  • 11. Data: 2011-11-21 11:49:40
    Temat: Re: żarówka 100W vs LED
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Tego nie sprawdzałem jeszcze, ale przyrost światła nie jest
    > proporcjonalny do prądu.

    Zwróć uwagę, że ilość światła emitowana z 1W mocy pobieranej znacznie
    się różni dla różnych typów diod.
    Kupiłem kiedyś żarówkę LED 16W składającą się ze 108 szt. diod 5050.
    Wg. mnie świeci ona mocniej niż klasyczna żarówka 100W. Takie diody
    sprzedają również w formie pasków.

    Paweł

  • 12. Data: 2011-11-21 23:37:26
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "Desoft" <N...@i...pl> wrote in message news:jac0a8$l13$1@news.onet.pl...
    > Zastanawiam się nad oświetleniem LEDowym. Chciałbym zastąpić żarówkę 100W
    > LEDami.
    > Nie ma być to oświetlenie dekoracyjne.
    > Prąd diody (jednej) 20-30mA.
    > Ilość (jakie diody) - do dyskusji. Czy warto? do dyskusji.
    > Jeżeli ktoś ma praktyczne doświadczenie (teorię znam) to proszę o wypowiedzi.

    gdyby mnie naszlo przerabiac oswietlenie na led, to moze bym sie pobawil,
    ale na pewno nie w rzezbienie zarowek tylko listwy

    a dla jednej sztuki to troche czasu szkoda, chyba ze to tak dla relaksu
    z lutownica
    http://s.dealextreme.com/search/e27.html?sort=-Price

  • 13. Data: 2011-11-22 08:02:46
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > gdyby mnie naszlo przerabiac oswietlenie na led, to moze bym sie pobawil,
    > ale na pewno nie w rzezbienie zarowek tylko listwy

    Tak też i ja myślę. Szczególnie że elementy do listew można całkiem ładne
    kupić.

    > a dla jednej sztuki to troche czasu szkoda, chyba ze to tak dla relaksu
    > z lutownica

    Handlowe wersje mają to do siebie, że świecą _prawie_ jak żarówka.
    Nagminne jest podawanie mocy odpowiadającej żarówce, a po przekopaniu
    szczegółów/przeliczeniu wychodzi że to tylko 60-70%. Ciężko się doczytać
    interesujących parametrów. Taśmy mają sprawność ~75% sprawności taśmy
    własnoręcznie lutowanej.
    Ale jak znajdę odpowiednią taśmę to kupię w całości.

    Na razie interesuje mnie czy ledy nadają się do oświetlenia, czy tylko jako
    oświetlenie dekoracyjne.
    Zrobiłem próbę na 10 ledach tht superflux i wygląda to zachęcająco.

    > http://s.dealextreme.com/search/e27.html?sort=-Price

    Jak w każdym sklepie. Jak nie 6000K, to 400lm itp. Ceny może ciut niższe -
    za cenę bujania się z gwarancją.
    Generalnie te tańsze rozwiązania podchodzą pod dekoracyjne. Droższe
    (przynajmniej te które widziałem) mają niską wydajność lumena ze złotego.
    100zł za żarówkę 100W to dużo. Przyjąłem, że nie przekraczam tej ceny.

    I jeszcze: dwie ledówki (z linku powyżej)
    E27 6W 128-LED 640LM Warm White LED Light Bulb (AC 220V)
    E27 7W 7-LED 590-Lumen 3500K Warm White Light Bulb (AC 220V)
    Cena ta sama (10centów różnicy),
    Pierwsza ma 640lm@128led druga 575lm@7led Średnio! dlaczego taki rozrzut?
    Pierwsza ma 6W, druga 7W
    Minimalna przewaga małych LEDów :-)

    --
    Desoft

  • 14. Data: 2011-11-22 09:04:38
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > E27 6W 128-LED 640LM Warm White LED Light Bulb (AC 220V)
    > E27 7W 7-LED 590-Lumen 3500K Warm White Light Bulb (AC 220V)

    Tak jak już wcześniej napisałem kupiłem żarówkę 16W składającą się ze
    108 szt. LED 5050. Wg. informacji na opakowaniu emituje ona 1550
    lumenów. Subiektywnie oceniając w pokoju jest porównywalnie lub nawet
    nieco jaśniej niż w przypadku zastosowania klasycznej żarówki o mocy 100W.
    Te 500-600 lumenów to będzie odpowiednik co najwyżej żarówki 40W.

    Drugą sprawą jest zasilacz znajdujący wewnątrz żarówki. Tylko nieliczne
    żarówki LED świecą ciągłym światłem. W większości przypadków wyraźnie
    widać efekt stroboskopowy.

    Paweł

  • 15. Data: 2011-11-22 09:32:35
    Od: Martin Lukasik <m...@m...pl>

    On 20 Lis, 17:51, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:
> [...]
    > Ilość (jakie diody) - do dyskusji. Czy warto? do dyskusji.
    > Jeżeli ktoś ma praktyczne doświadczenie (teorię znam) to proszę o

    Nie sklejaj z wielu, kup jedną, a konkretną diodę. Teraz można je
    dostać spokojnie do 150W (www.ebay.com). Mam pod ręką 50W, i powiem
    Ci, że jest co najmniej nieźle :-)
    Małymi diodami tego nie zrobisz, bo:
    1) nierówno oświetlają -- są miejsca ciemniejsze i jaśniejsze, bo mają
    załóżmy 30 stopni
    2) mają małą sprawność i jasnością powyższej nie dorównają...

