eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikawyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym? › Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    <573c345c$0$28109$426a74cc@news.free.fr>
    <nhirv6$ges$1@z-news.wcss.wroc.pl>
    <573d7ff3$0$3351$426a74cc@news.free.fr>
    <b...@g...com>
    <573d99e7$0$22820$65785112@news.neostrada.pl>
    <573de44b$0$9673$426a74cc@news.free.fr>
    <573ee2fc$0$661$65785112@news.neostrada.pl>
    <573ef03e$0$3316$426a74cc@news.free.fr>
    <573f05ca$0$639$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <573f1afb$0$28108$426a74cc@news.free.fr>
    Date: Fri, 20 May 2016 16:56:40 +0200

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Hola hola, pomysł spoko, ale to mnie znów kieruje na tor łapania 16.257
    > MHz bezpośrednio na MCU, a to mi wcale nie po drodze :) Idea zbijania
    > częstotliwości do 2 MHz bardzo mi się spodobała...

    Rejestry przesuwające, bo o tej idei teraz mowa, robi się też dłuższe niż
    osiem bitów. Nie doradzę konkretnego układu, bo tego nie praktykowałem,
    ale być może da się znaleźć nawet scalony rejestr 1024-bitowy. Słowa do
    guglania to "shift register", "serial-in", "parallel-out", "NNN-bit".

    > Policzyłem że każdy piksel wychodzący z MDA trwa 61.5 ns - czyli tyle
    > czasu ma rejestr 74HC595 żeby przechwycić stan linii. Sam 74HC595
    > taktowany jest oscylatorem 16.257 MHz, więc wszystko sprowadza się do
    > problemu "jak sprawić aby mój oscylator zaczął drgać w tym samym
    > momencie co oscylator po stronie MDA?"... I to jak sądzę jest to co
    > nazywasz fazą. Mógłbym np. włączyć mój oscylator w momence kiedy znika
    > mi HSYNC, ale z tego co czytam w datahseetach oscylatorów, ich czas
    > włączenia i stabilizacji liczy się w milisekundach, więc odpada.

    Nie ma potrzeby włączania za każdym razem motoru, wystarczy puścić
    sprzęgło. Czyli otworzyć bramkę puszczającą takty zegara dalej. Zegar
    może być N razy szybszy, a za nim zerowany dzielnik przez N -- wtedy
    faza się zsynchronizuje. Z tym że w stabilność impulsów synchronizacji
    poniżej szerokości piksela, to ja nie mam wiary.

    > Dlaczego nikt nie wpadł na to by na jednym z pinów MDA wyprowadzić stan
    > oscylatora karty? Teraz niestety jest trochę za późno (o 30 lat).

    Nie wiem czy o tym napisałem, czy tylko pomyślałem. Gdyby wyprowadzić
    zegar karty na złącze, to by było dużo łatwiej. No ale znów ten
    konserwator zabytków, drań jeden i służbista. A dlaczego nie zrobiono
    tego 30 lat temu? Nikt nie podejrzewł, że będzie komuś potrzebne.

    > Zaczynam rozumieć problem. Jak to rozwiązują same monitory? Wszak one
    > w jakiś sposób muszą dopasować się do karty?

    Na ten tor też próbowałem skłonić. Scalone kontrolery paneli LCD pędzone
    sygnałem VGA powinny dać radę po niewielkim przestrojeniu. Warto przejrzeć
    dejtaszity. W końcu z czegoś te monitory MDA po 500 euro robią. Tam w sumie
    chodzi głównie o takie rejestry przesuwne, w dużej mierze robione sprzętowo.

    --
    Jarek