  • 41. Data: 2011-03-15 12:38:21
    Temat: Re: Reaktory BWR
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Tue, 15 Mar 2011 05:05:44 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

    > Napewno conajmniej dziwne jest to ze nie bylo zapasu paliwa ani wody do
    > reaktorow. Mnie jednak inne pytanie zastanawia: czy cala awaria nie jest
    > wywolana wylacznie zastosowaniem sie do procedur bezpieczenstwa?

    Wiele na to wskazuje.... to oczywiście wróżenie z fusów, ale ja to widzę
    tak: elektrownia ma przetrwać niemal wszystko, czyli 9 w skali Richtera.
    Jeśli się zatrzęsie, to profilaktycznie odcinamy i sprawdzamy czy coś nie
    pierdzielnęło. Zasilanie zapewniają linie przesyłowe z innych rejonów, a
    jeśli te będą miały awarię, to generatory. Nie ma co trzymać do tych
    ostatnich nadmiaru paliwa, bo przecież będą potrzebne tylko chwilę, a
    nawet jeśli nie, to w ciągu kilku godzin dojedzie rząd cystern na szynach
    drogą, lub to i to. Wszystko wygląda logicznie.

    A co się wydarzyło? Wstrząs 9 st. Richtera - odcinamy reaktor, startują
    generatory, ale: Wstrząs niszczy większość linii przesyłowych, tsunami
    zmywa cysterny i dopełnia dzieła zniszczenia sieci przesyłowej w okolicy,
    zalewając i niszcząc jednocześnie generatory. Powstaje energetyczny
    paraliż, ponieważ po pierwsze nie ma czym przywieść paliwa, a po drugie
    nie ma nawet czym go napompować do cystern, bo nie ma prądu, bo nie ma
    paliwa. Po prostu nastąpił kataklizm o sile większej niż się komukolwiek
    śniło - kto by pomyślał, że w ciągu paru sekund wyspa przesunie się o
    2,5m i zmieni oś planety????

    > I gdyby
    > sie do nich nie zastosowano, czy zaistanialoby w ogole jakies
    > niebezpieczenstwo?

    myślę, że tak - wyobraź sobie fajerwerki, jakie powstałyby po zalaniu
    rozdzielni przy elektrowni słoną wodą. Kolejne pytanie, to w jakim stanie
    przetrwały wstrząs turbiny i inne systemy elektrowni?

    --
    pzdr
    meping

  • 42. Data: 2011-03-15 12:55:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 15, 12:38 pm, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    wrote:
    > myślę, że tak - wyobraź sobie fajerwerki, jakie powstałyby po zalaniu
    > rozdzielni przy elektrowni słoną wodą. Kolejne pytanie, to w jakim stanie
    > przetrwały wstrząs turbiny i inne systemy elektrowni?

    Gdzies ktos pisal o tym ze ewakuacje ludnosci zaczeto od tego ze
    wykryto wysokie napromieniowanie ludzi ktorzy mieszkali w
    bezposredniej bliskosci elektrowni. To znaczy ze ich domow tsunami nie
    zmylo. A to znaczy ze w tym miejscu nie bylo az takiej fali. Nie
    wiadomo jaki wstrzas dostala elektrownia i czy o takim rozkladzie
    czestotliwosci jak zakladano przy projektowaniu, ale wyglada na to ze
    sam wstrzas niczego nie uszkodzil. Nie wiem czy elektrownie w Japonii,
    skoro sie projektuje na wstrzasy tektoniczne, to czy jednoczesnie na
    fale tsunami ktore po nich nastepuja. Domyslam sie ze tak, ze mozna
    bylo przewidziec ze skoro wstrzas nie zdemolowal instalacji to i fala
    wiekszych szkod nie zrobi. Ale to tylko domysly z powietrza.
    Konrad

  • 43. Data: 2011-03-15 13:04:11
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Tue, 15 Mar 2011 05:55:50 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

    Domyslam sie ze tak, ze mozna bylo przewidziec ze skoro
    > wstrzas nie zdemolowal instalacji to i fala wiekszych szkod nie zrobi.
    > Ale to tylko domysly z powietrza. Konrad

    Nie do końca, ponieważ nie sposób do końca przewidzieć, czy i jak wysoka
    fala powstanie, tym niemniej problem jest na tyle złożony, że zamiast
    dalej gdybać lepiej uzbroić się w cierpliwość i poczekać na oficjalny
    raport.

    --
    pzdr
    meping

  • 44. Data: 2011-03-15 16:39:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Mar 2011 04:20:45 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >Popracowaly godzine i zdechly. A te co nie zdechly, przestaly dzialac
    >bo mialy bardzo malo paliwa.

    Dlaczego zdechly to nie wiem, ale dziwne by mi sie wydawalo gdyby
    japonce mieli problemy z dowozem paliwa. Nawet nie tyle dziwne, co
    komiczne i zalosne jednoczesnie :-)

    >Przywieziono ciezarowkami naladowane
    >akumulatory z innych elektrowni, podlaczono je i bylo pradu na kilka
    >godzin, ale trwalo to tyle ze i tak po ptokach.

