  • 31. Data: 2009-03-03 17:41:18
    Temat: Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Dnia 3.03.09 (wtorek), 'h' napisał(a):

    > Niemniej w hobbystycznym zasilaczyku na rdzeniku E20 "skórka nie warta
    > wyprawki".

    Dla informacji, dla uzwojenia wtórnego: Irms=4.6A, Ipeak=12A, Uout=4V
    (wyjściowe), Ur=17V (wsteczne diody), f=130kHz.

    > Analiza symulatorem rozminie się z rzeczywistością
    > Problemy prawdziwe mu się zaczną jak będzie szukał wysokonapięciowych ultra
    > szybkich diod i jak i "szczotek" o niewielkim spadku napięcia odpornych na
    > szpile napięcia

    Z pomiarów oscyloskopowych wynika, że dioda 40V wystarcza, bez układów RC.

    > Jak zacznie szpile tłumić RC, po co się męczył wcześniej ?

    Chciałbym zmniejszyć indukcyjność rozproszenia. Pomysłem jest zwiększenie
    liczby drutów. Masz jakiś inny pomysł, lub czy uważasz, że jest on błędny?

    > Nogi karkasu są takie a nie inne,

    Masz na myśli te 3mm do PCB?

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 32. Data: 2009-03-03 19:01:17
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "h" <h...@h...he> napisał w wiadomości

    > Niemniej w hobbystycznym zasilaczyku na rdzeniku E20 "skórka nie warta
    > wyprawki".

    Hmm, trafa w zasilaczach nie hobbystycznych nie wyglądają wcale wiele lepiej
    :)

    > Problemy prawdziwe mu się zaczną jak będzie szukał wysokonapięciowych
    > ultra szybkich diod i jak i "szczotek" o niewielkim spadku napięcia
    > odpornych na szpile napięcia

    przełączanie to już inna kwestia, ale prawdę mówiąc nie miałem nigdy jakichś
    większych problemów z diodami. W DCM jest to problem drugorzędny.

    > Jak zacznie szpile tłumić RC, po co się męczył wcześniej ?
    > Jeszcze inne problemy montażowe dojdą. Nogi karkasu są takie a nie inne,
    > cyna ma swój udział. Płytkę zrobi tak jak umie.

    hmm, usiłuję Ci wytłumaczyć, że tak się wykonuje uzwojenia nie po to, żeby
    na 5cm drutu zaoszczędzić na rezystancji dla DC.
    BTW, za szpile napięcia w dużej mierze odpowiedzialny jest właśnie źle
    zrobiony transformator.

    e.

  • 33. Data: 2009-03-03 19:47:03
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "entroper" napisał:
    > Zależy jaki ma RMS prądu w tym krótkim kawałku (a we flybacku może mieć
    > spory). Może i jest to męczące, ale jest to jeden z lepszych sposobów na
    > powiększenie "aktywnego" przekroju przewodu i poprawienie geometrii trafa
    > jako całości.

    ale czy to trochę nie jest przerost formy nad treścią?:O)
    kiedyś tak przeglądałem sobie tak zwne "lice" w internecie, wszystko bardzo
    fajnie, taka linka skiładała się z setki izolowanych włosowatych drucików i
    przy w.cz. miała przewodzić prąd całym przekrojem,
    a potem widzę fotkę transformatorka z tą licą i co sie dzieje? końcówki tej
    licy są zalutowane i przylutowane do nóżek:O(
    czyli ta nóżka nie będzie przewodzić całym przekrojem, tylko naskórkowo,
    więc i do licy dojdzie niewiele prądu, a idąc dalej taki transformatorek
    w.cz. będzie pewnie wlutowany w normalną płytkę z normalnymi ścieżkami, bo
    żeby ta cała zabawa miała sens to przecież kazdy włosek tej licy musiał by
    być przylutowany osobno, czy się mylę?:O)

  • 34. Data: 2009-03-03 21:47:56
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > tej licy są zalutowane i przylutowane do nóżek:O(
    > czyli ta nóżka nie będzie przewodzić całym przekrojem, tylko naskórkowo,

    powiem Ci, ciekawa teoria :D

    e.

  • 35. Data: 2009-03-03 22:02:38
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Dnia 3.03.09 (wtorek), 'gargamel' napisał(a):

    > czyli ta nóżka nie będzie przewodzić całym przekrojem, tylko naskórkowo,
    > więc i do licy dojdzie niewiele prądu, a idąc dalej taki transformatorek

    Nie mnie pytano, ale ja myślę, że można to rozważyć jako szeregowe
    połączenie rezystancji licy i danego wyprowadzenia. Wg wzoru:
    R = ro * l / S
    (gdzie: S - powierzchnia efektywna, przez którą płynie prąd w.cz.)
    Przy licy mamy duże l [mm] (uzwojenie), ale i S [mm^2] jest duże -
    rezystancja mała. Przy wyprowadzeniu (nóżce) mamy S mniejsze, ale i l jest
    dużo mniejsze, co daje jeszcze mniejszą rezystancję. :)

    Np. dla 100kHz tak mi wyszło:
    lica, 3 druty, śr. 0.4mm, 16cm - Rac = 7.3mOhm
    nóżka, 1 drut, śr. 1mm, 1cm - Rac = 0.3mOhm

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 36. Data: 2009-03-03 23:21:22
    Od: "h" <h...@h...he>

    Użytkownik "Dykus" <d...@s...wp.pl> napisał w wiadomości

    > Np. dla 100kHz tak mi wyszło:
    > lica, 3 druty, śr. 0.4mm, 16cm - Rac = 7.3mOhm

    Przeanalizuj dla własnej satysfakcji ile będzie przy prądzie stałym, ile
    przy drucie o średnicy 0,7mm, jaki jest wpływ pobliskiego rdzenia
    ferrytowego , jaki będzie wpływ temperatury od nagrzewania tego druta
    płynącym prądem (która wersja lepiej się chłodzi) i jak to się ma do strat
    na diodzie prostowniczej.

