  • 1. Data: 2013-10-14 17:28:54
    Temat: zasilanie diód LED COB
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    witam

    chcę zrobić mocne oświetlenie z tyłu samochodu, podczas cofania.
    dodatkowe lampy "ala fiat 126p" odpadają. skłaniam się ku zamontowaniu
    ledów w miejsce standardowych żarówek. oczywiście ledy do samochodów
    odpadają, bo poprostu są słabe. "kukurydza" z diodek smd zamiast żarówki
    21 wat- to jakiś żart.
    Wymyśliłem sobie LEDy COB czyli takie struktury wielkości monety.
    niestety mam zagwózdkę związaną z zasilaniem. taka dioda będzie wymagała
    oczywiście stałego prądu, ale wtedy napięcie zasilające będzie około
    11V. natomiast dostępne zasilanie z akumulatora to 12V. Czy chiński
    "driver" za 2 usd zasilony z 12V "wyrobi się" czy niema szans? Jeśli
    nie, to zakładając że wyrobi się przy 14.4V co się stanie przy 12v?

    ToMasz

  • 2. Data: 2013-10-14 19:05:35
    Temat: Re: zasilanie diód LED COB
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-14 17:28, ToMasz pisze:
> [...]
    > 21 wat- to jakiś żart.
    > Wymyśliłem sobie LEDy COB czyli takie struktury wielkości monety.
    Zauważ, że praktycznie wszystkie COBy (poza jednolitością powierzchni
    świecącej, co w pewnych zastosowaniach jest zaletą) mają znacznie
    mniejsze sprawności, niż podobnej mocy diody dyskretne.

    Już lepiej poszukaj światełek "do jazdy dziennej" (bez homologacji DLR,
    czyli tańszych) ale robionych na ledach 0.5-1W, z radiatorem z tyłu itp.
    Jak do świecenia sporadycznego (a nie przez 7h bez przerwy czy cały
    dzień) to bez problemu zmienia się w nich diody na takie 3-5W, zmienia
    gluta na pastę termoprzewodzącą, i rezystor ustalający prąd w driverze,
    i masz oświetlenie super, i rozmiar nadający się do dyskretnego zamontowania

> [...]
    > "driver" za 2 usd zasilony z 12V "wyrobi się" czy niema szans? Jeśli
    > nie, to zakładając że wyrobi się przy 14.4V co się stanie przy 12v?
    Skąd mamy wiedzieć, jaki chiński driver za 2usd masz na myśli...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-10-14 20:39:04
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 14.10.2013 17:28, ToMasz wrote:

    > Wymyśliłem sobie LEDy COB czyli takie struktury wielkości monety.
    > niestety mam zagwózdkę związaną z zasilaniem.

    Nie wiem czy się opłaca kombinować - żarówki LED na MR11 (najwięcej jest
    2,4W) świecą całkiem nieźle - na upartego może by się dało upchać dwie
    do lampy. Jaki masz pojazd?

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2013-10-15 08:27:23
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 14.10.2013 20:39, Mirek pisze:

    > Nie wiem czy się opłaca kombinować - żarówki LED na MR11 (najwięcej jest
    > 2,4W) świecą całkiem nieźle - na upartego może by się dało upchać dwie
    > do lampy. Jaki masz pojazd?

    pojazd Xsara picasso. Tylne szyby ciemne - stąd kombinacje. Mam dostęp
    do latarak rowerowych, te najmocniejsze, (nie z lidla) ledwo dają radę.
    Tam nominalnie jest żarówka 21W! Tak więc myślałem o sumarycznej mocy
    10W mam takie lampy "halogenowe" z diodą 10W. Znaczy ona 10W to napewno
    niema, ale takie dwie dały by radę.
    Pisałem o driverku za 2 usd, bo to wchodzi w grę, ale różnica pomiędzy
    napięciem wejściowym i wyjściowym jest około 1V - czy to nie zamało?
    Wiem że można zrobić DC/DC step up, potem driver, potem diody, ale to
    może być za drogie. Dlaczego? Bo najchętniej kupiłbym kamere z monitorem
    za ok 100zł, ale niema tego monitora jak ładnie ukryć...

    ToMasz

  • 5. Data: 2013-10-15 09:33:25
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-10-15 08:27, ToMasz pisze:

> [...]
    > może być za drogie. Dlaczego? Bo najchętniej kupiłbym kamere z monitorem
    > za ok 100zł, ale niema tego monitora jak ładnie ukryć...
    Za bardzo kombinujesz. Do cofania używa się lusterek, a nie tylnej
    (przyciemnianej) szyby. A jak potrzebujesz dojeżdzać (np w garażu) tyłem
    co do centymetra do ściany itp - to wstaw sobie tą kamerkę, ale obawiam
    się że jak celujesz w 100zł za komplet - to uzyskasz taką samą porażkę,
    jak obecnie jest z świateł cofania (które faktycznie służą bardziej
    sygnalizowaniu cofania, niż oświetlaniu czegokolwiek za samochodem).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2013-10-15 12:43:19
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 15.10.2013 09:33, BartekK wrote:

    > się że jak celujesz w 100zł za komplet - to uzyskasz taką samą porażkę,
    > jak obecnie jest z świateł cofania (które faktycznie służą bardziej
    > sygnalizowaniu cofania, niż oświetlaniu czegokolwiek za samochodem).

