    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: zapaść na rynku fotografów
    Date: Thu, 23 Aug 2012 14:51:29 +0200

    Użytkownik "Marcin [3M]" napisał w wiadomości grup

    > O tych z wątku - piętnaście zdjęć stanu jaki jest - dwie godziny obróbki.
    > Jeśli mamy korekcję detali to co innego.
    Zlecenia zdjęć jachtów, które widziałem, były głównie zdjęciami ich wnętrz.
    Widok łódki z zewnątrz najczęściej nie jest problemem.
    Wnętrze i owszem. Wybór 15 i wstępna obróbka jest możliwa w ciągu 2-ch
    godzin. To aż 8 minut na zdjęcie (od wyboru po plik gotowy).
    Jeżeli z tych 15 wybranych zostanie 10, to jak sądzę, pęknie kolejnych kilka
    godzin.
    Jeżeli nawet sumarycznie zmieścimy się w 5 godzinach (imo całkowicie
    realne), to powstaje pytanie kto i ile ma za to zapłacić?
    W cytowanym przykładzie mamy dzień pracy na planie i ok. pół dnia w
    "ciemni". Za dojazdy i omawianie spraw także wypadałoby coś policzyć...
    Stawiam na 15 godzin łącznie.
    Zatem ile?

    Z fakturą czy bez :-)

    Ja liczę tak 20zł dla mnie za godzinę pracy + paliwo. Następnie uzyskaną
    kwotę mnożę razy dwa (amortyzacja sprzętu i samochodu). Czyli dla 15h pracy
    będzie to 600zł + dwukrotność ceny paliwa pewnie koło tysiąca by się
    zebrało.

    Jak z fakturą to +25%.

    [ciach]

    > No właśnie.

    > Czyli mamy sytuację, w której jako-takie zdjęcia może zrobić sobie każdy,
    > a lepszych nie będzie, bo nikogo na takie nie będzie stać (pomijając
    > wielkie marki).

    Lepszych nie trzeba :-) Pozostańmy przy tych jachtach jak wezmę niemiecki
    katalog sprzed 30 lat. To co widzę? jako takie zdjęcia z zewnątrz i bardzo
    kiepskie w środku, do tego dużo gorsza jakość druku. Porównywalne zdjęcia
    zrobi zwykły pracownik stoczni lub jego bratanek za kilka stów
    kieszonkowego.

    Po co lepsze zdjęcia?

    Jakiś czas temu na śląsku powstała "firemka" zajmująca się robieniem
    profesjonalnych zdjęć sprzedawanych mieszkań. Śledziłem uważnie ich rozwój i
    nie dali rady, mimo, że byli to studenci i mieli naprawdę groszowe stawki.
    Za lekkie posprzątanie mieszkania i zrobienie kompletu zdjęć brali kilka
    stów co przy prowizjach agencji idących w tysiące było jakimś malutkim
    procentem. Żadne biuro nieruchomości nie chciało ich zdjęć. Dostali kilka
    zleceń od osób prywatnych. Jak się oglądało listę ogłoszeń na gratce (albo
    innym portalu) to ich zdjęci zdecydowanie się wyróżniały... Ale co z tego?
    Nie wnosiły żadnej wartości dodanej. Mogły sprawić co najwyżej że ktoś
    pojedzie zobaczyć to mieszkanie, ale wtedy nawet najlepsze zdjęcia nie
    pomogą. Ludzie nie kupują na podstawie zdjęć z katalogów, więc i nie ma
    potrzeby by te zdjęcia były idealne.

    P.S. Dawno dawno temu rozmawiałem z fotografem który robił zdjęcia do
    gazetek supermarketów. Używał jakiegoś średniego formatu (film + skaner) i
    cyfrowe j dupki. Gdy z nim rozmawiałem właśnie stracił to zlecenie które
    miał od miesięcy na rzecz Canona 1Ds. Przy swoim sprzęcie nie był w stanie
    zejść z ceną, a jakość Ds była wystarczająca. Ciekawe czym teraz robi się
    takie zdjęcia? Jak oglądam te gazetki to myślę, że namiot bezcieniowy +
    jakiś kompakt? Dobra żartuję może nie kompakt, ale najtańsza lustrzanka - po
    ani szybki AF nie jest potrzebny, ani szybkostrzelność. Mnie to odpowiada -
    mniejsze koszty działalność = niższe ceny.

    Pozdrawiam
    Ergie