  • 1. Data: 2009-01-15 18:16:24
    Temat: zasilanie LED z gniazdka - ma to sens?
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    witam
    juz wyjaśniam o co mi chodzi. Ze wzgledu na oszczędnośc energi
    elektrycznej, wpadłęm na pomysł zeby zrobić parę punktów oświetleniowych
    z diód ( żeby w nocy nie swiecić swiatła) włączonych do 230V. Schemat
    znalazłem na "elektrodzie" Dwie diody przeciwnie równolegle +
    kondensator i rezystor w szereg.
    PRzy stosunkowo niskich prądach działa to dobrze. tzn pare mA jest OK.
    Diody raczej słabo swiecą, ale tak miało być.
    Wczoraj próbowałem zaświecic taką lepszą białą diode, która dobrze
    zaczyna swiecic przy 30 mA a 70mA (przez chwile) też wytrzymuje. Tu
    zaczęły sie schody. Rezystory sie dymiły itp. Po przestudiowaniu wielu
    schematów pozostało na c=470n +R=1k(5W) Właśnie ten rezystor grzeje sie
    dość mocno. tzn jeszcze go można dotknąć palcem, niemniej skoro sie
    grzeje to generuje straty. Czy w takim przypadku nie lepiej jednak
    stosować transformator obniżający napięcie?... Akurat wpadła mi w rece
    ładowarka z telefonu gsm, w stanie jałowym nie da sie wyczuć
    jakiegokolwiek wzrostu temperatury. jak ja obciarze tym zawrotnym prądem
    50mA powinna wytrzymac!?

    Poradźcie cos?

    dziekuje
    ToMasz

  • 2. Data: 2009-01-15 19:42:33
    Temat: Re: zasilanie LED z gniazdka - ma to sens?
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

> [...]
    > diód ( żeby w nocy nie swiecić swiatła) włączonych do 230V. Schemat
    > znalazłem na "elektrodzie" Dwie diody przeciwnie równolegle + kondensator

    dwie diody w ten sposób to trochę trudne do dobrania.

> [...]
    > w stanie jałowym nie da sie wyczuć jakiegokolwiek wzrostu temperatury. jak
    > ja obciarze tym zawrotnym prądem 50mA powinna wytrzymac!?

    Najoszczędniej to:
    Kondensator, rezystor w szereg o oporności 100R podajemy to na mostek
    prostowniczy za nim kondensator 10-100uF i bezpośrednio z kondensatora
    zasilamy
    diodę lub diody LED.

    Kondensator liczymy normalnie reaktancja potrzebna do uzyskania danego
    prądu.
    Rezystor jest tylko po to żeby nie spalić mostka w momencie włączenia
    zasilania.
    Dobrze żeby był małej mocy, pełni w ten sposób rolę bezpiecznika.
    Mostek wiadomo.
    Kondensator elektrolityczny służy do zabezpieczenia LEDów przed udarem
    prądowym w momencie włączenia.
    Ledów można podpiąć mnóstwo - ja wpiąłem ~30szt.

    Dobrze jest dać równolegle do kondenastora (tego ograniczającego prąd) lub
    na bolce zasilania rezystor 1M. Jeżeli światełko jest zrobione w formie
    wtyczki do kontaktu, to zabezpiecza on urządzenie przed uszkodzeniem. Można
    nim nieźle rzucić jak poczuje się kopnięcie :-)

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-01-16 00:14:19
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Desoft pisze:

    > dwie diody w ten sposób to trochę trudne do dobrania.

    Pewnie jedna z tych diodek to LED, a druga przepuszczą drugą połówkę
    sinusa i chroni LEDa przed napięciem wstecznym.

  • 4. Data: 2009-01-16 09:20:36
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 15 Jan 2009 19:16:24 +0100, ToMasz wrote:
> [...]
    >schematów pozostało na c=470n +R=1k(5W) Właśnie ten rezystor grzeje sie
    >dość mocno. tzn jeszcze go można dotknąć palcem, niemniej skoro sie

    coz chcesz - 50 mA to 50V i 2.5W

    Zmniejsz rezystor - on tam jest tylko po to zeby ograniczyc udar
    napiecia w chwili wlaczenia. Ta dioda powinna znacznie wiecej
    wytrzymac.

    Ewentualnie skorzystaj z pomyslu Romana - kondensator, mostek,
    elektrolit. udar pojdzie w elektrolit, diody nie migaja..

    >Czy w takim przypadku nie lepiej jednak
    >stosować transformator obniżający napięcie?

    Ale on tez sie grzeje :-)

    >... Akurat wpadła mi w rece
    >ładowarka z telefonu gsm, w stanie jałowym nie da sie wyczuć
    >jakiegokolwiek wzrostu temperatury.

    Impulsowa ?

    >jak ja obciarze tym zawrotnym prądem
    >50mA powinna wytrzymac!?

    ona na pol ampera projektowana.

    J.

  • 5. Data: 2009-01-16 20:18:16
    Od: "Piotr \"Pitlab\" Laskowski" <p...@p...wp.pl>

    > Pewnie jedna z tych diodek to LED, a druga przepuszczą drugą połówkę
    > sinusa i chroni LEDa przed napięciem wstecznym.

    Owszem. ale lepiej jest wstawić 2 LED, bo wtedy mamy dwukrotnie mniejsze
    migotanie światła. Diody migają na przemian co daje f migania 100Hz.
    Ja mam tak zrobione w sypialni (R, C i 2x LED). Zamontowane w nasadzie
    jednolampowego klosza, włączane drugą sekcją przełącznika.
    Przy prądzie diód ustawionym na 15mA wystarcza aby dziecko wstając w nocy
    trafiło do łazienki a jeszcze nie razi w oczy.

    Do autora wątku. Rezystaor grzeje się od prądu. Może skorzystaj z tego że
    masz duże napięcie i zamiast jednej dużej diody wstaw szeregowo kilka o
    mniejszym prądzie nominalnym. Będzie pobierało tyle samo prądu co jedna
    dioda a będziesz musiał wytracać mniej mocy.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 6. Data: 2009-01-17 14:36:20
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    > Ale on tez sie grzeje :-)
    > Impulsowa ?
    > ona na pol ampera projektowana.

    ładowarka z allegro kosztuje 2.5zł. kondensator400V, resystor 5W -
    wychodzi podobnie. (moze troche mniej).
    Pytanie o aspekt energetyczny! Czy ładowarka (lekka, w niej jest
    transformatorek jak kostka cukru) zużyje tyle samo mocy co [R+C] na
    230v? Jeżeli sa różnice to czy są znaczne czy minimalne?

    ToMasz

  • 7. Data: 2009-01-17 17:17:19
    Od: Shooter <s...@w...op.pl>

    ToMasz pisze:

    > Pytanie o aspekt energetyczny! Czy ładowarka (lekka, w niej jest
    > transformatorek jak kostka cukru) zużyje tyle samo mocy co [R+C] na
    > 230v? Jeżeli sa różnice to czy są znaczne czy minimalne?

    Ładowarka z tego co pamiętam w spoczynku ciągnie ok. 1W. Układ RC (ale
    ten z opisu Desofta z R=100 om) w czasie pracy wydzieli poniżej 0,1 W na
    rezystorze i pomijalnie mało na pojemności.

    --
    Shooter