    No i to jest właśnie błąd - projektanci pewnie nigdy nie jeżdżą swoimi
    dziełami, a jak jeżdżą to po doskonale oświetlonym centrum i po
    autostradach. Światła służą wg nich designerskiemu wyglądowi a nie
    oświetleniu. Mam podobny problem, a nie mam ciemnej szyby - w lusterkach
    też nic nie widać, bo jest ciemno - lampa jeśli już coś świeci, to
    prosto do tyłu a nie na boki. Wspomagam się światłami awaryjnymi - już
    nawet myślałem zrobić włączanie tylnych żarówek kierunkowskazu na stałe
    (bez migania), ale prościej jest wstawić jakąś mocniejszą żarówkę w
    lampę niż grzebać w instalacji samochodu. Kamera też ci nic nie da jak
    będzie ciemno. Tu nie chodzi o dojazd do garażu tylko o wycofanie
    (zawrócenie) na nieznanej posesji, bocznej drodze, mostku. Czujniki
    cofania też nie pomogą.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2013-10-15 12:57:27
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 15.10.2013 12:43, Mirek pisze:
    > On 15.10.2013 09:33, BartekK wrote:
    (...)
    dziękuję za wszystkie rady, ale wolałbym od elektroników dowiedzieć się
    czy warto inwestować w COBy czy lepiej w latarki rowerowe. skoro
    rowerowe mają 3W z 3.7V, to myślałem ze z 12 tym bardziej _łatwo_
    wyciągnę więcej.

    ToMasz

    PS mam ciasno. w jednym miejscu nawet tak ciasno, że muszę składać
    obydwa lusterka, ale tam zrobiłem sobie "szyny" wjazdowe. Ewentualna
    kamera byłaby czarnobiała, doświetlana przez diody podczerwone, wiec
    widać będzie dobrze, ale nie wiem _ ile będzie widać _ Po prostu miejsce
    zamocowania kamery nie będzie dowolne, wiec co... 180stopni widoczności?
    to sie nie uda. Na kursie uczono mnie że patrzy się prze szybę.
    dlaczego? Bo można centralnie wjechać w słup którego nie było widać w
    lusterkach, choć z drugiej strony, jak jest ciasno - przez szybę mały
    pachołek też moze być niewidoczny. tak czy siak - piewsze oświetlenie,
    potem kamera, potem.... nie wiem.

  • 8. Data: 2013-10-15 13:03:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirek,

    Tuesday, October 15, 2013, 12:43:19 PM, you wrote:

> [...]
    > będzie ciemno. Tu nie chodzi o dojazd do garażu tylko o wycofanie
    > (zawrócenie) na nieznanej posesji, bocznej drodze, mostku. Czujniki

    Ale w takiej sytuacji, gdy kierowca nie bardzo sobie radzi, to właśnie
    kamera ma sens. Nie dość, że spokojnie kamerze wystarczą nawet słabe
    światła cofania, to jeszcze można kupić kamerkę z doświetlaniem
    podczerwienią. A monitorek w lusterku wstecznym:
    https://www.google.pl/search?q=monitor+w+lusterku&sa
    fe=off&hl=pl&rlz=1D2GGLD_plPL347PL348&tbm=isch&tbo=u
    &source=univ&sa=X&ei=4SBdUveDGaWU4ATRxIAg&ved=0CEEQs
    AQ&biw=1213&bih=734

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2013-10-15 13:05:42
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

> [...]
    > będzie ciemno. Tu nie chodzi o dojazd do garażu tylko o wycofanie
    > (zawrócenie) na nieznanej posesji, bocznej drodze, mostku. Czujniki

    Ja stosuję w tym celu światła przeciwmgielne.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 10. Data: 2013-10-15 13:39:58
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 15.10.2013 13:03, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello Mirek,
    >

    > Ale w takiej sytuacji, gdy kierowca nie bardzo sobie radzi, to właśnie
    > kamera ma sens.

    Nie porównuj montażu kamery z instalacją i monitorkiem do wymiany
    żarówki w lampie. Ja akurat w kamerach siedzę, to wiem jak zamontować i
    co będzie widać, ale sobie bym w osobowym nie zamontował.
    Naprawdę wystarczy mi dobra lampa do tyłu i tylko tyle.

    --
    Mirek.