  • 11. Data: 2021-07-01 01:22:28
    Temat: Re: zakłócenia w paśmie wifi
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-06-30, t-1 <t...@t...pl> wrote:

    > Kilku sąsiadów też ma takie podejrzenia.

    Może i ma, ale generalnie skaner nie pokazuje jakiegoś tłumu w 5GHz.
    Poza tym, 5GHz ma słabszą przenikalność niż 2.4GHz, więc ich sygnał
    tak bardzo bruździć nie powinien.

    Ale mam pewne podjerzenia. W odległości mniejszej niż kilometr jest
    stacja radarowa. Nie wiem co to za radar, ale widzę go z mieszkania.
    Się kręci. Budynek wysoki, a fasada budynku to jest taka kratownica z
    elementów aluminiowych włączając w to ramy okien itp. Niby to
    wszystko powinno być uziemione, ale są różne cyrki nie tylko z wifi.
    Np. fizycznym kablem - cat5e utp, przechodzącym przez te ramy nie
    da rady pociągnąć więcej niż 100Mbit/s przy długości kabla ca 10-20m.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2021-07-01 08:10:32
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 30.06.2021 o 15:34, ptoki pisze:
> [...]

    jeżeli tak, to ewidentnie wygląda na zakłócenia. Rozumiem, że szerokość
    pasma ustawiona maksymalna i urządzenie jest w tym samym miejscu, a w
    pomieszczeniu nic się nie zmieniło?
    Nie wiem czy to pomoże, ale chyba wszystkie urządzenia ubiquity
    (przynajmniej te do transmisji na zewnątrz - z najtańszych jakie
    używałem, to Nanostation M5, ale może są tańsze) mają wbudowany spectrum
    analyzer:
    https://www.andreadraghetti.it/wp-content/uploads/20
    10/04/ubnt_airview_monitor.jpg
    Może to Ci się przyda?

    > Mam podejrzenie ze tyle po prostu wyciagaja i to nie jest wina zaklocen.
    > Wez je gdzies na bok, na łąkę, podepnij jakies zrodlo transferu (scp czy inny http)
    i potestuj tam.

    Do testowania prędkości polecam iperf

    > Potem zrob probe w domu z minimalna iloscia aktywnych urzadzen wogole.
    > I testuj po jednym.
    >
    > Obstawiam ze albo sciany maja duze tlumienie albo one nawzajem sobie przeszkadzaja
    albo masz jakis telefon ktory wybija te AP-ki z szybkiego polaczenia.

    Z mojego niewielkiego doświadczenia w linkach na zewnątrz, wybranie
    dobrych częstotliwości 'z palca' jest znacznie lepsze niż powierzenie
    tego pracy AUTO w AP. W bardziej zajętych lokalizacjach raz w roku
    trzeba zmienić częstotliwości, bo dane pasmo jest już za bardzo
    zakłócone (mimo, że wybierasz trzy- na zapas ;). Przy małych
    odległościach trzeba zmniejszyć moc
    Ale do naszych potrzeb więcej niż 300mbps nigdy nie było potrzebne
    (raczej powyżej 100mbps to max w użyciu w najgorszym punkcie) - za to
    najdłuższy (prawie 10km, z dachu wieżowca 'patrzy' pod mostem na dach
    innego wieżowca) link wyciąga właśnie w okolicach 300mbps.

    Lukasz

  • 13. Data: 2021-07-01 09:29:06
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 30 czerwca 2021 o 18:22:30 UTC-5 Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > Np. fizycznym kablem - cat5e utp, przechodzącym przez te ramy nie
    > da rady pociągnąć więcej niż 100Mbit/s przy długości kabla ca 10-20m.

    Troche to brzmi jak homeopatia choc nie wykluczam i takiego scenariusza.

    Czemu tak brzmi? Ano dlatego ze czestotliwosci radarowe jak i wifi sa dosyc mocno
    tlumione/odbijane.
    No i trudno aby w kablach ethernetowych ten radar duzo wzbudzal.
    Ale nie mowie ze niemozliwe jest aby to nie mialo zwiazku.

    Tak czy inaczej polecam zrobienie testow jak pisalem wyzej. Jak to winny jest radar
    to nadal mamy sytuacje gdzie jest to poza Twoja kontrola i najpierw trzeba wykluczyc
    cokolwiek na co jednak masz wplyw.

    Zorganizuj troche blachy/siatki i obadaj czy jakkolwiek jestes w stanie wybadac z
    ktorego kierunku takie zaklocenia sie pojawiaja.

