  • Data: 2024-09-18 12:09:23
    Temat: Re: zapora Stronie Slaskie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 18 Sep 2024 11:08:53 +0200, heby wrote:

    > Ktoś mi kiedyś wyjaśniał: ciśnienie wciska wodę w wał, wał staje się
    > bardziej płynny, pojawia się niewielki przeciek, to powoduje dodatnie
    > sprzężenie zwrotne i po chwili z małego przecieku robi się dziura, aż do
    > upłynnienia wszystkiego na około. Jedyna opcja to na etapie małego
    > przecieku doszczelnić, aby woda w wale nie poruszała się, wymywając
    > materiał.
    >
    > Prawda to?

    Jakos tak.
    Wersja populistyczna - ziemia+woda=błoto.
    A błoto nie ma wytrzymałości.

    > Może lepiej wylać ścianę betonu i ją obsypać ziemią? Częsciowo utrudniło
    > by to tworzenie się przecieku na większą skalę.

    Ale to kosztuje.
    Poza tym ta sciana musi być chyba podobna do tej kamiennej zapory
    -żeby jej cisnienie przesiąkniętej wody nie przewróciło.

    no i ile tej sciany? Tak na oko, to tam jest kilkadziesiąt metrów tej
    kamiennej zapory, wypłukało parę metrów ziemi, a cały wał ma pewnie
    kilometry.
    Wylejesz te parę metrów, to nastepnym razem przerwie parę metrów
    dalej.
    A kilometry kosztują :)

    Za to z tego co piszesz/my, wychodziłoby, ze warto by uszczelnić
    wewnętrzną stronę wału.
    Nie wiem - folia, grubszy plastik, cement, betonowe płyty ...

    J.