  • Data: 2010-03-12 09:01:45
    Temat: Re: zdjecia JPG+RAW
    Od: "Cichocki Hubert" <h...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Lukas" <q...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:hnblel$f5n$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Czy jest sens robic zdjecia RAW+ JPG ? (co to jest cRAW ?) Pozyczylem
    > aparat na wyjazd i zastanawiam sie czy warto robic rawy i jpg
    > jednoczesnie?
    > Wychodze z zalozenia, ze rawy moga sie przydac pozniej do ew. obrobki, a
    > jpg bede mial tak na szybkiego
    >
    > I jeszcze jedno jak lepiej robic? w 4:3 czy w 16:9 ? Co jest bardziej
    > praktyczne, zakladajac, ze zdjecia bede chcial ogladac na TV LCD , ale i
    > np. na zwyklym monitorze 4:3 lub dac kiedys do wywołania

    Wspomniałeś, że to Alpha700 - mam taką i ona nie ma trybu 4:3. Do wyboru 3:2
    albo 16:9. Sugeruję 3:2 bo to bardziej standardowy format - papier foto jest
    w takim formacie, a z 16:9 trzeba będzie wszystko kadrować ręcznie, albo
    później maszyna poobcina sama.
    cRAW to według Sony "niby" bezstratna kompresja - jak to działą nie wiem bo
    nie korzystałem.
    Co do używania RAW+JPG. Może później faktycznie się przyda do obróbki, o ile
    będzie chciało się to robić. Musisz mieć na uwadze jedno, pliki RAW z tego
    aparatu to ok 18MB każdy plik, gdzie JPG ok. 3-4MB w przyzwoitych
    parametrach. Na kartę 8GB wchodzi około 350 fotek w kombinacji RAW+JPG.

    pozdr
    Cichy