    Wifi jest dosyc odporne na zaklocenia a jak ten radar wam blyska to i po transferze
    bedzie widac okresowe spadki bo nawet jak sie wifi zestawi z mniejsza predkoscia to
    nadal zaklocenia beda i cykliczny spadek transferu bedzie widoczny.

    No i mozesz wymusic w laptopie i AP-ku wyzsza predkosc recznie. Wtedy takie spadki
    transferu beda widoczne wyrazniej.

  • 14. Data: 2021-07-01 10:21:24
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Tym bardziej, że to skrętka symetryczna.
    Jakby co można spróbować FTP czy nawet STP.

    -----

  • 15. Data: 2021-07-03 01:46:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-01, ptoki <s...@g...com> wrote:

> [...]
    > sa dosyc mocno tlumione/odbijane. No i trudno aby w kablach
    > ethernetowych ten radar duzo wzbudzal. Ale nie mowie ze niemozliwe

    Zgadza się, ale tu wspomnianą ramę traktowałbym jak antenę, czyli
    mamy kabel idący de facto przez antenę. Nie ma gdzie tłumić, jest
    gdzie (potencjalnie) wzmacniać.

> [...]
    > winny jest radar to nadal mamy sytuacje gdzie jest to poza Twoja
    > kontrola i najpierw trzeba wykluczyc cokolwiek na co jednak masz

    Też się zgadza. Z wyjściem na pole będzie u mnie problem, ale mogę
    zabrać klaptopa i AP do pracy i tam posprawdzać. W sumie dobry
    pomysł.

    > No i mozesz wymusic w laptopie i AP-ku wyzsza predkosc recznie.
    > Wtedy takie spadki transferu beda widoczne wyrazniej.

    Jak wymusić ręcznie?

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2021-07-03 01:49:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-01, ddddddddddddd <d...@f...pl> wrote:

> [...]
    > (przynajmniej te do transmisji na zewnątrz - z najtańszych jakie
    > używałem, to Nanostation M5, ale może są tańsze) mają wbudowany spectrum

    Dzięki za info. Niestety wygląda, że mają to wyłącznie "airmax",
    czyli dość wąska grupa ich produktów.

    > Do testowania prędkości polecam iperf

    Weryfikowałem dane iperf'em i pokazuje to samo.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2021-07-03 04:07:54
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 2 lipca 2021 o 18:46:37 UTC-5 Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > Też się zgadza. Z wyjściem na pole będzie u mnie problem, ale mogę
    > zabrać klaptopa i AP do pracy i tam posprawdzać. W sumie dobry

    W windzie jest zestaw opcji w urzadzeniu karty sieciowej. Tam gdzie w XP sie
    zmienialo sterownik jest zakladka i tam powinny byc opcje dotyczace predkosci linku.
    Jak sterownik uczciwy to poza auto beda tez odpowiednie predkosci a sam sterownik to
    ustawienie uszanuje i na sztywno ustawi.

    W linuxie to bedzie cos w desen: iwconfig wlan0 rate 24M
    liste rates mozna znalezc za pomoca polecenia iw phy
    oba jako root raczej...

    W AP-ku tez jest szansa na takie ustawienie ale najczesciej jest tylko b/g/n itp a
    predkosc AP sobie negocjuje z klientem.

    Ja bym ustawil na nieco wiecej niz normalnie sie negocjuje i puscil transfer czegos
    na pare minut i patrzyl czy cyklicznie sie cos z szybkoscia dzieje. Ale musisz sobie
    probkowanie dosyc wysoko ustawic, bo te opady beda ponizej pol sekundy jesli to
    radar.

  • 18. Data: 2021-07-03 10:14:28
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    > Ale mam pewne podjerzenia. W odległości mniejszej niż kilometr jest
    > stacja radarowa.

    Część kanałów pasma 5 GHz pokrywa się z pasmem używanym przez radary.
    Może być tak, że AP te kanały wyłączył po wykryciu radaru i teraz nie
    masz dostatecznej ilości kanałów by je zagregować i używać szybszego
    transferu.

    Mi się kiedyś niestety udało kupić jakieś AP od TPLinka co miał w kosmos
    transfer na pudelku wypisany a się okazało że obsługują tylko kilka
    kanałów z pasma 5GHz i wszystkie te kanały muszą być wolne by ten
    transfer był, a ja kupiłem cztery takie AP i one same siebie
    zablokowały, takiej kaszany to nigdy w życiu nie widziałem....

    --
    AWa.