  • Data: 2013-08-04 21:32:18
    Temat: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt
    Od: Marek <f...@f...com> szukaj wiadomości tego autora

    Ze 20 lat temu czytałem artykuł w jakimś piśmie popularno-naukowym o
    przyszłości tv jaką ma być tv cyfrowa. Wśród jej zalet wymieniano
    m.in. to, że nie będzie potrzeba do poprawnego odbioru specjalnych
    instalacji i anten. Emisja cyfrowa będzie na tyle silna, że sygnał
    będzie można odebrać nawet na wewnętrznych antenach odbiornika (nie
    pamietam co autor miał na myśli pisząc wewnętrznych, pewnie podobnych
    do anten w współczesnych komórkach). Na pewno do odbioru miała
    wystarczac mała antena pokojowa.
    Jak rozpoczynała się era cyfryzacji w Polsce pomyslałem (pamiętając
    tamten artykuł): fajnie, w końcu będzie można tv odebrać na byle
    drucie np. na wakacjach w warunkach polowych.
    Pierwsze zaskoczenie było, kiedy na grupach ludzie zaczęli się
    skarżyć na problemy z odbiorem na antenach kierunkowych (!) w
    odleglosciach rzędu 20-30 km od nadajnika (!!). Przebywam gościnnie
    na Mierzei Wislanej, w linii prostej do Chwaszczyna mam 55 km przez
    zatokę, antena kierunkowa ze wzmacniaczem. Mux1 odbiera jako tako,
    często obraz się zamraża. Mux2 prawie wcale, Mux3 w ogóle. Od czego
    zależy taka różnica w detekcji sygnałów skoro wszystkie 3 muxy
    nadawane są:
    1. z tego samego miejsca
    2. z ta sama mocą i kierunkiem emisji
    3. na zbliżonych częstotliwościach.

    Dekoder to jakas wiwa (najprostszy).
    Blizej jest nadajnik w Jagodniku (jakieś 25km) probowałem zlapac
    sygnał ale się nie udało.
    30 lat temu tv odbieraly sygnał analogowy prawidłowo bez żadnych
    wzmacniaczy. Jak to możliwe że w 21 wieku tuner cyfrowy potrzebuje
    jakis wzmacniacz żeby odebrać sygnał z prawie lokalnego nadajnika bez
    przeszkód terenowych??

    Dlaczego tunery cyfrowy nie "działa" na zwykłym "drucie" jak to
    przestawiano w wizjach przyszłości 20 lat temu :-)?

    Dlaczego tunery mają taką słabą czułość? Tv analogowy odbierał (słaby
    i kiepski ale zawsze coś) sygnał nawet jak przewód antenowy miał
    urwaną "masę", tylko środkowa żyła była podłączona. A tuner cyfrowy
    (włączony na "miernik" sygnału) nawet nie "dyga" gdy nie jest
    podłączona "masa".

    --
    Marek