    From: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: zdjecia w locie
    Date: Sat, 04 Apr 2009 09:13:13 +0200

    rs pisze:
    > zalozmy, ze chcialbym zrobic kilka zdjec, albo sekwencji video z
    > powietrza. niech to bedzie przelot nad czescia miasta, jakims terenem
    > zielonym itp.
    > czy jest w polsce firma, ktora zajmuje sie realizacja czegos takiego i
    > ktora moglibyscie polecic?
    > jesli tak, to jak to dziala? oni sami to robia, czy moze mozna
    > pozyczyc sprzet i samemu sfocic/sfilmowac co sie chce? mowie tu o
    > malym sprzecie latajacym do zdalnego sterowania zaopatrzonym w sprzet
    > fotograficzny czy video.
    > czy wymagane jest wtedy jakies zezwolenie?
> [...]

    Skad jestes?
    W Katowicach na Muchowcu jest firma, ktora zajmuje sie robieniem zdjec
    lotniczych i maja do tego profesjonalny sprzet. Jak chcesz moge wypytac.
    Pomysly z wynajeciem samolotu i foceniem przez szybke sobie odpusc -
    chyba, ze zalezy ci na jakosci zdjec takiej do kotleta. Pare razy sie
    tak bawilem i to bida z nedza jest. Przeszkadza skrzydlo, refleksy od
    szyby, nawet jesli ja otworzysz to miejsca na kadrowanie nie ma za
    wiele, praktycznie foty trzeba robic w ciasnych zakretach. Dodatkowo
    trzesie jak diabli bo na takich malych wysokosciach i malym samolocie
    czuc konwekcje strasznie, w efekcie albo czekasz na perfekcyjna pogode,
    albo sobie wybijesz zeby ciezszym sprzetem :)
    Pomysl ze zdemontowaniem drzwi jest ok, ale niesadze, zebys latwo kogos
    na to namowil, tu ew. ekipa holujaca szybowce moglaby ci pomoc. Oni maja
    czesto zdemontowane drzwi, w cessnie ci nikt tego nie zrobi, a
    przynajmniej tanio. Bo po odkreceniu drzwi (o ile to w ogole jest zgodne
    z przepisami) samolot musialby zobaczyc inspektor, potem po ponownym
    zamontowaniu tez - a to koszty spore.
    A jesli chcesz w miare tanio i zdjecia dobrej jakosci to znajdz w
    okolicy baloniarzy. Ma to ta zalete, ze nic ci nie przeszkadza, balon
    lata wolno i nie trzesie, oczywiscie problem jest z kierunkiem ;)
    Koszt kolo 1-2kPLN. Wynajecie samolotu - kolo 700-1000zl/h.