  • 37. Data: 2009-03-03 23:50:50
    Od: "h" <h...@h...he>

    > Dla informacji, dla uzwojenia wtórnego: Irms=4.6A, Ipeak=12A, Uout=4V
    > (wyjściowe), Ur=17V (wsteczne diody), f=130kHz.
    > Z pomiarów oscyloskopowych wynika, że dioda 40V wystarcza, bez układów RC.

    Ile mocy się na niej wydzieli ?

    > Masz na myśli te 3mm do PCB?

    Cienkie, stalowe, delikatne, małe odległości miedzy nimi.

  • 38. Data: 2009-03-04 17:35:03
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "Dykus" napisał:
    > Nie mnie pytano, ale ja myślę, że można to rozważyć jako szeregowe
    > połączenie rezystancji licy i danego wyprowadzenia.

    wiesz, zwykle takie lice się stosuje w zasilaczach, gdzie płyną prądy rzędu
    10A, dam przykład:stosując licę o przekroju czynnym 2mm^2 i głębokości
    wnikania 0.2m^2 wychodzi że ta nóżka/lut powinien mieć mprzekrój 9mm^2!!!
    czyli 3,5mm średnicy!:O)
    wtedy będzie ok,
    a ścieżka drukowana dochodząca do tej móżki powinna mieć 5mm szerokosci!:O)

    >http://dykus.republika.pl/grupa1/02.jpg

    a co do twojego transformatorka, to jak dobrze widzę to nawinąłeś uzwojenie
    pierwotne na wtórne?
    bo jeśli tak to będziesz miał ogromne pojemnosci pasożytnicze
    międzyuzwojeniowe, i kto wie co tam jeszcze pasożytniczego:O)
    nie prościej nawinąć te pięć zwojów na rdzeniu toroidalnym (wtedy sianie w
    eter sie zmniejszy) oba uzwojenia po przeciwnych stronach?:O)

  • 39. Data: 2009-03-04 19:24:04
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    entroper pisze:

    > Za chwilę Kolega Dykus wykona drugi prototyp i będzie wiadomo :)

    Coś udało mi się spłodzić, ale wniosków boję się wyciągać. ;)

    Najpierw spróbowałem (wg rady RoMana) dorzucić jeszcze jeden drut na
    uzwojeniu wtórnym. Nawinąłem 5 zwojów drutem śr. 0.4mm:
    3 druty: Ls = 3.83uH, Lpr = 84uH
    4 druty: Ls = 3.75uH, Lpr = 67uH (lepiej o ok. 20%)

    (Ls - ind. uzw. wtórnego, Lpr - ind. rozproszenia, zwarte wtórne)

    Dzielone uzwojenie wtórne. Izolacja między uzwojeniami - dwie warstwy
    taśmy elektroizolacyjnej (za radą Jerry1111 będę rozglądał się za
    estrofolem, może i ze starych trafopowielaczy). Wtórne: 5 zw. i 4 druty.
    Druga warstwa pierwotnego ładnie nie wyszła - powierzchnia do nawijania
    nierówna, ale troszkę się starałem. :)
    Wyniki:
    1. po staremu - dwie warstwy jedna na drugiej, technika Z:
    Lp = 1404uH, Ls = 3.75uH, Lpr = 67uH (4.8%).
    2. uzwojenie dzielone:
    Lp = 1227uH, Ls = 2.50uH, Lpr = 35.6uH (2.9%).

    Być może lepiej dałoby się to nawinąć, ale chyba niewiele (pomijam
    użycie innego izolatora). Nie robiłem marginesów, ale już czuję, że jest
    to niezbędne (przebicia). Jutro wrzucę jakieś byle zdjęcie...

    Wychodzi ok. 2 razy lepiej. Spadek wszystkich indukcyjności chyba
    troszkę zaciemnia wynik...

    PS Próby z estrofolem chyba prędko nie będzie... ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 40. Data: 2009-03-04 19:24:23
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Dnia 4.03.09 (środa), 'gargamel' napisał(a):

    > wiesz, zwykle takie lice się stosuje w zasilaczach, gdzie płyną prądy rzędu
    > 10A,

    Tu nie chodzi tylko o rezystancję. Transformatory zasilaczy 10A to chyba
    rzadko flybacki...

> [...]
    > wtedy będzie ok,
    > a ścieżka drukowana dochodząca do tej móżki powinna mieć 5mm szerokosci!:O)

    Mógłbyś jakoś to rozjaśnić? Bo zupełnie nie rozumiem skąd te wartości
    liczbowe...

    > nie prościej nawinąć te pięć zwojów na rdzeniu toroidalnym (wtedy sianie w
    > eter sie zmniejszy) oba uzwojenia po przeciwnych stronach?:O)

    Polemizowałbym, czy takie nawinięcie spowoduje mniejsze zakłócenia, niż
    typowe na rdzeniu EE (zwłaszcza z dzielonym uzwojeniem pierwotnym).
    Poza tym, te pięć zwojów mogę nawinąć na toroidze, pytanie tylko na czym
    mam nawinąć te 120 zwojów? :) Też na toroidzie? Nawiniesz mi? :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.