  • 1. Data: 2013-01-22 15:56:24
    Temat: Silnik krokowy
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    Znalazłem taki schemacik:

    http://w333.wrzuta.pl/obraz/2IaeBL3IPkO/motor_drive

    Pytanie: czy aby na ULN2003.P9 nie powinno być +5V?

  • 2. Data: 2013-01-22 16:28:47
    Temat: Re: Silnik krokowy
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-01-22 15:56, Stachu Chebel pisze:
    > Znalazłem taki schemacik:
    >
    > http://w333.wrzuta.pl/obraz/2IaeBL3IPkO/motor_drive
    >
    > Pytanie: czy aby na ULN2003.P9 nie powinno być +5V?

    Może być +12V, byle było mniej od Uce (50V?) i było sztywne względem 5V.
    W takim układzie piki indukowanego napięcia będą powodowały mniejszy
    prąd w diodach przy wyłączaniu uzwojeń.

    Michał

  • 3. Data: 2013-01-22 16:43:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Stachu Chebel" napisał w wiadomości
    Znalazłem taki schemacik:
    >http://w333.wrzuta.pl/obraz/2IaeBL3IPkO/motor_drive
    >Pytanie: czy aby na ULN2003.P9 nie powinno być +5V?

    Nie.
    ULN w zasadzie wcale nie wymaga zasilania, do COM sa odprowadzone
    diody zabezpieczajace obciazenia indukcyjne.

    Gdyby podlaczyc do 5V tych samych co silnik to po wylaczeniu zasilania
    cewki, wygenerowalo by sie na niej zaledwie ~0.7V potrzebne do
    otwarcia diody, i prad w cewce zanikalby powoli. Byc moze
    niewystarczajaco wolno.
    Przylaczajac do wyzszego napiecia powodujemy ze napiecie samoindukcji
    musi byc znacznie wieksze (12-5=7V), i prad spada wielokrotnie
    szybciej.

    Tylko uwaga - to nie tak ze tam wystarczy podlaczyc 12V z zasilacza.
    Ten uklad zadziala jak przetwornica, i bedzie pompowal prad do tej
    linii 12V.
    Wiec tam musi byc stosowne obciazenie. Jesli mamy zapotrzebowanie na
    tych 12V (moze byc 9 ... 50) w odpowiedniej ilosci - to swietnie.

    Jesli nie - trzeba tam jakas diode Zenera wsadzic, bo inaczej
    napiecie sie tam moze znacznie podniesc ponad te 12V. Nie wykluczalbym
    nawet 70..100V.
    Ewentualnie ... przetwornice dorobic, ktora z tych 12V zrobi nam z
    powrotem 5V :-)

    J.

  • 4. Data: 2013-01-22 21:44:38
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 22.01.2013 16:43, J.F wrote:

    > Przylaczajac do wyzszego napiecia powodujemy ze napiecie samoindukcji
    > musi byc znacznie wieksze (12-5=7V), i prad spada wielokrotnie szybciej.

    Hmmm... ciekawe, ale czy to ma aż takie praktyczne znaczenie? - Idąc tym
    tropem powinniśmy podłączyć do jak największego napięcia, bezpiecznego
    jeszcze dla układu?
    Sam mam też sterownik silnika krokowego na 5V i diody podłączyłem do
    5V... i raczej myślałem o zrobieniu czegoś, żeby prąd szybciej narastał
    na starcie* - zapominając o wyłączeniu.
    Raczej nie sprawdzę szybko, czy podłączenie diod do wyższego napięcia
    coś daje, bo musiałbym rozlutować wszystko.

    * silnik powyżej tych kilkuset Hz wyraźnie słabnie.

    Mirek.

  • 5. Data: 2013-01-22 23:22:33
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 22 Sty, 21:44, Mirek <i...@z...adres> wrote:

> [...]
    > coś daje, bo musiałbym rozlutować wszystko.
    >
    > * silnik powyżej tych kilkuset Hz wyraźnie słabnie.

    Tu jest ciekawa dyskusja:

    http://electronics.stackexchange.com/questions/20632
    /stepper-motor-getting-very-hot-wrong-driver-or-powe
    r-supply

  • 6. Data: 2013-01-23 01:01:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 22 Jan 2013 21:44:38 +0100, Mirek napisał(a):

    > Hmmm... ciekawe, ale czy to ma aż takie praktyczne znaczenie? - Idąc tym
    > tropem powinniśmy podłączyć do jak największego napięcia, bezpiecznego
    > jeszcze dla układu?

    O tyle ma, ze jak cewke zasilasz, to podlaczasz 5V i prad narasta jakos
    tam, a jak wylaczasz i jest 0.7V ... i prad opada 7 razy wolniej.
    To w zlym przypadku minie pare krokow, a prad nadal bedzie plynal :-)

    maly silnik, prz 5V, sterowany Darlingtonami, o duzej rezystancji cewki -
    moze nie bedzie az tak zle, ale jak masz np podniesione napiecie do 24V dla
    szybkiego startu, to bedzie jeszcze gorzej ..

    Przy silniku 4-ro biegunowym masz jeszcze jeden efekt - cewki sa podwojne,
    jesli jedna podlaczasz do masy, to w drugiej indukuje sie napiecie
    przeciwne. i na jej koncu jest +10V. taki transformator.
    I jak tam jest dioda ktora zwiera drugie uzwojenie, to wiekszosc pradu
    idzie w grzanie ..

    J.

  • 7. Data: 2013-01-26 15:52:49
    Od: jan kowalski <d...@g...com>

    On 22 Sty, 15:56, Stachu Chebel <s...@g...com> wrote:
    > Znalazłem taki schemacik:
    >
    > http://w333.wrzuta.pl/obraz/2IaeBL3IPkO/motor_drive
    >
    > Pytanie: czy aby na ULN2003.P9 nie powinno być +5V?

    Do dlawienia pikow z przepiec autor uzyl kondensatorow. ULN nadaje sie
    do malych silnikow. W ukladzie ze schematu z trzech opcji - szybkosc,
    moment obrotowy, niskie napiecie zasilania, mozesz wybrac dwie.