  • Data: 2009-02-19 14:56:53
    Temat: Re: wyzwalanie tyrystora - prosze o sprawdzenie ukladu
    Od: Konop <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Moze wyglada to troche "przekombinowane", ale... Zamieszczony uklad
    > sterowany jest z timera 555. podanie stanu niskiego na jego wejsciu RESET
    > powoduje pojawienie sie stanu niskiego na wyjsciu OUT timera a tym samym
    > przejscie tranzystora BC557 w stan przewodzenia. Przewodzenie tranzystora
    > BC557 powoduje "zablokowanie" tranzystora BD140 a tym samym brak przeplywu
    > pradu bramki tyrystora. Taka zasada musi być zachowana tzn. jezeli timer 555
    > jest zablokowany sygnalem reset to brak pradu bramki tyrystora.
    > Mam jedynie watpliwosci do sensownosci uzycia rezystorow wpietych pomiedzy
> [...]

    Rezystory wpięte pomiędzy BAZĘ!! a emiter są konieczne. Zwiększają one
    odporność na zakłócenia. Zauważ, że w przypadku wyłączenia tranzystora
    złącze B-E staje się jakby obwodem wysokoimpedancyjnym. Taki obwód
    "łapie" zakłócenia, które mogą powodować przepływ prądu bazy, a co za
    tym idzie także prądu kolektora. Rezystor dodany między bazę a emiter
    przejmuje prąd wywołany tymi zakłóceniami przez co nie ma ryzyka
    przypadkowego włączenia tranzystora. Generalnie im taki rezystor
    mniejszy tym większa odporność na zakłócenia. Z drugiej strony - przy
    włączeniu płynie przez niego prąd równy ok. 0,7V/R i o tyle musi być
    większy prąd rezystora "bazowego" od wymaganego prądu bazy.

    > Co do diody to bym nie byl taki pewny czy warto ja usunac z ukladu, powiem
    > wiecej, zastanawiam sie nad uzyciem diody szybkiej. Juz tlumacze dlaczego. W
    > rzeczywistym ukladzie w ktorym nastepuje zalaczenie pradu rzedu kilkuset
    > amper przez tyrystor ,w momecie jego zalaczenia nastepuje gwaltowny (ale
    > krotki) wzrost napiecia bramka-anoda ktory moglby uszkodzic tranzystor
    > BD140.

    Hmmm... "nie czuję" na tyle tyrystorów, żeby na to pytanie
    odpowiedzieć... pozostawiam je bardziej doświadczonym kolegom ;)...

    Pozdrawiam
    Konop