    Jak z chłopakami jedziemy z taką 50W na ryby, to mamy jak w
    dzień... ;)

    Jej jedyny minus to... radiator+wentylator mocno zalecany, bez
    radiatora poświeci jakieś 3 sekundy...

    m.

  • 16. Data: 2011-11-22 09:57:08
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Martin Lukasik napisał:
    [..]
> [...]
    > Ci, że jest co najmniej nieźle :-)
    > Małymi diodami tego nie zrobisz, bo:
    > 1) nierówno oświetlają -- są miejsca ciemniejsze i jaśniejsze, bo mają

    Chyba jakieś buble sprawdzałeś, zamieniłem w łazience i kuchni 50W
    halogeny na 2W LEDy po 21 diod każda, świeci w tym samym obszarze co
    halogen tylko trochę ciemniej, żadnych nierównomierności nie ma lub nie
    są one widoczne gołym okiem.

    > 2) mają małą sprawność i jasnością powyższej nie dorównają...

    Jak będzie 50W pojedynczych to się może okazać że dają więcej światła bo
    grzanie będzie rozproszone na większej powierzchni.
    [..]

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 17. Data: 2011-11-22 10:10:18
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > E27 6W 128-LED 640LM Warm White LED Light Bulb (AC 220V)
    > E27 7W 7-LED 590-Lumen 3500K Warm White Light Bulb (AC 220V)

    100zł to może być mało na zamiennik 100W.
    Jeśli chcesz mieć na prawdę wydajne diody, o wydajnościach rzędu 100lm/W, to
    mogę polecić Cree, XP-G lub XM-L. Osiągalne biny jasności to odpowiednio ok.
    140lm@350mA dla barwy zimnej, nieco mniej dla neutralnej (takie polecam do
    oświetlenia - ok. 4000K) oraz ok. 100lm@350mA dla ciepłej. Przy czym XP-G mają
    prąd nominalny 1,5A.
    Z kolei dostępne XM-L to 280lm@700mA, a prąd nominalny 3A. Oczywiście jedna i
    druga dioda cechuje się spadkiem wydajności w miarę wzrostu temperatury złącza,
    czyli przy wyższym prądzie. No i są to źródła punktowe, nieprzyjemne przy
    spojrzeniu i chyba nawet niezdrowe, wiec wymagane jakieś rozproszenie. Obydwie
    świecą bardzo szerokim kątem rzędu 110 stopni.

    Można więc spróbować zastosować np. 5 diod XP-G neutralnych + zasilacz sieciowy
    prądowy (np. LPC-35-1050 Meanwell) i mamy fajne nowoczesne światło. Koszt ok.
    160zł. Ale jakość i wydajność z najwyzszej półki.

    BTW. Do niedawna był nierozstrzygnięty konkurs L-prize, gdzie za zamiennik
    żarówki 60W czekała nagroda 10 mln $. W końcu ktoś ja zgarnął.
    http://www.leds.edn.com/blog/leds-blog/philips-wins-
    10m-l-prize-led-based-60w-replacement-bulb

    EM

  • 18. Data: 2011-11-22 10:11:01
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-11-22 09:02, Desoft pisze:
> [...]
    > E27 6W 128-LED 640LM Warm White LED Light Bulb (AC 220V)
    > E27 7W 7-LED 590-Lumen 3500K Warm White Light Bulb (AC 220V)
    To ja pokażę coś takiego:
    https://lh3.googleusercontent.com/-5X3nUnLf2oc/Tst1e
    vyx8QI/AAAAAAAADIs/LzMjf8UM4PA/s828/razem.jpg
    Porównanie 3x 5W żarówka kontra 2x 5W + LED 2W składający się z 16x smd
    5050 (w dodatku "ciepłobiały" czyli ciemniejszy)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 19. Data: 2011-11-22 10:18:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >100W.
    >Te 500-600 lumenów to będzie odpowiednik co najwyżej żarówki 40W.

    To nie idzie liniowo. Oficjalny przelicznik
    http://ec.europa.eu/energy/lumen/faq/index_pl.htm
    100 W 1300-1400 lumenów
    75 W 920-970 lumenów
    60 W 700-750 lumenów
    40 W 410-430 lumenów
    25 W 220-230 lumenów

    Troche wieksze wartosci beda dla halogenow.
    Wlasnie sobie kupilem lampke z 4W led ... jest troche ciemniej niz na
    35W halogenie. Choc na oko to trudno ocenic.
    No i LED LEDowi nierowna. A to tylko supermarka Ledare z Ikei. Ale
    efektu stroboskopowego nie ma - tylko nie wiedziec czemu startuje
    sekunde :-)

    J.

  • 20. Data: 2011-11-22 10:23:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomości grup
> [...]
    evyx8QI/AAAAAAAADIs/LzMjf8UM4PA/s828/razem.jpg
    >Porównanie 3x 5W żarówka kontra 2x 5W + LED 2W składający się z 16x

    Nikt nie ma watpliwosci ze LED maja wieksza sprawnosc, ale takie
    porownanie to kant ... rozbic - albo wyciagasz swiatlomierz, albo
    wyraznie piszesz ze wylaczyles automatyke i upewniles sie ze aparat na
    pewno nic sam nie dobiera.

    Poza tym glowna kwestia to ile razy ta sprawnosc wieksza - 10x i
    zamiast 100W zarowki wystarczy 10W w LED, czy lepiej 20W.
    A 20W to tyle co 10 takich lampek 2W :-)

    >(w dodatku "ciepłobiały" czyli ciemniejszy)

    Dla aparatu moze byc odwrotnie.

    J.