    I nie mozna bylo kursowac w kolko ?

    >Tej elektrowni nie da
    >sie uratowac, pompowanie slonej wody oznacza ze wszystko idzie na
    >zlom.

    Ta elektrownia ma 40 lat, byc moze juz im nie zalezy na ratowaniu.
    Ale to powinno byc tez z dobrej stali zrobione, to moze by jednak
    wytrzymalo.

    Tak czy inaczej - uwazam ze dobrze zrobili ze wylaczyli reaktory w
    obliczu zagrozenia nieznanej wielkosci.
    Zreszta pisza ze wylaczyly sie automatycznie, trzesien w Japonii nie
    brakuje, wiec podejrzewam ze to wielokrotnie sprawdzona procedura.

    Ale czesciowo sie z Toba zgadzam - to jakies dziwne sie wydaje ze nie
    potrafia tych reaktorow wychlodzic. Awaryjnie to bym sie postaral
    nawet te turbine odpalic, co ona potrzebuje - jedna pompe do
    kondensatu ? Ktos tam chyba mocno d* dal.
    Mowia ze Japonczyk prochu nie wymysli - czyzby sie nie mylili ?

    >http://blogs.nature.com/news/thegreatbeyond/2011/03
    /fukushima_crisis_anatomy_of_a.html

    I ani slowa dlaczego te diesle stanely.
    Fala je zalala czy co ?

    J.

  • 45. Data: 2011-03-15 16:48:00
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Tue, 15 Mar 2011 17:39:38 +0100, J.F. napisał(a):

    > Dlaczego zdechly to nie wiem, ale dziwne by mi sie wydawalo gdyby
    > japonce mieli problemy z dowozem paliwa. Nawet nie tyle dziwne, co
    > komiczne i zalosne jednoczesnie :-)

    a dla mnie nie - dlaczego, to już napisałem w tym wątku...

    --
    pzdr
    meping

  • 46. Data: 2011-03-15 18:09:11
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

> [...]

    > te turbine odpalic, co ona potrzebuje - jedna pompe do kondensatu ? Ktos
    > tam chyba mocno d* dal. Mowia ze Japonczyk prochu nie wymysli - czyzby
    Dziwne to jest to, ze ten projekt bezwzglednie wymaga pradu do awaryjnego
    odstawienia reaktora. Teraz inaczej sie to projektuje.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 47. Data: 2011-03-15 18:27:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Mar 2011 05:05:44 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
> [...]
    >jest wywolana wylacznie zastosowaniem sie do procedur bezpieczenstwa?
    >I gdyby sie do nich nie zastosowano, czy zaistanialoby w ogole jakies

    Mozliwe ze nie, ale kto to moze wiedziec z gory.

    I wtedy skonczylbys z dzialajacym pelna moca reaktorem .. i niech
    jednak cos zlego sie stanie.

    J.

  • 48. Data: 2011-03-15 19:02:03
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 15, 4:39 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ta elektrownia ma 40 lat, byc moze juz im nie zalezy na ratowaniu.
    > Ale to powinno byc tez z dobrej stali zrobione, to moze by jednak
    > wytrzymalo.

    Wytwornice pary albo reaktory gotujace wode to doskonale zageszczacze
    chlorkow. Wystarczy ich sladowa ilosc w wodzie, a w jednym punkcie
    zbierze sie tak duze stezenie ze SCC rozwali to w drzazgi i to tak
    szybko ze potrafi to byc naprawde zdumiewajace. Nie wiem z czego jest
    cisnieniowka w Fukushimie, ale domyslam sie ze z 316. Dlugo nie pozyje
    po kontakcie z woda morska.
    Konrad

  • 49. Data: 2011-03-15 19:07:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 15, 6:27 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Mozliwe ze nie, ale kto to moze wiedziec z gory.
    >
    > I wtedy skonczylbys z dzialajacym pelna moca reaktorem .. i niech
    > jednak cos zlego sie stanie.

    Z dzialajacym pelna moca reaktorem to oni wlasnie teraz walcza.
    Konrad

  • 50. Data: 2011-03-15 19:13:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 15, 6:09 pm, Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl> wrote:

    > Dziwne to jest to, ze ten projekt bezwzglednie wymaga pradu do awaryjnego
    > odstawienia reaktora. Teraz inaczej sie to projektuje.

    No wlasnie, dosyc pechowo, bo w piatek, NRC wydala bardzo pozytywna
    opinie o ESBWR, ktory od lat GE-Hitachi rozwija. Tam jest chlodzenie
    grawitacyjne. Opinia omalze entuzjastyczna, a tu w polowie dnia swiat
    sie dowiedzial ze te wszystkie BWRy to tylko o kant d...
    Konrad