrzną układu SHARP SS202 i spróbuj go zastąpić
    elementami podstawowymi.
    Następnie dobierz dowolne obciążenie i spróbuj wprowadzić go w cykliczne
    drgania dłównego triaka,
    przy stałym wysterowaniu. Przedstaw widok z oscyloskopu, który to
    potwierdzi.
    Podaj częstotliwość drgań.

    Punktacja:
    1)5
    2)2
    3)2
    4)2
    5)5
    6)5

    Oceny:
    0 do 10 - 1
    11 do 13 -2
    14 do 16 -3
    17 do 18 -4
    19 do 20 -5
    21 - 6

    Ja nie wiem, czy poradzę sobie z szóstym ;-)
    S.