    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Date: Mon, 18 May 2020 13:53:08 +0200

    > To prawda, przy rozłączaniu oporność połączenia między stykami będzie
    > rosła wykładniczo w sposób ciągły. Mechanizmem za to odpowiedzialnym
    > będzie tunelowanie kwantowe elektronów przy przerwie między stykami
    > rzędu nanometrów. Dokładnie tak, jak tu:
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Skaningowy_mikroskop_t
    unelowy

    > Obawiam się jednak, że to nieco za daleko idące przybliżenie
    > rzeczywistości, biorąc pod uwagę kontekst wątku. :-)))

    Ja napisałem 'bardzo szybko', Ty napisałeś 'od razu'. Zaprotestowałem
    przeciwko pojęciu 'od razu'.

    Każda fizycznie zrealizowana indukcyjność ma jakąś pojemność własną i w
    momencie przerwania obwodu nie następuje natychmiastowy skok napięcia do
    nieskończoności tylko rozpoczynają się drgania obwodu LC.
    To określa szybkość narastania napięcia i jego maksymalną wartość (jeśli
    nie nastąpi żadne przebicie czy iskrzenie.
    Narastanie bywa bardzo szybkie, ale jednak nie jest to 'od razu'.
    I tylko o to chodziło a nie o jakieś zjawiska o których pierwsze słyszę.

    W młodości dorabiałem sobie biorąc od znajomego rzemieślnika różne
    drobne rzeczy (zegarki, kalkulatory) do naprawy. Między innymi trafiały
    mi się elektroniczne przerywacze do kierunkowskazów od Mercedesa. Na
    cewce przekaźnika nie było diody i przepalał się sterujący nim tranzystor.
    Wtedy uważałem, to za ewidentny błąd projektu.
    Ale jakieś 10 lat temu czytałem jakiś papier o przekaźnikach chyba ze
    strony Relpolu. Tam się doczytałem, że dioda na cewce powodując powolny
    spadek prądu w cewce spowalnia proces rozchodzenia się styków co sprzyja
    iskrzeniu. Nie wiem czy w obwodzie kierunkowskazów ktoś się spodziewał
    indukcyjności i w ten sposób chciał chronić styki, ale to jest nie
    wykluczone.
    Jeśli za danych LC cewki przekaźnika wynikało by, że napięcie osiągnie
    maksimum 70V to tranzystor na 80V teoretycznie mógłby nim sterować bez
    diody na cewce i miałoby to logiczne uzasadnienie.
    P.G.