    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: wycinanie napisów z gerbera
    Date: Thu, 23 Nov 2017 18:48:39 +0100
    <ouudn7$s2d$1@node1.news.atman.pl> <ouurs2$v05$1@dont-email.me>
    <ouushh$92h$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <ouv5pt$e4n$1@dont-email.me>
    <ov11f8$2ki$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <ov2gbe$cbl$1@dont-email.me>
    <ov3e85$v78$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <ov4b8t$lca$1@dont-email.me>
    <ov4h57$cdg$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <ov4th9$4me$1@dont-email.me>
    <ov66sl$ru$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <ov6se3$86p$1@dont-email.me>

    W dniu 2017-11-23 o 17:19, Mario pisze:

    > Trochę ryzykowne.Jek zwiększasz odstępy ponad normę możesz mieć problem
    > z tym, że napięcie powierzchniowe podczas reflow pędzie ci przeciągać
    > element na jednego pada - na którym trochę głębiej leży.

    Podejrzewam, że to oni są za bardzo zachowawczy, a nie ja przesadzam.
    Dla rezystorów Vishay był footprint dokładnie taki jak w KiCad - czyli
    1mm. JM mówi góra 0,85. Ja zrobiłem 0,9.
    Podobnie dla SOT-23 i SOT-323 oczekują większych padów niż w niektórych
    kartach katalogowych producentów.
    Nigdy wcześniej się o takie drobiazgi nie pytałem. Zawsze miałem jeden
    footprint 0603. Jak zobaczyłem, że KiCad ma inne 0603 dla rezystora a
    inne dla kondensatora to zacząłem się zastanawiać co by mi pasowało.
    Napisałem o tym bo napisałeś, że korzystasz z tego co jest w KiCadzie, a
    tu jest podejrzenie, że coś może być nie za bardzo.

    Dotychczas jak pojawiały mi się nowe footprinty to je wmalowywałem
    według karty katalogowej i nikogo o nic nie pytałem.
    Co by było, jakbym hipotetycznie nie miał 0603 i chciał użyć rezystora
    Vishay. Wmalowałbym footprint według ich danych (odstęp 1mm) i nikogo
    nie pytał i zapewne byłoby OK. Na tej zasadzie zakładam, że 0,9 - czyli
    2/3 w ich kierunku powinno być OK.

    > Nie wiem po co kłaść 2 ścieżki pod jednym elementem 0603. Nie masz 2
    > warstwy?

    Drugą warstwę w całości przeznaczam na GND i nie toleruję tam żadnych wyrw.

    > Ja już właśnie przerabiam bardziej skomplikowany projekt na 4
    > warstwy, aby nie robić połączeń na siłę.

    Zapewne też to wkrótce zrobię i to moje kombinowanie z więcej miejsca
    pod 0603 straci sens, ale płytki 2 warstwowe nadal zostaną.

    > Też tak robię. Kiedyś dorzucałem do odpowiedniej biblioteki ale po nowej
    > instalacji musiałem wynajdywać dodane elementy i je kopiować. Lepiej
    > skopiować tylko "Moje"

    Na chwilę obecną mam moje biblioteki R,C,L,... w których zaledwie po
    kilka elementów (się buduje) i zrobiłem całą serię bibliotek odpowiednio
    Z_R, Z_C, Z_L,... Z - aby ułożyły się na końcu, bo KiCad nie zawsze
    respektuje kolejność którą pozwala ustawić i robi alfabetycznie. Do tych
    Z_ powrzucałem z bibliotek KiCada wszystkie footprinty, które wydaje
    się, że mogą się przydać i usunąłem z listy biblioteki KiCada. A tych Z_
    mam zamiar się stopniowo pozbywać.
    P.G.