  • 11. Data: 2012-03-28 15:12:36
    Temat: Re: Silnik indukcyjny z odczepami-jak zmniejszyc obroty?
    Od: "tyg" <t...@t...pl>

    > Ze dwa lata temu też stwierdziłem, że wentylator za szybko się kręci,
    > więc podłączyłem go przez taki właśnie regulator ze starego miksera
    > ręcznego marki Zelmer i działa ok :)

    Czy ten regulator był z potencjometrem ?
    Bo posiadam taki regulator od ręcznej szlifierki oscylacyjnej ,ale nie wiem
    czy
    mogę go zastosować.

    Silnik wentylatora ma moc 45 W ,to przy zastosowaniu rezystora da
    sie jakos oszacować jego wartość oporu i mocy ?

    Pozdrawiam.

  • 12. Data: 2012-03-28 18:29:16
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    tyg pisze:

    > Czy ten regulator by? z potencjometrem ?
    > Bo posiadam taki regulator od recznej szlifierki oscylacyjnej ,ale nie wiem
    > czy
    > moge go zastosowaae.

    Powinienen się nadać. Ten mój ma potencjometr z włącznikiem.
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 13. Data: 2012-03-28 18:39:48
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    tyg <t...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Silnik wentylatora ma moc 45 W ,to przy zastosowaniu rezystora da
    > sie jakos oszacować jego wartość oporu i mocy ?

    Pewno się da. Prościej dać szeregowo oprawkę na żarówki i popróbować.
    Optymalny byłby autotransformator ale nie wszyscy go mają.

  • 14. Data: 2012-03-29 10:26:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 27 Mar 2012 18:34:59 +0200, tyg napisał(a):

    > W wentylatorze jest zamontowany silnik indukcyjny

    Miałeś raczej na myśli silnik komutatorowy, nie?
    --
    Jacek

  • 15. Data: 2012-03-29 10:59:58
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał(a):

    > Miałeś raczej na myśli silnik komutatorowy, nie?
    W ciemno obstawiam że w 110 procentach miał na myśli silnik indukcyjny. A na
    200% obstawiam że nie masz pojęcia o czym piszesz.

  • 16. Data: 2012-03-29 12:09:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Mar 2012 08:59:58 +0000 (UTC), kogutek napisał(a):

    > W ciemno obstawiam że w 110 procentach miał na myśli silnik indukcyjny. A na
    > 200% obstawiam że nie masz pojęcia o czym piszesz.

    Kogutku, nie piej na nie swoim podwórku. To było pytanie do wątkotwórcy,
    nie do ciebie. I podejrzewam po twoim nastoletnim stylu że budowałem
    silniki kiedy jeszcze nawet twoich rodziców nie było w planie.
    --
    Jacek

  • 17. Data: 2012-03-29 13:43:45
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]

    > nie do ciebie. I podejrzewam po twoim nastoletnim stylu że budowałem
    > silniki kiedy jeszcze nawet twoich rodziców nie było w planie.
    Przedtem można było się domyślać że się zwyczajnie nie znasz. To nie wstyd
    czegoś nie wiedzieć. Teraz wiadomo że nie dość że się nie znasz to zwyczajnie
    głupi jesteś.

  • 18. Data: 2012-03-29 14:51:37
    Od: "tyg" <t...@t...pl>

    > Miałeś raczej na myśli silnik komutatorowy, nie?

    Miałem na myśli silnik indukcyjny -( nie komutatorowy)

  • 19. Data: 2012-03-29 18:15:17
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Mar 2012 14:51:37 +0200, tyg napisał(a):

    > Miałem na myśli silnik indukcyjny -( nie komutatorowy)

    Acha. Najprawdopodobniej coś takiego:
    http://www.klimatop.pl/pl-wentylatory-sufitowe-bez-o
    swietlenia,154.html
    Zasadniczo silniki indukcyjne mają prędkość obrotową określaną przez
    częstotliwość sieci i konstrukcję (ilość biegunów). Ale dosyć wyjatkowo
    takie silniki napędzające wentylatory dają się stosunkowo łatwo regulować
    drogą zwiększania poślizgu, z uwagi na silnie nieliniową zależność oporu od
    prędkości obrotowej. Aby zwiększyć poślizg można obniżyć napięcie dowolnym
    sposobem (opornik, dławik, autotrafo, jeśli kondensator to uwaga na
    rezonanse) lub drogą zwiększenia oporu, np. przez dodanie skrzydełek
    hamujacych lub ustawienie śmigieł na większy kąt natarcia.
    --
    Jacek