  • Data: 2010-03-12 10:09:15
    Temat: Re: zdjecia JPG+RAW
    Od: Piotr <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 11 Mar, 21:45, "Lukas" <q...@o...pl> wrote:
    > Czy jest sens robic zdjecia RAW+ JPG ? (co to jest  cRAW ?) Pozyczylem
    > aparat na wyjazd i zastanawiam sie czy warto robic rawy i jpg jednoczesnie?
    > Wychodze z zalozenia, ze rawy moga sie przydac pozniej do ew. obrobki, a jpg
    > bede mial tak na szybkiego
    >
    > I jeszcze jedno jak lepiej robic? w 4:3 czy w 16:9 ? Co jest bardziej
    > praktyczne, zakladajac, ze zdjecia bede chcial ogladac na TV LCD , ale i np.
    > na zwyklym monitorze 4:3 lub dac kiedys do wywołania

    Teoretycznie lepiej RAW+JPEG bo pracując nad RAWem można uratować
    zdjęcie, które nie całkiem się udało - kwestia jeszcze tego czy tejże
    obróbki RAW będzie miał kto dokonać. Druga sprawa - wielkość dostępnej
    pamięci (czytaj: kart pamięci) - cykanie tylko w JPG daje możliwość
    upchnięcia na karcie około 4 razy więcej zdjęć - przy dłuższym
    wyjeździe dosyć ważne (odwiedzając Skalne Miasto nad Metui w Czechach
    musiałem wybierać, które zdjęcia z poprzednich dni spędzonych w
    Kotlinie Kłodzkiej nie są na tyle ważne/ciekawe i je kasować). Kolejna
    sprawa - czas zapisu RAW+JPG - w niektórych aparatach (kwestia także
    karty pamięci) trwa to nieznośnie długo - lepiej niekiedy zrobić 4 jpg
    po kolei niż jeden RAW+JPG - większa szansa na udane zdjęcia.