    From: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: zasilanie LED z gniazdka - ma to sens?
    Date: Thu, 15 Jan 2009 19:16:24 +0100

    witam
    juz wyjaśniam o co mi chodzi. Ze wzgledu na oszczędnośc energi
    elektrycznej, wpadłęm na pomysł zeby zrobić parę punktów oświetleniowych
    z diód ( żeby w nocy nie swiecić swiatła) włączonych do 230V. Schemat
    znalazłem na "elektrodzie" Dwie diody przeciwnie równolegle +
    kondensator i rezystor w szereg.
    PRzy stosunkowo niskich prądach działa to dobrze. tzn pare mA jest OK.
    Diody raczej słabo swiecą, ale tak miało być.
    Wczoraj próbowałem zaświecic taką lepszą białą diode, która dobrze
    zaczyna swiecic przy 30 mA a 70mA (przez chwile) też wytrzymuje. Tu
    zaczęły sie schody. Rezystory sie dymiły itp. Po przestudiowaniu wielu
    schematów pozostało na c=470n +R=1k(5W) Właśnie ten rezystor grzeje sie
    dość mocno. tzn jeszcze go można dotknąć palcem, niemniej skoro sie
    grzeje to generuje straty. Czy w takim przypadku nie lepiej jednak
    stosować transformator obniżający napięcie?... Akurat wpadła mi w rece
    ładowarka z telefonu gsm, w stanie jałowym nie da sie wyczuć
    jakiegokolwiek wzrostu temperatury. jak ja obciarze tym zawrotnym prądem
    50mA powinna wytrzymac!?

    Poradźcie cos?

    dziekuje
    ToMasz