    From: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: zestaw pod sprzęt pod mały serwer
    Date: Wed, 25 Aug 2010 11:12:33 +0200

    Dnia 2010-08-25, o godz. 00:11:57
    RD <r...@g...com1> napisał(a):

    > Witajcie,
    >
    > Potrzebuję hmm.. opinii? podpowiedzi? w kwestii złożenia zestawu
    > pod maszynę, która będzie pracowała jako serwer www/e-mail.
    > Oczywiście jest to zestaw budżetowy, stąd komponenty PC, a nie nowy -
    > firmowy serwer.

    Potrzebuję złożyc serwer bazy danych. Albo - potrzebuję komputera. Wymóg
    na podobnym poziomie abstrakcji co Twój. A co to ma być za serwer?
    Chociażby w jakij obudowie? Piszesz że mają być komponenty zwykłego PC
    a dalej wymieniasz Dell 2650 który jest serwerem rackowym OIDP. Nie
    napisałeś pod jakim systemem to ma pracować, jak wielu użytkowników ma
    mieć poczta, jak obciązony ten serwer WWW. I teraz my mamy zgadywać czy
    chodzi Ci o maszynę do zabawy w domu gdzie będa 3 konta i parę
    statycznych stron czy może serwer dla firmy gdzie kont będzie parę seek
    a WWW to systemy z np. dużą bazą danych i setkami odsłon na sekundę.
    Jak ważne są dane - czy trzeba dyski w jakimś RAID-zie czy pad nie jest
    groźny bo to serwer do zabawy? Może wpierw sprecyzuj do czego ten serwer
    ma służyć?

    > Co moglibyście zaproponować, aby działało sprawnie i wydajnie przez
    > jakiś czas?

    Serwer ;-)

    > W sumie, najbardziej, zależy mi na dostępności (w dłuższej
    > perspektywie czasu, o ile tyle serwer bezproblemowo będzie działał)
    > części tj. ew. wymiana płyty, procesora, ramu.

    W racku? Jeśli to nie jest składak w obudowie rackowej na płycie w
    standardowym formacie (np. ATX) to zwykle bezproblemowo dołożysz
    pamięć i ciut rzadziej bezproblemowo wymienisz procesor. O wymianei
    płyty możesz zwykle zapomnieć,

    > Mogę liczyć na Waszą pomoc? :-)

    Możesz. Tylko zadaj odpowiednio precyzyjne pytania.

    > p.s. pytałem już gdzieniegdzie o opinie nt. używanego dell'a
    > poweredge 2650, jednakże są one z dyskami SCSI, których zamienić na
    > SATA się nie da. Gdyby było inaczej, kupiłbym 2szt. tego modelu plus
    > nowe dyski SATA, jednak ta opcja odpada. ;-)

    A obliczyłeś ile Ci tej przestrzeni dyskowej potrzeba na pocztę i WWW?
    Bo może wcale nie trzeba dysków wymieniać? Jako przykład podam Ci takie
    coś: niewielka firma (kilkanaście maili, firmowe WWW oparte o LAMP
    (linux, Apache, MySQL, PHP), system to Debian. Pracuje nad wyraz
    sprawnie na używanym Dellu 2600 (2xPentium 1333 i 2GB pamięci) z 2
    dyskami 9GB w mirrorze na system plus 4 dyskami 18GB w RAID5 na dane
    przy czym wystrczyłoby te 2x9 ale akurat zakupiona maszyna tyle miała
    więc tak je wykorzystałem. Backup codzienny po sieci na jednodyskowy
    NAS podpięty do sieci. Jeśli koniecznie chcesz dyski
    SATA to poszperaj za serwerami z takimi choć pewnei na rynku używek
    łatwiej będzie coś pod dyski IDE znaleźć. Licz się także z tym że
    używane serwery rackowe ani ciche ani energooszczędne nie będą. I np. w
    innej firmie do podobnych zastosowań stoi z powodu ciszy i
    energooszczędności netbook Asus EEE 1000H z uszkodzonym ekranem plus
    backup na jeden z PC-tów w firmie. Wszystko zależy do czego ma tenm
    serwer służyć a tego precyzyjnie nie napisałeś.

    Zdrówko