    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: zwykły opornik jako grzałka [OT]
    <o...@t...mshome.net> <rv6otl$4c7$1@gioia.aioe.org>
    <6016fa8e$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <rv78j6$1moq$1@gioia.aioe.org> <rv7a68$e7s$1@gioia.aioe.org>
    <60172d71$0$522$65785112@news.neostrada.pl> <rv7b83$ofl$1@gioia.aioe.org>
    <60181d6f$0$512$65785112@news.neostrada.pl>
    <%AYRH.17975$ALNd.17400@fx41.ams1>
    <60185c83$0$543$65785112@news.neostrada.pl>
    <dwZRH.363$c7o5.201@fx34.ams1>
    <60191cf5$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Tue, 02 Feb 2021 10:33:53 GMT

    On 2021-02-02, Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> wrote:

    > Nigdy tego nie robiłem. Jeśli jesteś zainteresowany, najprościej znaleźć
    > na stronie producenta kolumn chromatograficznych (na przykład Agilent).
    > Są tam noty aplikacyjne i odnośniki literaturowe. Szukaj krótkich
    > kolumn, na przykład 5m x .53mm. Słowo kluczowe to oczywiście triglicerydy.
    > Detektor FID "łapie" na poziomie pikogramów, ale zwróć uwagę na fakt, że
    > wstrzykujemy 1 mikrolitr raczej rozcieńczonego roztworu (powiedzmy 0.1%)
    > a na kolumnę wchodzi 1/100 wstrzykniętej próbki. W garnku masz
    > dziesiątki gramów.

    Nie chce mi się za głęboko szukać, dlatego pierwsze z brzegu, olej sojowy:
    https://ars.els-cdn.com/content/image/3-s2.0-B978098
    189360050007X-f02-21-9780981893600.jpg

    Z obliczeń mi wychodzi, że 1 g tego oleju pójdzie z 20 tonami wody. Przy
    czym warto zauważyć, że to przy prężności par oleju w 180C. Patrząc po
    tych krzywych to w 100C będzie raczej 2-3 rzedy wielkości więcej.

    Tu trochę mniejsze cząsteczki tłuszczów z mleka:
    https://d3i71xaburhd42.cloudfront.net/8207d24acad110
    f00cb5f7e611beb78bd41d39ee/500px/7-Table3-1.png

    Wziałem wartości środkowe Mw~650. Dla temp. 245C. Wychodzi mi ca 0.5kg
    wody na 1g tłuszczu, ale biorąc pod uwagę, że to mniejsza niż oleju
    sojowego cząsteczka za to temperatura dużo wyższa, to pewnie nie jest to
    pół kilo a ponownie rząd wielkości tony.

    --
    Marcin